مجتبی همتی‌فر

مجموع امتیاز كل: 143
مجموع امتیاز فصل جاری: 0
میانگین امتیاز كل: 13 از 30
تعداد مطالب: 11
حوزه‌های فعالیت:

دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهد و عضو اندیشکده تعلیم و تربیت دالّ hemati8246033@gmail.com

۵ آذر ۱۳۹۳
به بهانه قتل معلم بروجردی

سیاست‌گذاران تعلیم و تربیت! حواستان هست؟!

آسیب‌های اجتماعی و بروز آن‌ها در جامعه، نشان از واقعیت‌هایی دارد که سیاست‌گذاران تعلیم و تربیت نباید نسبت به آن‌ها بی‌توجه باشند. اهمیت این امر هنگامی مضاعف می‌شود که محیط آموزشی و مدرسه به محل بروز خشونت و جرم و … تبدیل می‌شود. لذا تمهید مقدمات لازم برای مواجهه با این امر، مطالبه جدی است که از سیاست‌گذاران تعلیم و تربیت کشور باید صورت بگیرد.

۲۶ شهریور ۱۳۹۳

حذف یا اضافه‌ کنکور؛ مسئله چیز دیگری است!

کنکور سراسری به عنوان پل ارتباطی میان آموزش و پرورش و آموزش عالی به یکی از اثر­گذارترین مراحل دوران تحصیل دانش آموزان ایرانی تبدیل گردیده است. با نقد و بررسی دیدگاه‎های مقامات آموزش و پرورش و سازمان سنجش می‌توان نتیجه گرفت که انتظارات از نظام سنجش و پذیرش باید متناسب با ​هدف نظام پذیرش دانشجو باشد.

۳ شهریور ۱۳۹۳
مروری بر تحولات آموزشی در ایران؛ بازخوانی تجربه دوره پیش‌دانشگاهی

تجربه پیش دانشگاهی چراغ راه تحول در نظام آموزش و پرورش

در تغییر نظام آموزشی کشور به ۶-۳-۳، هنوز جزئیات ساختار دوره متوسطه دوم (دبیرستان) مشخص نشده است. بررسی نقاط قوت و ضعف تجربه طرح دوره پیش‌دانشگاهی و طرح‌های مشابه می‌تواند مقدمه‌ی طراحی ساختار مذکور باشد.

۱۹ مرداد ۱۳۹۳

وزارت آموزش‌و‌پرورش و مساله‌ای به نام «اقتصاد مقاومتی»

در اقتصاد مقاومتی، وزارت آموزش و پرورش می‌تواند نقشی دو وجهی داشته باشد؛ از یک وجه، این وزارتخانه در اقتصاد مقاومتی همچون سایر نهادها و دستگاه‌های دیگر مورد توجه قرار می‌گیرد (نقش عمومی). از وجهی دیگر، نقش این وزارتخانه بنا به رسالت و مأموریت ویژه‌ای که بر عهده دارد،‌ در امر اقتصاد مقاومتی قابل تامل خواهد بود (نقش ویژه).

۹ بهمن ۱۳۹۲

راه‌اندازی دوره تربیت نیمه‌تخصصی، راهکار اصلاح ساختار آموزشی

در نظام آموزشی فعلی، به‌واسطه تخصص‌زدگی افراطی، سطح دشواری دروس به‌ویژه در دوره دبیرستان تا حدی است که دانش‌آموزان با توانایی متوسط نیز با دشواری مواجه می‌شوند و از این رو مسایلی همچون ترک تحصیل و بی‌رغبتی به وجود می‌آید.

۱ مهر ۱۳۹۲
واکنشی به اظهارات اخیر سرپرست وزارت آ.پ:

آیا جنسیت هم ملاکی برای احراز شایستگی‌هاست؟

استفاده از بانوان در پست‌های مدیریتی معمولاً از بحث‌های داغ ابتدای هر دولتی است و شعارهایی نیز در رابطه با آن در تبلیغات انتخاباتی مطرح می‌شود. اما وقتی بر شعار «شایسته سالاری» تاکید می‌شود، آنگاه باید دید «جنسیت» نیز جزو ملاک‌های احراز شایستگی است یا خیر؟

۱۴ شهریور ۱۳۹۲
قابل توجه مسئولین آموزش و پرورش:

هزینه هر سه سال چاپ کتاب درسی معادل یک اختلاس 3000 میلیاردی!

چه ضرورتی دارد که کتاب‌های درسی که یک دانش‌آموز در طول سال تحصیلی با آن‌ها سر و کار خواهد داشت، لزوماً نو و متعلق به خود باشد؟ چرا دولت و سایر مردم باید هزینه این امر را بپردازند؟! در حال حاضر هر 3-4 سال، معادل اختلاس 3 هزار میلیاردی صرف هزینه چاپ غیر ضروری کتاب‌های درسی می‌شود!!

۲۱ مرداد ۱۳۹۲
بررسی عملکرد وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

رویکرد نجفی به امور پرورشی سخت‌افزاری است/دفاع نجفی از انحلال معاونت پرورشی

عملکرد نجفی در دوره هشت ساله وزارتش، نشان دهنده توجه وی به بخش پرورشی به ویژه با رویکرد سخت‌افزاری است و احداث کانون‌های تربیتی، اردوگاه‌ها، ورزشگاه‌ها، نمازخانه‌های مدارس و سایر تأسیساتی که در مجموعه معاونت پرورشی قابل تعریف بود، با جدیت دنبال شد

۱۴ مرداد ۱۳۹۲
گزارشی از وزرای آموزش و پرورش:

از ابتدای انقلاب تاکنون تنها دو وزیر آموزش و پرورش متخصص این رشته بوده‌اند+جدول وزرا

ملاک‌های یک وزیر شایسته برای آموزش و پرورش عمدتاً در حاشیه قرار دارند به نحوی که از میان یازده وزیر آموزش و پرورش بعد از انقلاب، فقط دو نفر دارای تحصیلات علمی مرتبط با آموزش و پرورش بوده‌اند که این موارد نیز عمدتاً مربوط به سال‌های ابتدایی انقلاب است.

۱ مرداد ۱۳۹۲

نقاط ابهام طرح «سنجش و پذیرش دانشجو» که باید برطرف شود

در ایران بنا به اقتضائات و شرایط مختلف، مساله «پذیرش دانشجو» از جمله بحث‌برانگیزترین و چالشی‌ترین مسایل حوزه آموزش و پرورش کشور بوده است. مطلب اخیر بر آنست تا با این مقدمه، طرح موسوم به «سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور» را، که در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، مورد تحلیل قرار دهد

۴ تیر ۱۳۹۲

تعلیم و تربیت غیر «رسمی»، مکمل تعلیم و تربیت «رسمی»

تعلیم و تربیت یک فرآیند محدود به مدرسه نیست.ضمن اینکه همه امر تعلیم و تربیت نیر بر عهده دولت و حاکمیت نیست، و خانواده، نهادهای دینی (از جمله حوزه‌های علمیه و مساجد) و تشکل‌های دانش‌آموزی و مردمی و غیره در این رابطه می‌توانند و باید در کنار هم پازل تعلیم و تربیت را تکمیل نمایند.