محمد جواد ساکت

مجموع امتیاز كل: 179
مجموع امتیاز فصل جاری: 0
میانگین امتیاز كل: 12.79 از 30
تعداد مطالب: 14
حوزه‌های فعالیت:

۷ شهریور ۱۳۹۶

تغییر قیمت برای توسعه سی‌ان‌جی کافی نیست

در حال حاضر، اختلاف قیمت واقعی بنزین و CNG از همیشه بیشتر است؛ اما مصرف CNG در ۴ سال گذشته، رشد قابل‌توجهی نداشته است که این موضوع نشان می‌دهد علاوه بر قیمت، عوامل دیگری ازجمله افزایش تعداد جایگاه‌ها در کلان‌شهرها هم در توسعه و رشد مصرف CNG دخیل هستند.

۲۵ مرداد ۱۳۹۶

منافع دولت در توسعه CNG

قیمت گاز فروشی به جایگاه داران CNG، چندین برابر قیمت فروش گاز به سایر بخش‌ها است اما دولت تمایلی به توسعه صنعت CNG به عنوان یک بازار پرسود داخلی برای فروش مازاد گاز تولیدی میادین جدید نظیر پارس جنوبی ندارد در حالی که مصرف بنزین افزایش یافته و کشور نیازمند جایگزینی برای بنزین گران¬قیمت وارداتی است.

۱۵ مرداد ۱۳۹۶

اثر کاهش قیمت CNG بر کنترل مصرف بنزین؛ الزامات و ضرورت‌ها

افزایش مصرف مؤثر و بلندمدت CNG، علاوه بر کاهش قیمت آن، نیازمند آن است که با همکاری سایر نهادها، اقداماتی از قبیل تخصیص زمین مناسب، افزایش نرخ کارمزد توزیع CNG، افزایش جایگاه های CNG مخصوص تاکسی در کلانشهرها و بهبود خودروهای گازسوز به لحاظ فنی صورت گیرد.

۲۶ تیر ۱۳۹۶

نقش وزارت نفت در عدم توسعه CNG

وزارت نفت تنها به دنبال توسعه اجباری دولتی و نیز مشتری‌های ثابت نظیر تاکسی، وانت و کامیونت‌ها برای مصرف CNG است و تلاش کمی برای توسعه CNG بین صاحبان خودروهای سواری شخصی می‌کند زیرا که ایجاد دسترسی بهتر و قیمت پایین‌تر برای مصرف‌کننده عام و بخش خصوصی سخت‌تر از مشتری‌های ثابت CNG است.

۲۴ خرداد ۱۳۹۶

کمبود جایگاه CNG، مانع از گسترش استفاده از این سوخت پاک در کشور

توسعه CNG در کشور با شتاب خوبی شروع شد، اما در سال‌های اخیر با بی‌مهری مواجه شده است که یکی از مهم‌ترین دلایل آن، تعداد کم جایگاه‌های سوخت‌رسانی گاز فشرده و توزیع نامتوازن آن در سطح کشور است.

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶

تکمیل پارس جنوبی با تقویت توان داخلی یا تکیه بر توان خارجی؟

چنانچه تابه‌حال اثبات شده است، برای انجام این اقدامات تکمیلی در پارس جنوبی، نمی‌توان به سرمایه و توان فنی شرکت‌های خارجی دل بست؛ چراکه تعهدات و قراردادها دائماً تحت تأثیر مناقشات بین‌المللی قرار می‌گیرد. لذا باید به دنبال تقویت توان داخلی در این زمینه رفت.

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶

زمینه‌سازی صادرات بنزین با تنوع‌بخشی به سبد سوخت خودروها

تنوع دادن به سبد سوخت خودروهای سواری به‌وسیله CNG، علاوه بر ایجاد فرصت صادرات بنزین برای جمهوری اسلامی تا سال‌های متمادی، می‌تواند عاملی مؤثر و کم‌هزینه برای تأمین امنیت عرضه انرژی و سوخت برای بخش حمل‌ونقل باشد.

۱۰ اسفند ۱۳۹۵

جایگاه گاز طبیعی در آینده حمل‌ونقل ایران

ادامه روند توسعه استفاده از گاز طبیعی در بخش حمل و نقل، به خصوص در قالب CNG، دچار اما و اگرها و مشکلاتی در سطح تصمیم گیری و اجراست. روند رو به رشد توسعه CNG در کشور متوقف شده و سبد سوختی کشور، همواره با بنزین وارداتی تکمیل شده است.

۱۸ بهمن ۱۳۹۵

حمل و نقل؛ اولویت نخست سرمایه گذاری برای کاهش مصرف انرژی

به گزارش شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل، بیشترین کاهش مصرف انرژی را در پی خواهد داشت؛ لذا اگر سرمایه محدودی برای کاهش شدت انرژی در اختیار دولت است، می بایست اولویت سرمایه گذاری را به بخش حمل و نقل اختصاص دهد.

۴ دی ۱۳۹۵

خطر مصرف روزافزون سوخت در کشور

با توجه به رشد جمعیت و رشد اقتصادی کشور ایران، انتظار می رود که استفاده از وسایل نقلیه شخصی بیشتر شود، لذا باید منتظر افزایش مصرف سوخت بود. از مهم ترین عواملی که می تواند از رشد مصرف سوخت در کنار رشد روزافزون استفاده از خودروها جلوگیری کند، افزایش کارایی خودروهاست. در این صورت می توان با وجود رشد اقتصادی، شاهد کنترل و یا حتی کاهش مصرف سوخت نیز بود.

۲۰ آذر ۱۳۹۵

کاهش وابستگی به واردات بنزین با ایجاد تنوع در سبد سوخت کشور

مصرف بنزین ایران در سال ۹۴ حدود ۷۱ میلیون لیتر در روز بود که حدود ۸ درصد آن از خارج از کشور تأمین شده است؛ استفاده از سوخت CNG، دیزلی کردن خودروهای سواری و ورود خودروهای هیبریدی و الکتریکی به ناوگان حمل و نقل، می تواند وابستگی کشور را به بنزین کاهش دهد.

۱۶ شهریور ۱۳۹۵

جای خالی ایران در صنعت پتروپالایشگاه

کشورهای مختلف اعم از واردکننده و صادرکننده نفت، با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های پتروپالایشگاهی به دنبال تسخیر بازارهای جهانی و ایجاد تنوع در سبد محصولات نفتی هستند. در این میان، ایران نیز می‌بایست برای همگام شدن با کشورهای پیشرفته در بازار محصولات نفتی، سیاست‌های توسعه پتروپالایشگاه را در نظر داشته باشد.

۲۷ مرداد ۱۳۹۵

جای خالی ساخت و توسعه پتروپالایشگاه‌ها در برنامه‌های وزارت نفت

سرمایه‌گذاری‌های کلان و ایجاد پروژه‌های مشترک عظیم و متعدد در راستای ایجاد مجموعه‌های پتروپالایشی در کشورهای مختلف نشان از اهمیت این موضوع و فراگیر شدن آن در سطح بین المللی دارد. بر این اساس، لازم است ایران نیز از طریق توسعه پتروپالایشگاه‌ها، به دنبال بهبود و توسعه صنایع پایین‌دستی نفت و گاز باشد تا از رقبای جهانی عقب نیفتد.

۸ خرداد ۱۳۹۵
بررسی شاخص‌های بهره‌وری انرژی

افزایش بهره‌وری انرژی، ضرورتی برای اقدام در جهت اقتصاد مقاومتی

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نوروزی خود در حرم مطهر رضوی در راستای تحقق شعار سال، ده موضوع را یادآور شدند که می‌بایست در جهت رشد اقتصادی به آن‌ها پرداخت. یکی از این موضوعات، بهره‌وری انرژی بود. مقایسه ایران با سایر کشورها، از بهره‌وری پایین مصرف انرژی در کشور حکایت دارد.