محمدحسین رضائیان

مجموع امتیاز كل: 184
مجموع امتیاز فصل جاری: 0
میانگین امتیاز كل: 12.27 از 30
تعداد مطالب: 15
حوزه‌های فعالیت:

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶

خودکفایی در تولید ریل و واگن، در گروِ اصلاح سیاست‌های ریلی دولت

برای حل معضل تولید ریل و واگن، لازم است وزارت صنعت، معدن و تجارت هر چه سریع‌تر اقدام به اصلاح حمایت‌های دولتی از صنایع ریلی نموده تا خودکفاییِ هرچه بیشتر در این حوزه که با توسعه کشور گره خورده است هر چه زودتر به ثمر بنشیند.

۱۷ مهر ۱۳۹۵

دیپلماسی کلان دولتی، پیش‌نیاز تسریع در راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب

در صورت مذاکره مقامات ارشد ایران و ارمنستان و صدور مجوز عبور قطارهای ایرانی از راه نخجوان به سمت ارمنستان، عملاً بخشی از کریدور شمال-جنوب مورد بهره‌برداری قرار گرفته و در افتتاح این محور ترانزیتی تسریع می‌شود.

۶ مرداد ۱۳۹۵

دسترسی ریلی به اروپا در گروِ اقدام دیپلماتیک مسئولین

با توجه به اظهارات مدیرعامل راه‌آهن در خصوص موضع موافق مسئولان هم‌رده وی در دو کشور آذربایجان و ارمنستان در رابطه با فعال شدن مسیر ریلی ایران-نخجوان-ارمنستان، ضروری است به منظور دسترسی ریلی به اروپا از طریق این مسیر، این مذاکرات در سطحی بالاتر از مدیرعامل راه‌آهن دنبال شود.

۱۹ تیر ۱۳۹۵

افزایش ظرفیت شبکه ریلی با احداث خط آهن جدید یا افزایش بهره‌وری خطوط موجود؟

برای دستیابی به هدف افزایش حمل بار و جابجایی مسافر در شبکه ریلی، افزایش بهره‌وری ظرفیت موجود با ارتقای سامانه بهره‌برداری اولویت دارد، چرا که بار مالی کمتری خواهد داشته و در نتیجه، با سرمایه بخش غیردولتی به راحتی قابل انجام خواهد بود. علاوه بر این، به سرانجام رسیدن آن در مدت کوتاه‌تری ممکن خواهد شد.

۱۳ تیر ۱۳۹۵

تنها چند کیلومتر تا سفر ریلیِ اربعین

بهمن‌ماه سال گذشته، رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد که امکان سفر ریلی به کربلا تا اربعین آینده فراهم شود. با توجه به اهمیت ترانزیتی و مسافری این مسیر، ضرورت دارد که در صورت عدم همکاری طرف عراقی، تمامی پروژه ۳۷ کیلومتری خط آهن شلمچه به بصره به روش همکاری‌های بخش عمومی و خصوصی به بخش غیردولتی ایرانی واگذار شود.

۵ تیر ۱۳۹۵

نسبت واردات واگن از رده خارج با اقتصادمقاومتی چیست؟

تولید واگن داخلی، به عنوان یک صنعت نوپا، نیازمند حمایت دستگاه‌های دولتی می‌باشد. در حال حاضر که بازار داخل در اختیار واگن‌های خارجی، آن هم دستِ‌دوم است، نباید از تولیدکنندگان داخلی انتظار داشت که توان رقابت با مشابه خارجی خود را داشته باشند.

۲ آذر ۱۳۹۴

راه آهن نیاز مبرم به بسترسازی برای BOT دارد

در شرایط فعلی و با توجه به بی استفاده ماندن ظرفیت قابل توجهی از شبکه ریلی، قطعا بخش خصوصی علاقه ای به بهره برداری از زیرساخت ریلی ندارد، لذا از این منظر می توان اظهارات آقای آخوندی را تایید کرد، اما ضروری است به این نکته توجه شود که این اتفاق به ذات راه آهن ارتباطی ندارد.

۱۸ آبان ۱۳۹۴
به بهانه اظهارات پورسیدآقایی درباره افزایش نرخ گازوئیل

راه‌آهن باید یک «نهاد قاعده‌گذار» شود

اگر قرار باشد از محل افزایش نرخ گازوئیل بودجه‌ای نصیب راه‌آهن شود، قطعا این بودجه باید به شیوه‌ای مثل تسهیلات، در خدمت ورود بخش خصوصی به پروژه‌های دولتی قرار بگیرد.

۴ آبان ۱۳۹۴

لزوم نقش آفرینی دولت در اتصال ریلی به اروپا با ابزار «دیپلماسی»

با بررسی نقشه ریلی ایران و کشور های همسایه، مشخص است که ایران از طریق نخجوان و ارمنستان به اروپا اتصال ریلی دارد. اما به سبب مناقشات دو کشور آذربایجان و ارمنستان، از خط ریلی گذرنده از این دو کشور استفاده‌ای نمی‌شود.

۱۵ تیر ۱۳۹۴
نزدیک‌ترین مسیر برای تکمیل کریدور شمال-جنوب

اتصال به اروپا با حل مناقشه ارمنستان- آذربایجان

شبکه ریلی کشور ما هم اکنون نیز به اروپا متصل است. با مشاهده نقشه خطوط ریلی ایران و کشور های همسایه مشاهده می شود، که راه آهن جمهوری اسلامی ایران، از طریق مرز جلفا به استان نخجوانِ کشور آذربایجان، و از آن جا به ارمنستان و از طریق ارمنستان به گرجستان یا به شبکه ریلی ترکیه، و از هر دو مسیر به شبکه ریلی قاره اروپا متصل است.

۱۶ خرداد ۱۳۹۴
ارتقای سامانه بهره‌برداری محور ریلی تهران –مشهد

الگوی موفق ارتقای سامانه‌های ریلی کشور

با عملیاتی‌شدن این سامانه نه تنها با افزایش ایمنی و سرعت سیر، گرایش به سمت حمل‌ونقل ریلی بیشتر و هزینه‌های ناشی از حمل‌ونقل زمینی کاهش می‌یابد، امکان ترانزیت بار از این محور تسهیل می‌شود و جذابیت سرمایه‌گذاری در راه‌آهن برای بخش غیر‌دولتی افزایش می‌یابد.

۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
هم زمان با راه اندازی خط تولید ریل ملی در ذوب آهن

واردات ریل را متوقف کنید!

با وجود توانایی داخلی برای راه اندازی خط تولید ریل استاندارد، مهمترین دلیل تاخیر در بهره برداری از ریل های تولید داخل در شبکه ریلی کشور به مدت ۲۰ سال، «عدم وجود ضمانت خرید از طرف شرکت راه آهن» بوده است. این موضوع باعث شده تا تولید کنندگان به دلیل عدم اطمینان از فروش محصول خود انگیزه‌ای برای تولید نداشته باشند.

۲۴ فروردین ۱۳۹۴

لزوم اولویت‌دهی ایران به کریدور شمال-جنوب به جای کریدور شرق-غرب

در بین مسیر های تجارت آسیا و اروپا، کریدور شمال جنوب مهمترین حلقه تجارت است که در مقایسه با مسیر های فعلی موجب صرفه جویی۴۰ درصدی در مسافت و زمان و همچنین ۳۰ درصدی در هزینه ترانزیت می شود. اما این مقدار صرفه جویی در مسیر کریدور شرق-غربِ عبوری از ایران وجود ندارد.

۷ اسفند ۱۳۹۳

تسهیل سفر ریلی زائران عتبات با مشارکت بخش خصوصی

با واگذاری بهره‌برداری از کل محور جنوب، حد فاصل قم تا بندر امام خمینی(ره) به بخش غیر دولتی، هم عملیات بازسازی تسریع می‌شود و هم به دلیل افزایش بهره‌وری، عملکرد راه‌آهن در این مسیر افزایش می‌یابد.

۲ اسفند ۱۳۹۳

راه آهن چابهار-سرخس و ضرورت ورود بخش غیردولتی

با تکمیل خط آهن خواف-هرات، شبکه ریلی ایران به افغانستان متصل می شود. در صورت تحقق این هدف با توجه به بالا رفتن تقاضا برای حمل و نقل بار توسط راه آهن، ضروری است تا روند احداث راه آهن چابهار-سرخس از طریق واگذاری آن به بخش غیر دولتی در قالب قرارداد ساخت، بهره برداری و انتقال (BOT) تسریع شود.