محسن دانشمند

مجموع امتیاز كل: 180
مجموع امتیاز فصل جاری: 0
میانگین امتیاز كل: 12 از 30
تعداد مطالب: 15
حوزه‌های فعالیت:

۲۹ مهر ۱۳۹۴

نقطه عطف عملکرد اقتصادی دولت در افزایش تعرفه های آب

تفکیک قائل شدن بین مشترکین کم مصرف و پر مصرف در افزایش تعرفه آب، نقطه عطفی در عملکرد اقتصادی دولت است زیرا در دو سال اخیر، تعرفه‌های برق و گاز بر خلاف عدالت با درصد یکسان برای تمامی مشترکین افزایش یافته بودند.

۱۴ شهریور ۱۳۹۴

استقبال از کمبود بنزین و تقویت قاچاق با تضعیف کارت سوخت

تضعیف کارت سوخت، اطلاع دولت درباره وضعیت عرضه و تقاضای بنزین در کشور و در نتیجه، توانایی دولت برای مدیریت مطلوب مصرف این فرآورده نفتی در شرایط بحرانی را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

۳۱ مرداد ۱۳۹۴

توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر با دریافت عوارض از پرمصرف‌ها

اگر وزارت نیرو به جای دریافت عوارضی اندک از تمامی مشترکین برق در بخش خانگی، صرفا عوارض سنگینی از مشترکین پرمصرف دریافت نماید، امکان تامین یارانه لازم برای خرید برق تجدیدپذیر فراهم می‌شود.

۱۷ مرداد ۱۳۹۴

ناقوس مرگ تنها بانک اطلاعات اقتصادی کشور و بازگشت قاچاق بنزین

کاهش استفاده مردم از کارت سوخت خود، شفافیت بازار عرضه و تقاضای بنزین را کاهش می‌دهد و بزرگ‌ترین بانک اطلاعاتی کشور در این زمینه را تضعیف می‌کند و در نهایت منجر به افزایش قاچاق این فرآورده نفتی می‌شود.

۱۵ مرداد ۱۳۹۴

افزایش موثر تعرفه گاز پرمصرف‌ها، کلید اصلاح موتورخانه‌ها

با افزایش موثر تعرفه گاز مشترکین پرمصرف خانگی، انگیزه کافی در این مشترکین برای استفاده از طرح افزایش کارآیی انرژی در موتورخانه ها ایجاد می شود و بخش عمده ای از سرمایه گذاری لازم برای اجرای این طرح نیز توسط خود این مشترکین تامین می گردد.

۶ مرداد ۱۳۹۴

بهترین راه حل مشکل کم‌آبی؛ قطع آب یا افزایش تعرفه پرمصرف‌ها؟

بررسی ها نشان می دهد افزایش موثر تعرفه آب صرفا برای پرمصرف ها از نظر ایجاد نارضایتی اجتماعی، تجربیات جهانی، محدودیت در اعمال مرز پرمصرف ها و توسعه فناوری های کم مصرف نسبت به قطع آب این مشترکین مزیت دارد.

۲۰ تیر ۱۳۹۴

محدود‌کردن کارت سوخت جایگاه‌ها، راهکاری مناسب برای حفظ سامانه هوشمند سوخت

راهکار استمرار استفاده مردم از کارت سوخت‌ خودروی خود، تعیین سازوکارهایی از سوی دولت است که همچنان منافع اقتصادی مردم در گرو استفاده از این کارت‌ها باشد و این موضوع برای آنها دارای جذابیت باشد.

۱۳ تیر ۱۳۹۴

مدیریت بحران آب تابستان با افزایش تعرفه پرمصرف‌ها

وجود وضعیت بحرانی در مدیریت منابع آب کشور در کنار قیمت پایین آن در بخش خانگی باعث شده است که افزایش تعرفه‌های آب مورد توجه وزارت نیرو قرار بگیرد و حتی وزیر نیرو این موضوع را کلید حل مشکل کم‌آبی در کشور اعلام کند.

۸ تیر ۱۳۹۴

دلالان برای فروش نفت قابل اعتمادترند یا ابزارهای بورسی؟

بی‌توجهی مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران به استفاده از ابزارهای بورسی برای ایجاد شرایط مناسب فروش نفت به بخش غیردولتی، عامل اصلی عدم استفاده از توان این بخش در فروش نفت کشور است.

۱۸ خرداد ۱۳۹۴

چرا امسال نمی‌توانیم صادرکننده بنزین شویم؟

با توجه به تصمیم دولت مبنی بر تک نرخی کردن بنزین به جای افزایش قیمت بنزین آزاد مورد استفاده پرمصرف ها، پیش‌بینی می شود که نرخ رشد میزان مصرف بنزین کشور افزایش یابد و صادرات این فرآورده نفتی در سال جاری محقق نشود.

۲۷ دی ۱۳۹۳

اجرای فاز سوم هدفمندی اختیاری یا اجباری؟

با توجه به مشکلات مربوط به شناسایی «پردرآمدها» و اندازه گیری آسان مصرف انرژی مصرف کنندگان، آیا بهتر نیست که دولت به جای حذف یارانه پردرآمدها، سراغ حذف یارانه «پرمصرف ها» برود تا هر دو هدف محقق شود؟

۸ دی ۱۳۹۳

توانمندی ایران و روسیه در دفع توطئه نفتی عربستان

در صورتی که صرفاً ایران و روسیه با انجام یک توافق دوجانبه به صورت محدود و برای مدت یک ماه، عرضه نفت به بازارهای صادراتی خود را متوقف کنند این اقدام می تواند باعث افزایش سریع قیمت نفت به ۷۰ دلار در بازارهای جهانی شود.

۲۶ آذر ۱۳۹۳

تخصیص بر مبنای پیمایش، راهکاری برای کاهش قاچاق گازوئیل

بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد دلیل اصلی ناکارآمدی سیاست‌ها بر مصرف گازوئیل، تعیین غیرکارشناسی سهمیه‌های گازوئیل است. آمارهای موجود نشان می‌دهد میزان سهمیه‌های گازوئیل اختصاص‌یافته به خودروهای دیزلی، بیش‌از دوبرابر نیاز آن‌ها و حدود ١٠٠ تا ١١٠‌میلیون‌لیتر در روز است.

۱۷ آذر ۱۳۹۳

وزارت نیرو و احساس تکلیف برای جلوگیری از هدررفت سالیانه ٤ میلیارد دلار گاز!

موافقت وزارت نیرو با خرید برق تولیدی از گازهای همراه نفت با قیمتی مناسب، دستاوردهای مهمی برای این وزارت‌خانه مانند افزایش ظرفیت کشور برای اضافه‌شدن میزان صادرات برق به کشورهای همسایه به‌ویژه عراق و… در پی دارد. با وجود این، مدیران ارشد وزارت نیرو تاکنون در این زمینه سکوت کرده‌اند و موضع آن‌ها نامشخص است.

۱۵ آذر ۱۳۹۳

بازی دو سر باخت فرمول جدید کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای خوراک پتروشیمی‌ها

مصوبه جدید کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به معنای واگذاری تمام اختیارات قیمت‌گذاری خوراک گاز پتروشیمی‌ها به دولت است و به هیچ وجه اهداف مجلس برای ورود به این موضوع یعنی شفاف سازی بلندمدت وضعیت خوراک و از بین بردن رانت خوراک ارزان را محقق نخواهد کرد.