محمد قادری

مجموع امتیاز كل: 202
مجموع امتیاز فصل جاری: 33
میانگین امتیاز كل: 13.47 از 30
تعداد مطالب: 15
حوزه‌های فعالیت:

۲۲ مهر ۱۳۹۶

تنوع منابع مالیاتی، راه‌حل تأمین درآمد پایدار برای شهرداری تهران

یکی از راه‌های کسب درآمد پایدار برای شهرداری‌ها، وضع مالیات برای آن‌ها هست که این مالیات می‌تواند از منابع مختلف و متنوعی ازجمله مالیات بر ارزش‌افزوده، مالیات بر دارایی، مالیات بر درآمد و… کسب شود. در این میان، شهرداری تهران تنها به مالیات بر ارزش‌افزوده دسترسی دارد.

۳ مهر ۱۳۹۶

مقایسه درآمدها و هزینه‌های شهرداری تهران با ۶ کلان‌شهر دنیا

شهرداری تهران نسبت به شهرداری استانبول گران‌تر و نسبت به شهرداری‌های پاریس، توکیو، آمستردام، نیویورک و برلین ارزان‌تر اداره می‌شود. اما گرانی شهرداری‌های مذکور به دلیل گستردگی خدمات‌دهی آن‌ها می‌باشد و تهران را با توجه به گستره وظایفی که برعهده دارد، می‌توان بسیار ارزان‌تر اداره کرد.

۲۵ شهریور ۱۳۹۶

ربودن جایگاه ایران در بازار سنگ عراق توسط ترکیه

در حالی که بسیاری از فعالین و مسئولین حوزه سنگ‌های تزئینی از رتبه برتر ایران در ذخیره و تنوع سنگ‌های تزئینی یاد می‌کنند، اما در عمل، آمار صادرات و درآمدزایی کشور نشان دهنده این است که کشور ایران حتی قادر به رقابت با کشور ترکیه در بدست آوردن همسایه غربی و مهمترین شریک سیاسی خود یعنی کشور عراق نبوده است.

۱۶ شهریور ۱۳۹۶

ضرورت اخذ مالیات‌های محلی توسط شهرداری‌ها

در حال حاضر در بسیاری از شهرهای پایدار جهان مانند توکیو، استانبول، اتاوا و استکهلم بیش از ۵۰ درصد از درآمدهای پایدار از طریق اخذ مالیات‌های محلی تأمین می‌شود. درحالی‌که شهرداری تهران به‌عنوان پایتخت کشور و همچنین به‌عنوان الگوی سایر شهرهای کشور، هیچ‌گونه مالیاتی مستقیم محلی را اخذ نمی‌کند

۱۴ شهریور ۱۳۹۶

جایگزینی مالیات به جای پلمپ، راه‌حل جلوگیری از تکرار فاجعه «پلاسکو»

یکی از راه‌های پیشنهادی برای حل مشکل ساختمان‌های فرسوده، بالا بردن هزینه‌های نگهداری آن‌ها از طریق وضع مالیات‌ با نرخ بالا و تصاعدی است. وضع مالیات باعث می‌شود که مالکان ساختمان‌های فرسوده برای کاهش هزینه‌هایشان مجبور به نوسازی ساختمان خود شوند.

۱۲ شهریور ۱۳۹۶

حذف مالیات بر املاک و دارایی‌ها عامل بی اعتباری لایحه مدیریت شهری

کلید اصلی تحقق اهداف لایحه مدیریت شهری ” محیط‌زیست سالم شهری، تحقق توسعه پایدار، ارتقای کیفیت زندگی شهری و… “کسب درآمد از مالیات بر املاک و دارایی‌ها است و حذف این بخش مهم از درآمدهای ملی و محلی ضربه بسیار جبران‌ناپذیری بر پیکره توسعه شهری ایران خواهد بود.

۶ شهریور ۱۳۹۶

شکست طرح جامع درآمدهای پایدار شهرداری تهران

مهم‌ترین هدف طرح جامع درآمدهای پایدار شهرداری تهران، کاهش درآمدهای ناپایدار و برآمده از شهرفروشی بوده است. اما آمارها نشان می‌دهد که درآمدهای ناپایدار و به‌خصوص فروش تراکم و تغییر کاربری در چند سال اخیر تشدید گردیده است.

۲ شهریور ۱۳۹۶

بیشترین رونق بهره‎برداری معادن در دولت نهم و دهم

بر اساس آمارهای طرح آمارگیری معادن کشور، بیشترین رشد و رونق بهره‌برداری معادن کشور در بعد از جنگ به دولت نهم و دهم بازمی‌گردد. به‌نحوی‌که تعداد معادن بهره‌برداری شده در این دولت‌ برابر با مجموع دولت‌های قبل از خود است.

۳۰ مرداد ۱۳۹۶

پایین بودن سهم مالیات عامل اصلی تراکم فروشی و تغییر کاربری در تهران

عامل اصلی بالا بودن درآمدزایی از طریق فروش تراکم و تغییر کاربری در شهرداری تهران، نبود جایگاه و سهم مناسب مالیات در بودجه شهرداری می‌باشد و اگر شهرداری تهران بخواهد جایگزینی را به منظور حذف این نوع درآمدهای ناپایدار پیدا کند، باید سهم مالیات را از طریق دریافت انواع مختلف مالیات مانند مالیات بر درآمد، مالیات بر شرکت‌ها، مالیات بر املاک و دارایی و … بهبود بخشد.

۳ خرداد ۱۳۹۶

اجرای ناقص قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در شهرداری تهران

طبق قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، هر یک از مؤسسات عمومی باید جز در مواردی که اطلاعات دارای طبقه بندی ‌باشند، دست کم به طور سالانه اطلاعات عمومی شامل عملکرد و ترازنامه خود را منتشر سازند که متاسفانه خیلی از سازمان ها از جمله شهرداری تهران این قانون را کامل اجرا نمی‎کنند.

۱۱ اسفند ۱۳۹۵

پیشنهاداتی در باب شفافیت درآمدهای غیر نقدی شهرداری‎ها

یکی از بسترهایی که از نظر ساختاری امکان ایجاد فساد در شهرداری‎های کشور را فراهم می‌کند، درآمدهای غیرنقدی است که هیچ گونه شاخصی برای تعیین قیمت واقعی اموال و املاک، خدمات و… وجود ندارد، جهت مقابله با آن پیشنهاداتی از قبیل مزایده عمومی اموال غیرنقدی با قیمت پایه و نظارت بر تفریق بودجه معاملات غیرنقدی و… مطرح می‎شود.

۳ بهمن ۱۳۹۵

عوارض حذف پارکینگ ساختمانی، عامل اصلی ترافیک شهری

یکی از دلایل اصلی ترافیک در کلان‎شهرها، پارکینگ‎های حاشیه‎ایی هستند که شهرداری‎ها به دلیل اینکه از پارکینگ حاشیه خیابان درآمدزایی می‎کند، عزمی جدی برای مواجه با ساختمان‎های جدید الاحداث فاقد پارکینگ ندارد و با نگاه درآمدی که دارند از منابع حاصل از عوارض حذف پارکینگ هم به شدت استقبال می‎کند.

۲۶ دی ۱۳۹۵

تراکم فروشی و تغییر کاربری، بلای خانمان سوز شهرها

آمار نشان می دهد که طی سال‌های ۱۳۸۹ الی ۱۳۹۵، بیش از ۵۶ درصد درآمدهای شهرداری تهران از بخش ساختمان تأمین شده است. از این میزان، بیشترین سهم به فروش تراکم و تغییر کاربری به ترتیب با ارقام ۲۴٫۶ و ۱۸٫۶۴ هزار میلیارد تومان اختصاص دارد که تأثیر مستقیم در افزایش ترافیک روزانه شهر، آلودگی هوا و مخاطرات جانی برای شهروندان داشته است.

۲۰ دی ۱۳۹۵

دامن زدن به مشکلات شهرنشینان با تغییر کاربری واحدهای شهری

شهرداری تهران به عنوان صادرکننده مجوز تغییر کاربری باید نسبت به مجوزهای صادرشده در سال ۹۱ و همچنین سال‌های بعد از آن جوابگو باشد و شورای شهر تهران به عنوان رکن نظارتی شهرداری باید نسبت به تغییر کاربری‌های انجام شده، بازرسی به عمل آورد.

۷ دی ۱۳۹۵

لایحه مدیریت شهری رؤیایی برای یکپارچگی یا واقعیتی متفرق

لایحه مدیریت شهری، شهرداری را به عنوان یک سازمان در محدوده شهر در نظر گرفته است که هیچ‌گونه ارتباطی با سایر سطوح منطقه‌ای ندارد. بنابراین هنگامی که بحث توسعه منطقه‌ای یا ملی مورد نظر است، هیچ گونه وظیفه‌ای برای شهرداری‌ها به منظور همراهی با برنامه‌های توسعه منطقه‌ای در نظر گرفته نشده است.