سید میثم لاجوردی

مجموع امتیاز فصل جاری:
میانگین امتیاز كل: از 30
تعداد مطالب:
مجموع امتیاز كل:
حوزه‌های فعالیت:

۲۴ تیر ۱۳۹۷

معادن شرق کشور پاداش سازنده‌ی راه آهن چابهار ـ سرخس

یکی از روش‌های تضمین برای جذب سرمایه‌گذار جهت ساخت محور ریلی چابهار-سرخس، واگذاری بخشی از معادن غیرفعال شرق کشور به سرمایه‌گذار است؛ بدین‌صورت علاوه بر فعال شدن ظرفیت معدنی شرق کشور، صاحب خط نیز می‌تواند علاوه بر اخذ حق دسترسی از عبور کالای ترانزیتی و داخلی، از عواید حاصل از استخراج مواد معدنی نیز بهره‌مند شود و این‌چنین ریسک سرمایه‌گذاری در این پروژه را به حداقل برساند. 

۱۰ تیر ۱۳۹۷

ساخت محور چابهار ـ سرخس پاسخی به تقاضای ترانزیتی آسیای میانه

یکی از مهم‌ترین محورهای ریلی در دست ساخت برای ترانزیت بار از آسیای میانه به آب‌های آزاد واقع در جنوب ایران، خط آهن ترانزیتی چابهار-سرخس است. مزیت این خط نسبت به سایر خطوط در دست احداث موضوع درآمدزایی آن است. این ویژگی سبب شده است تا ساخت این محور ریلی در شرایطی که دولت با کمبود منابع مالی دست‌وپنجه نرم می‌کند، توسط بخش غیردولتی و عمومی در قالب قراردادی BOT (ساخت، بهره‌برداری و انتقال) امکان‌پذیر باشد.

۹ خرد ۱۳۹۷
اولویت محور ریلی چابهار ـ سرخس نسبت به گرگان ـ مشهد

ماموریت آستان قدس محرومیت زدایی است نه پیمانکاری

انتظار می‌رود آستان قدس رضوی در راستای اجرای مأموریت‌های خود، بجای پرداختن به امور پیمانکاری و دریافت حق بالاسری برای ساخت محورهای جدید، نسبت به تکمیل محورهای راهبردی در دست ساخت موجود که از اولویت بالاتری نیز برخوردار هستند اقدام نماید و در این موضوع با کمک دولت نسبت به تکمیل خط آهن چابهار ـ سرخس اهتمام ورزد.

۳۰ ارد ۱۳۹۷
پروژه چابهار-سرخس پس از گذشت 8 سال همچنان خاک می‌خورد

استفاده از ظرفیت قرارگاه سازندگی برای تکمیل راه‌آهن شرق

پروژه ریلی چابهار ـ سرخس که قرار بود محور توسعه استان‌های محروم و مرزی کشور قرار گیرد، هم اکنون بعد از گذشت ۸ سال از شروع عملیات عمرانی آن به کندی پیش می‌رود. زیرساختی که از طریق فعال نمودن ظرفیت معادن عظیم شرق کشور باعث رونق اقتصادی و به تبع آن، اشتغال‌زایی و سرریز شدن سرمایه‌های سرمایه‌گذاران هموار خواهد شد.

۲۲ فرو ۱۳۹۷

لزوم تغیر پارادیم در توسعه شبکه ریلی با اولویت حمل بار

وظیفه اصلی حمل و نقل ریلی جذب بار است و بر همین اساس اولویت‌های توسعه شبکه ریلی باید بر مدار ساخت محورهایی قرارگیرد که شریان‌های اصلی جریان بار در آن شکل گرفته است. این درحالی است که دولت بارها وعده اولویت قراردادن اتصال ۵ استان باقی‌مانده به شبکه ریلی (از جمله اتصال اردبیل، ارومیه و همدان به شبکه ریلی) را داده است.

۸ فرو ۱۳۹۷

اولویت کریدورهای ترانزیتی شمال – جنوب نسبت به شرق – غرب

هرچند سرمایه گذاری چین در پروژه ابور(OBOR) بسیار زیاد بوده است اما می توان ادعا کرد بدلیل مسائل سیاست خارجی، این طرح همچنان در حد یک تئوری باقی مانده است و برای رسیدن به هدف مطلوب خود هنوز خیلی فاصله دارد. در این بین نباید از مزیت کلیدی ایران در فراهم آوردن زیرساخت لازم برای اتصال کشورهای CIS به آبهای آزاد غفلت نمود چراکه این دسترسی تنها از طریق خاک ایران قابل حصول است و هر چه در این امر تاخیر بیافتد، فرصت هایی است که از دست می رود.

۲۶ اسف ۱۳۹۶

خلف وعده‌های مکرر وزارت راه در برقی کردن پرترافیک‌ترین محور ریلی

با گذشت حدود ۱ سال از آخرین وعده وزیر در خصوص آغاز عملیات اجرایی پروژه برقی کردن تهران – مشهد شاهد آن هستیم که مدیرکل راه‌آهن خراسان تازه خبر از مشارکت چین در برقی کردن این پروژه می‌دهد و می‌گوید مشروط بر تامین ۱۵ درصد اعتبار از سوی دولت این پروژه ۴ سال دیگر به اتمام خواهد رسید.

۱۹ اسف ۱۳۹۶

اولویت محورهای ترانزیتی و باری در توسعه شبکه ریلی

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید در کشور در قالب ۲۲ طرح در حال ساخت است، گفت: ساخت این میزان خط به حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد. ۵ مرکز استان همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی (ارومیه)، گیلان (رشت) و آذربایجان شرقی که مسیر جدیدی به تبریز است را در اولویت کاری داده‌ایم.

۱۱ بهم ۱۳۹۶

ضرورت ورود آستان قدس رضوی به پروژه چابهار-سرخس

آستان قدس رضوی می‌تواند در راستای اجرای مأموریت خود درزمینه محرومیت‌زدایی از شرق کشور به‌عنوان متولی احداث و تکمیل پروژه ترانزیتی چابهار ـ سرخس اقدام نموده و از این طریق با کمک به دولت زیرساخت لازم برای شکوفایی اقتصادی، اشتغال و ارتقاء امنیت در این منطقه را با ساخت و بهره‌برداری از محور ریلی چابهار ـ سرخس، را فراهم آورند.

۲۴ دی ۱۳۹۶

۴ قرارداد خارجی واگن در ۵ ماه با وجود ۶ تولید کننده داخلی

این حجم از قراردادهای خارجی برای تامین ناوگان ریلی مورد نیاز کشور درحالی بسته می‌شود که در حال حاضر ۶ شرکت واگن پارس، مپنا لکوموتیو، واگن سازی پلور سبز ، واگن سازی کوثر، ایریکو و واگن سازی تهران در عرصه تولید انواع ناوگان ریلی مسافری، باری، ریل باس و لوکوموتیو باظرفیتی کمتر از ۳۰ درصد  فعال هستند.

۱۲ دی ۱۳۹۶

راه آهن رودهن ـ آمل؛ پروژه‌ای بدون توجیه فنی و اقتصادی

احداث پاره خطی از رودهن به آمل، با هزینه بسیار زیاد، بدون اتصال به شبکه ریلی و موازی با محور در حال بهره‌برداری ساری ـ تهران نه تنها توجیه فنی ـ اقتصادی ندارد بلکه در زمینه جذب مسافرانی که با هدف سیاحت به مقصد شمال کشور تردد می‌‌ کنند، جذاب نخواهد بود.

۲۸ آذر ۱۳۹۶
 ضرورت توجه به تولید و اشتغال از طریق تامین مالی داخلی

نیاز واگن کشور با فاینانس حل نخواهد شد

در حال حاضر شرکت‌های واگن ساز داخلی علی رغم خودکفایی نسبتا بالا در تولید واگن باری و مسافری به دلیل کمبود منابع مالی با ۲۵ درصد ظرفیت تولید خودکار می‌کنند؛ با این‌وجود دولت حاضر است به جای تمرکز بر راه‌حل‌های تامین مالی از داخل کشور، هزینه‌های بلندمدت بیشتری جهت اخذ فاینانس پرداخت نماید.

۱۲ آذر ۱۳۹۶

وعده ای جدید این‌بار برای تکمیل محوری ترین کریدور ترانزیتی

اتصال چابهار به شبکه ریلی جزئی از کریدور ترانزیتی راه آهن چابهار ـ سرخس است. این پروژه ملی به طول ۱۳۷۰ کیلومتر طولانی ترین خط ریلی در دست ساخت است که از دو قطعه اصلی تشکیل شده است. عملیات اجرایی قطعه اول از چابهار تا زاهدان که فقط ۴۰درصد از کل این کریدور را شامل می شود تاکنون ۲۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

۸ آذر ۱۳۹۶

مزیت مطلق ایران در بهره برداری از کریدور ترانزیتی شمال ـ جنوب

با بررسی شاخه شرقی کریدور ترانزیتی شمال ـ جنوب که تماما از خاک ایران عبور کرده و زمینه ساز اتصال کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آب‌های آزاد است، درخواهیم یافت هیچ مسیر رقیبی برای این کریدور ترانزیتی وجود نداشته و کشور ایران در این زمینه از مزیت مطلق برخوردار است.

۱ آذر ۱۳۹۶

اولویت بندی، اولین گام مدیریتی در تکمیل شبکه ریلی

طبق سند چشم انداز ۱۴۰۴طول شبکه ریلی ایران باید به ۲۵ هزار کیلومتر برسد این در حالی است که هم اکنون طول خطوط اصلی حدود ۱۰ هزار کیلومتر است.  بنابراین برای رسیدن به اهداف چشم انداز در چند سال پیش رو، باید ۱۵ هزار کیلومتر خط در دست احداث را به سرانجام برسانیم .