مهدی مهدی

مجموع امتیاز كل: 74
مجموع امتیاز فصل جاری: 13
میانگین امتیاز كل: 14.8 از 30
تعداد مطالب: 5
حوزه‌های فعالیت:

۱۸ مهر ۱۳۹۶

یارانه دولتی آموزش عالی در جیب ثروتمندان

پرداخت منابع دولتی به آموزش عالی در کشور، منجر به دستیابی به هیچ‌کدام از دو هدف عدالت آموزشی و یا افزایش کارآیی آموزشی نشده است. خصوصا به علت ضعف نظام سنجش و پذیرش دانشجو، یارانه آموزش عالی عملا از جامعه هدف خود دور شده است و به جیب دهک‌های بالایی جامعه وارد می‌شود.

۱۳ تیر ۱۳۹۶
چرایی کارآمدی نظام آموزش عالی آلمان/4

حمایت‌های مالی دولت فدرال، ابزاری جهت تحقق اهداف راهبردی

در ادامه یادداشتهای قبلی، در این یادداشت سازوکارهای تأمین مالی که دولت فدرال آلمان از طریق آن‎ها نقش خود را در آموزش عالی این کشور ایفا می‎کند، را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

۲۹ خرداد ۱۳۹۶
چرایی کارآمدی نظام آموزش عالی آلمان / 3

تغییر پارادایم حکمرانی از کنترل کامل دولتی به نظارت هدفمند

نظام آموزشی در کشور آلمان به‌رغم تأمین مالی تقریباً دولتی، بسیار کارآمد است که در این نوشتار به تشریح یکی از دلایل این کارآمدی، یعنی تغییر در پارادایم حکمرانی نظام آموزش عالی آلمان از کنترل کامل دولتی به نظارت هدفمند، پرداخته خواهد شد.

۹ خرداد ۱۳۹۶
چرایی کارآمدی نظام آموزش عالی آلمان / 2

تنوع و تفکیک وظایف مؤسسات آموزش عالی آلمان

آلمان ازجمله کشورهایی است که نظام آموزشی بسیار متنوع و البته پیچیده­‌ای دارد که نشانگر توجه صحیح مدیران آن به فلسفه گسترش مؤسسات آموزش عالی و توانایی برقراری ارتباط مستقیم بین دانشگاه و صنعت و بازار کسب­‌وکار این کشور است.

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
چرایی کارآمدی نظام آموزش عالی آلمان / 1

آلمان؛ مثال نقضی برای ناکارآمدی آموزش عالی دولتی

تجربه آلمان نشان می­‌دهد که دولتی بودن ساختار آموزش عالی، لزوماً موجب ناکارآمدی این بخش نمی‌شود. در این زمینه، می­‌توان به نرخ پایین بیکاری دانشگاهی و کیفیت و توانمندی بالای نیروی کار شاغل در صنعت پیشرو و دانش‌­بنیان در این کشور اشاره کرد.