علی پارسانیا

مجموع امتیاز كل: 133
مجموع امتیاز فصل جاری: 0
میانگین امتیاز كل: 13.3 از 30
تعداد مطالب: 10
حوزه‌های فعالیت:

۲۳ خرداد ۱۳۹۶
آزمون شورای عالی انقلاب فرهنگی

آیا قطار آموزش‌وپرورش از ریل سند ۲۰۳۰ به ریل سند تحول هدایت می‌شود؟

اکنون که بررسی سند ۲۰۳۰، موضوع اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی شده است، فرصت بسیار مناسبی است که برای پرهیز از انحرافات مشابه و به منظور تسریع روند اجرای معقول سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تشکیل ستاد راهبری اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دستور کار این شورا قرار گیرد.

۹ خرداد ۱۳۹۶

نقدهای انحرافی به سند ۲۰۳۰، گردوغباری برای فراموشی نقد اصلی!

امروز دولت در حال پاسخگویی به نقدهایی از سند ۲۰۳۰ است که اگر چه در صحن جامعه مطرح شده‌اند، اما حاشیه‌ای و انحرافی‌اند. باید مجالی باز کرد تا اصل بحث یعنی چرایی عدم اجرای اسناد ملی در حوزۀ آموزش و اهتمام مسئولانۀ دولت نسبت به اسناد وارداتی به عنوان محور گفتگوها و نقدها مطرح گردد.

۱ مهر ۱۳۹۳
مسأله‌ی هدایت تحصیلی در ایران (5)

انتخاب رشته‌ی ناگهانی؛ بلای جان هدایت تحصیلی

تراکم بسیار بالای محتوای کتب درسی از یک سو عملاً آموزش و پرورش را از یک سازمان متولی تربیت عمومی و نیمه‌تخصصی به سمت آموزش‌های تخصصی سوق داده و از سوی دیگر مانع انتخاب تدریجی و شیب‌دار رشته‌ی تحصیلی شده است.

۱۵ شهریور ۱۳۹۳
هدایت تحصیلی در ایران (4)

خدمات حداقلی آموزش‌وپرورش در معرفی مشاغل و رشته‌های تحصیلی

در حال حاضر، مدارس کشور برای معرفی رشته‌های دانشگاهی و مشاغل به دانش‌آموزان تلاش بسیار ناچیزی می‌کنند و فقط در هفته مشاغل تعداد محدودی از دانش‌آموزان با تعداد بسیار محدودی از مشاغل در بازه‌ی زمانی کوتاه یک هفته‌ای به صورت اجمالی آشنا می‌گردند.

۲۸ مرداد ۱۳۹۳
هدایت تحصیلی در ایران (3)

«آشنایی با اصول و فنون انتخاب رشته»‌آموزشی راهبردی اما مغفول در آموزش و پرورش

«تعیین رشته تحصیلی» با «انتخاب عاقلانه رشته» متفاوت است و هدایت تحصیلی کارآمد باید دانش‌آموزان را در تعیین رشته، به سمت انتخاب‌گری عقلانی سوق دهد.

۱۵ تیر ۱۳۹۳

ضرورت اصلاح شیوه پذیرش دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان

دانشجو معلمان باید از دو طریق وارد دانشگاه فرهنگیان شوند. یک دسته از دانشجو معلمان باید از بین دارندگان مدرک دیپلم و از طریق کنکور سراسری پذیرفته شوند و بخش دیگری نیز از بین دارندگان مدرک کارشناسی پذیرفته شوند که فارغ‌التحصیل سایر دانشگاه‌ها و در عین حال علاقه‌‌مند و مستعد معلمی هستند.

۸ تیر ۱۳۹۳
هدایت تحصیلی در ایران (2)

الزامات طراحی و اجرای الگوی هدایت تحصیلی در ایران

مهمترین سازمان‌ مسئول و متولی هدایت تحصیلی را وزارت آموزش و پرورش است اما این سازمان فاقد نگاه نظام‌مند به هدایت تحصیلی است و به این خرده‌نظام صرفاً به مثابه یک سری از خدمات شناختی و اطلاعاتی می نگرد.

۲۷ خرداد ۱۳۹۳
هدایت تحصیلی در ایران (1)

نقش کلیدی هدایت تحصیلی در تحقق اقتصاد مقاومتی

کارآمدی فرآیند تولید دانش به ثروت، وابسته به مدیریت بهینه نیروی انسانی است به گونه‌ای که هر فرد از جامعه را در چرخه تولید دانش و تبدیل دانش به ثروت در جایگاهی قرار دهد که بیشترین تناسب را با استعدادها و علائق واقعی و پایای او داشته باشد.

۴ آبان ۱۳۹۲
به بهانه برگزاری جلسه رای اعتماد وزیر آ.پ:

فقدان نگاه راهبردی در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

آنچه می‌تواند عیار نقد برنامه‌های وزیر و قیاس بین نامزدهای تصدی این پست باشد، ارائه الگوهای عملیاتی برای اجرای سند تحول بر اساس تصویری جامع از زیرنظام‌ها و تلقی خاصی از اولویت‌ها است نه فقط تکرار مؤلفه‌های موجود در اسناد.

۲ مرداد ۱۳۹۲
نقدی بر طرح «سنجش و پذیرش دانشجو»:

توجه به سابقه تحصیلی سایر اهداف تربیتی را با چالش مواجه می‌کند

اگرچه سابقه تحصیلی نسبت به کنکور سراسری از قابلیت بیشتری برای گذشته‌نگری در سنجش استعداد برخوردار است اما اگر طبق طرح مجلس، نمرات دروس سه سال آخر مقطع متوسطه برای ورود به دانشگاه محاسبه گردند، دستیابی به اهداف تربیتی در 5 ساحت دیگر در آموزش و پرورش به شدت با چالش مواجه خواهد شد.