سید میثم لاجوردی

مجموع امتیاز كل: 425
مجموع امتیاز فصل جاری: 0
میانگین امتیاز كل: 12.14 از 30
تعداد مطالب: 35
حوزه‌های فعالیت:

۹ خرداد ۱۳۹۶

تولید ریل ملی در گرو حمایت از پیکره نیمه جان ذوب آهن

در حال حاضر حدود ۳هزار کیلومتر خط راه آهن در دست احداث وجود دارد که برای به اتمام رساندن آن نیاز به حجم بالایی از ریل می باشد که می‌توان با راه اندازی خط تولید ریل ملی علاوه بر حمایت از پیکره نیمه جان ذوب آهن، بعد از گذشت بیش از ۳دهه انتظار، شاهد تولیدریل راه آهن در کشور بود.

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶

لغو روادید، اولین گام در جهت تسهیل تجارت و سفر به عتبات

با توجه به آثار مثبت اقتصادی، فرهنگی و امنیتی حاصل از تسهیل تردد مسافران ایرانی و عراقی، ضروری است مسئولان مربوطه اهتمام ویژه‌ای در ارائه تسهیلات جهت زیارت عتبات بورزند و در اولین گام، لغو روادید بین ایران و عراق را در دستور کار خویش قرار دهند.

۲۰ فروردین ۱۳۹۶

محور ریلی شلمچه-بصره در انتظار احداث تنها ۳۲ کیلومتر خط‌آهن

حجم بالای صادرات ایران به عراق، در کنار وجود اماکن متبرکه زیارتی در عراق و ایران باعث رفت‌وآمد فراوان بین دو کشور شده است. ازهمین‌رو اتخاذ راهبردی ویژه برای حمل‌ونقل بین دو کشور، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

۲۵ بهمن ۱۳۹۵

پروژه‌های ریلی ملی، فدای پروژه‌های سفارشی!

پروژه برقی‌سازی محور گرمسار-اینچه‌برون که در مسیر خود از ساری و گرگان نیز عبور می‌کند می‌تواند بخش قابل توجهی از بار ترافیکی سفرهای ریلی به شمال شرق کشور را به دوش بکشد ولی با وجود محدودیت بودجه، به موازات این پروژه، راه‌آهن رودهن-آمل نیز توسط وزارت راه‎وشهرسازی با همین هدف پیگیری می‎شود که توجیه فنی و اقتصادی ندارد.

۱۳ آذر ۱۳۹۵

سوءمدیریت در پیاده سازی سیستم ATC، زمینه ساز وقوع فاجعه هفت خوان

ارتقاء سیستم کنترل ترافیک قطار در شبکه ریلی منجر به افزایش بهره‌وری و همچنین تضمین امنیت خطوط ریلی کشور می شود ولی این امر پسندیده که در سال‎های اخیر کلید خورد با عدم نظارت و سوء مدیریت در پیاده‎سازی سیستم، زمینه ساز وقوع فاجعه دردناک هفت‎خوان شد.

۶ مهر ۱۳۹۵

آیا ریل ملی از چشم وزارت راه افتاده است؟

اخیراً مدیرعامل راه‌آهن با مقایسه قیمت خرید ریل خارجی با ریل تولیدشده در داخل، پروژه تولید ریل ملی را با چالشی جدید مواجه ساخت. این در حالی است که وزارت راه باید با وضع سیاستهای حمایتی، به بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از پروژه ریل ملی کمک کند.

۳۱ مرداد ۱۳۹۵

افزایش بهره‌وری خطوط، راهکاری کم‌هزینه برای توسعه ظرفیت ریلی

مسئولین شرکت راه‌آهن در حالی از نیاز ۴ هزار میلیارد تومانی شبکه ریلی کشور در جهت افزایش ظرفیت حمل بار و مسافر خبر می‌دهند که این مهم از طریق افزایش بهره‌وری خطوط ریلی موجود با هزینه‌ای به مراتب کمتر امکان‌پذیر خواهد بود.

۱۶ مرداد ۱۳۹۵

اتصال زمینی ایران به عراق کلید توسعه غرب کشور

در صورت واگذاری پروژه‌های راه‌آهن غرب و بزرگراه کربلا به صورت BOT به بخش غیردولتی، بخش اصلی بار مالی این پروژه از دوش دولت برداشته شده و علاوه بر تسریع در تکمیل آن، افزایش کیفیت ساخت و ارتقاء بهره‌وری نیز در این محور پرمتقاضی محقق خواهد شد.

۲۷ تیر ۱۳۹۵

سومین تأخیر در اجرای سومین تفاهم‌نامه تولید ریل ملی

تاکنون دو مرتبه تفاهم‌نامه میان شرکت راه‌آهن و شرکت ذوب‌آهن اصفهان برای تولید ریل ملی به شکست انجامیده است. با توجه به تأخیر در اجرای تفاهم‌نامه سوم در این خصوص، بیم آن می‌رود که این پروژه باز هم ناتمام بماند؛ لذا انتظار می‌رود که مسئولین ذی‌ربط با شفاف‌سازی در این زمینه، به برطرف نمودن موانع موجود کمک نمایند.

۲۶ خرداد ۱۳۹۵

گره کور پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی را چگونه باز کنیم؟

درصورت استفاده از روش‎‌های همکاری عمومی-خصوصی، به ویژه در پروژه‌های نیمه‌تمام بزرگ‌راه، راه‌آهن و نیروگاه می‌توان بدون نیاز به بودجه جدید، نسبت به تکمیل و بهره‌برداری از این طرح‌ها اقدام کرد.

۲۲ خرداد ۱۳۹۵

راه‌آهن سیرجان-کرمان؛ نقطه عطفی در توسعه شبکه ریلی با مشارکت بخش غیردولتی

تفاهم راه‌آهن با شرکت گل‌گهر برای احداث خط ریلی سیرجان-کرمان اقدام ارزنده‌ای از سوی دولت در راستای مشارکت بخش غیردولتی در توسعه شبکه ریلی کشور محسوب می‌شود. در این رابطه، راه‌آهن می‌تواند با انعقاد قرارداد مشارکت عمومی-خصوصی، از بابت کیفیت ساخت خطوط و استفاده بهینه از ظرفیت‌های به‌وجودآمده اطمینان حاصل کند.

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵

تولید ریل ملی، گامی برای تحقق اقتصاد مقاومتی

با وجودی که تولید ریل ملی، شاه کلید حرکت به سمت توسعه صنعت ریلی است و حدود ۸ سال از امضای اولین تفاهم نامه برای تولید ریل داخلی می گذرد، همچنان این امر در داخل کشور محقق نشده و شرکت راه آهن به دنبال واردات مجدد ریل رفته است.

۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
اهمیت و جایگاه راهبردی بندر چابهار-2

اتصال بندر چابهار به شبکه‌ی ریلی از مسیر غیر دولتی می‌گذرد!

برای تکمیل سریع پروژه‌های خط آهن چابهار-زاهدان و چابهار-سرخس بدون استفاده از بودجه دولت ضروری است تا با تبدیل قرارداد از حالت پیمانکاری به BOT، اختیارات لازم جهت ساخت و بهره‌برداری از بندر و خط آهن متصل به آن را در مدت زمان معین به بخش غیر‌دولتی واگذار شود.

۱۸ اسفند ۱۳۹۴
تحول در ترانزیت ریلی، با توسعه‌ی بندر چابهار

اهمیت و جایگاه راهبردی بندر چابهار

بندر چابهار تنها بندر مهمی است که خارج از تنگه‌هرمز و خلیج‌فارس قرار داشته و به آب‌های بین‌المللی متصل می‌باشد. به علاوه بندر چابهار از نظر طبیعی در عرض جغرافیایی پایین‌تری قرار دارد و بیش از ۳۰ ساعت نسبت به بندرعباس به دریاهای آزاد نزدیک‌تر است. که این امر سبب کاهش چشم گیری در هزینه‌های حمل‌ونقل کالا بین نقاط مبداء و مقصد خواهد شد.

۲۸ بهمن ۱۳۹۴

جابجایی بار یا مسافر؛ کدام اولویت دارد؟

حال که وزارت راه گام‌هایی برای تسهیل افزایش و تسهیل جابجای مسافران برداشته است ضروری است که برنامه‌ریزی ویژه‌ای نیز برای حمل‌ونقل کالا در کشور انجام دهد، چراکه اولویت جابجایی بار برای اقتصاد کشور قطعاً بیشتر از اولویت جابجایی مسافر است و در این صورت می‌توان منتظر تحول در اقتصاد کشور بود.