علی حسن زاده

مجموع امتیاز كل: 96
مجموع امتیاز فصل جاری: 0
میانگین امتیاز كل: 12 از 30
تعداد مطالب: 8
حوزه‌های فعالیت:

۱۳ مرداد ۱۳۹۵

پیشنهادهایی برای اصلاح قراردادهای خارجی سایپا و ایران خودرو

دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا که پیش از این سطحی از رقابت را تجربه می‌کردند، در قراردادهای جدیدشان با شرکت پژو-سیتروئن، عمده سهم بازار خود را به این شرکت اختصاص داده‌اند. این به معنای کاهش سطح رقابت و عمیق‌تر شدن انحصار در بازار خودرو ایران است که امکان افزایش قیمت مجدد خودروها را ایجاد می‌کند.

۴ مرداد ۱۳۹۵

آیا تسهیلات ۱۶ هزار میلیاردی، واحدهای تولیدی را نجات می‌دهد؟

دولت با این تحلیل که تعطیلی بنگاه ها و عدم فعالیت آنها با ظرفیت کامل، ناشی از کمبود نقدینگی بوده است، بنا دارد تا تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی را در اختیار بنگاه های کوچک و متوسط قرار داد. این درحالی است که آمارها نشان می‌دهد افت تولید و فعالیت بنگاه‌ها، ناشی از کاهش تقاضا بوده است.

۲۵ شهریور ۱۳۹۴
ناوگان اتوبوسرانی کشور تشنه نوسازی

صنعت تولید اتوبوس در حالت اغما

ناوگان اتوبوسرانی کشور رو به فرسودگی است و نیاز تأمین اتوبوس در سال های آینده وجود دارد. از طرفی تولید اتوبوس در کشور وضعیت مناسبی ندارد. در صورت سیاست گذاری مناسب وزارت صنعت می توان با استفاده از تقاضای موجود، موجب ارتقای توان ساخت داخل در خصوص تولید اتوبوس شد.

۲۲ شهریور ۱۳۹۴
بازگشت شريک خارجي ايران خودرو براي فرار از ورشکستگي

یادگاری روی دیوار پژو؟!

پس از توافق هسته ای، حضور مجدد پژو به عنوان شریک مجدد ایران خودرو پر رنگ شده است. با این حال بررسی جایگاه فعلی این خودروساز در سطح جهان نشان می دهد که همکاری مجدد با پژو با اما و اگرهای جدی رو به روست.

۱۴ مرداد ۱۳۹۴

فروش پارس خودرو به فرانسوی‌ها سرمایه‌گذاری خارجی نیست

طبق مصوبه هیأت مدیره سایپا، این گروه قصد دارد در مرحله اول، ۲۰% از سهام پارس خودرو را واگذار کند و در این راستا مذاکراتی با شرکت رنو فرانسه داشته است. اما این بار گویا مسئله جدی‌تر است و مسأله فروش پارس خودرو به رنو علی‌رغم انتشار جوابیه و توضیح متناقض و مبهم گروه سایپا رنگ و بوی جدیت به خود گرفته است.

۳۰ تیر ۱۳۹۴

آیا صنعت قطعه‌سازی در افق ۱۴۰۴ به تراز تجاری می‌رسد؟

در صورت تحقق پیش‌بینی سند اهداف صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴، میزان صادرات قطعات خودرو ۶ میلیارد دلار خواهد بود که در بهترین حالت به معنای تراز ارزی منفی ۸میلیارد دلاری برای صنعت قطعه‌سازی خودرو ایران خواهد بود.

۲۶ بهمن ۱۳۹۳
نقدی بر نامه وزیر صنعت در مورد انحصاری نبودن بازار خودرو در ایران

چرخ بازار خودرو همچنان انحصاری می‌چرخد

ایران خودرو و سایپا در دو سال گذشته نشان دادند که هم قدرت تعیین قیمت دارند و هم خودشان را در جایگاه نهاد تنظیم بازار قرار داده و میزان خودرویی که به بازار عرضه می­‌کنند را تعیین می­‌کنند. چه آنکه در کشاکش قیمت­‌گذاری سال ۹۱ با تزریق نکردن خودرو به بازار عملا چنان شورای رقابت را در منگنه قرار دادند که مجبور به عقب‌نشینی شد.

۱۵ آذر ۱۳۹۳
تاملی بر اتفاقات دومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو

صنعت خودرو، ملی می شود یا فرانسوی می ماند؟

سالن همایش های برج میلاد تهران در شرایطی میزبان دومین همایش بین المللی صنعت خودروی ایران بود که به نظر می رسد چشم امید وزارت صنعت، معدن، تجارت و خودروسازان داخلی به آن سوی مرزها و خودروسازان خارجی دوخته شده است.