سید میثم لاجوردی

مجموع امتیاز فصل جاری:
میانگین امتیاز كل: از 30
تعداد مطالب:
مجموع امتیاز كل:
حوزه‌های فعالیت:

۲۵ آذر ۱۳۹۷

پیشرفت اقتصادی، پیش نیاز برقراری امنیت/ سپاه، آستان و دولت ۳ ضلع تأمین امنیت در شرق کشور

راه‌آهن چابهار ـ سرخس به‌عنوان یکی اصلی‌ترین اولویت زیرساختی شرق کشور علاوه بر کسب منافع ملی حاصل از درآمدهای ترانزیتی، تأثیر مستقیمی بر اشتغال‌زایی و پیشرفت اقتصادی این منطقه از کشور خواهد داشت. بهترین گزینه برای ساخت و بهره‌برداری از این پروژه ملی، مشارکت آستان قدس و سپاه پاسداران به‌عنوان بخش غیردولتی با دولت است.

۲۶ آبا ۱۳۹۷

از مشهد تا کربلا تنها ۳۲ کیلومتر باقی مانده است

محمد اسلامی در اولین روزهای تصدی خود بر مسند وزارت راه گفت: اتصال ریلی و جاده‌ای به کشور عراق در بین کشورهای همسایه از اولویت برنامه‌های دولت و وزارت راه و شهرسازی است. پیرو این وعده وزیر جدید راه، معاون فنی وزیربنایی راه آهن از دستور رئیس جمهور مبنی بر ساخت این محور راهبردی خبر داد.

۱۰ آبا ۱۳۹۷

مشغله آخوندی دلیل عدم ساخت محور شلمچه ـ بصره/ وزیر جدید: اتصال ریلی به عراق اولویت وزارت راه

بنابر گفته محمود واعظی مسئول دفتر رئیس جمهور، احداث خط آهن شلمچه به بصره با نظر موافق رئیس جمهور همراه بوده ولی مشغله کاری فراوان و سخت گیری‌های وزارتخانه‌های تابعه مانع تکمیل آن شده است؛ در همین راستا، محمد اسلامی، وزیر جدید راه و شهرسازی در مصاحبه‌ای اعلام کرده که اتصال ریلی و جاده‌ای ایران و عراق را در اولویت برنامه وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

۲ آبا ۱۳۹۷
توافق بر سر مشارکت عمومی ـ خصوصی در پروژه چابهار ـ سرخس

آستان قدس و شرکت ساخت پای میز مذاکره بنشینند!

اظهارات رسمی مقام‌های مسئول در آستان قدس و شرکت ساخت نشان از توافق بر سر مشارکت در پروژه احدات خط آهن چابهار ـ سرخس دارد. این توافق وقتی به سرانجام خواهد رسید که هر دو طرف مشارکت، نسبت به برگزاری جلسات مستقیم جهت اعلام شرایط سرمایه گذاری اهتمام داشته باشند.

۱۷ مهر ۱۳۹۷

کوتاهی آستان قدس رضوی در ساخت محور ریلی چابهار ـ سرخس

احداث پروژه راه‌آهن چابهار-سرخس سبب می‌شود تا دسترسی به معادن استان‌های سیستان‌وبلوچستان و خراسان‌جنوبی و بهره‌برداری از آن‌ها مقرون‌به‌صرفه شود و از این طریق مقدمات لازم برای سرمایه‌گذاری جهت فعال‌سازی ظرفیت معادن غنی شرق کشور فراهم گردد؛مسئولین آستان قدس در مورد عدم تکمیل خط آهن چابهار سرخس که شکوفایی اقتصادی منطقه محروم شرق کشور را در پی دارد، باید پاسخگو باشند!

۱۸ مرد ۱۳۹۷
ظرفیت معدنی شرق کشور معطل زیرساخت ریلی

راه آهن چابهار-سرخس نخ تسبیح محرومیت‌زدایی استان‌های شرقی

استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی علی‌رغم برخورداری از ظرفیت‌های غنی طبیعی بدلیل نبود زیرساخت‌های مناسب حمل‌و نقلی همچنان جزو محروم‌ترین استان‌های کشور هستند. بی‌توجهی به اولویت‌های زیرساختی متناسب با ظرفیت‌های کشور سبب شده است پروژه مهمی همچون خط آهن چابهار ـ سرخس که علاوه بر درآمدهای کلان ترانزیتی برای کشور، تاثیرات مستقیمی بر محرومیت‌زدایی، اشتغال‌زایی و پیشرفت استان‌های شرقی دارد، به کندی پیش رود.

۲۴ تیر ۱۳۹۷

معادن شرق کشور پاداش سازنده‌ی راه آهن چابهار ـ سرخس

یکی از روش‌های تضمین برای جذب سرمایه‌گذار جهت ساخت محور ریلی چابهار-سرخس، واگذاری بخشی از معادن غیرفعال شرق کشور به سرمایه‌گذار است؛ بدین‌صورت علاوه بر فعال شدن ظرفیت معدنی شرق کشور، صاحب خط نیز می‌تواند علاوه بر اخذ حق دسترسی از عبور کالای ترانزیتی و داخلی، از عواید حاصل از استخراج مواد معدنی نیز بهره‌مند شود و این‌چنین ریسک سرمایه‌گذاری در این پروژه را به حداقل برساند. 

۱۰ تیر ۱۳۹۷

ساخت محور چابهار ـ سرخس پاسخی به تقاضای ترانزیتی آسیای میانه

یکی از مهم‌ترین محورهای ریلی در دست ساخت برای ترانزیت بار از آسیای میانه به آب‌های آزاد واقع در جنوب ایران، خط آهن ترانزیتی چابهار-سرخس است. مزیت این خط نسبت به سایر خطوط در دست احداث موضوع درآمدزایی آن است. این ویژگی سبب شده است تا ساخت این محور ریلی در شرایطی که دولت با کمبود منابع مالی دست‌وپنجه نرم می‌کند، توسط بخش غیردولتی و عمومی در قالب قراردادی BOT (ساخت، بهره‌برداری و انتقال) امکان‌پذیر باشد.

۹ خرد ۱۳۹۷
اولویت محور ریلی چابهار ـ سرخس نسبت به گرگان ـ مشهد

ماموریت آستان قدس محرومیت زدایی است نه پیمانکاری

انتظار می‌رود آستان قدس رضوی در راستای اجرای مأموریت‌های خود، بجای پرداختن به امور پیمانکاری و دریافت حق بالاسری برای ساخت محورهای جدید، نسبت به تکمیل محورهای راهبردی در دست ساخت موجود که از اولویت بالاتری نیز برخوردار هستند اقدام نماید و در این موضوع با کمک دولت نسبت به تکمیل خط آهن چابهار ـ سرخس اهتمام ورزد.

۳۰ ارد ۱۳۹۷
پروژه چابهار-سرخس پس از گذشت 8 سال همچنان خاک می‌خورد

استفاده از ظرفیت قرارگاه سازندگی برای تکمیل راه‌آهن شرق

پروژه ریلی چابهار ـ سرخس که قرار بود محور توسعه استان‌های محروم و مرزی کشور قرار گیرد، هم اکنون بعد از گذشت ۸ سال از شروع عملیات عمرانی آن به کندی پیش می‌رود. زیرساختی که از طریق فعال نمودن ظرفیت معادن عظیم شرق کشور باعث رونق اقتصادی و به تبع آن، اشتغال‌زایی و سرریز شدن سرمایه‌های سرمایه‌گذاران هموار خواهد شد.

۲۲ فرو ۱۳۹۷

لزوم تغیر پارادیم در توسعه شبکه ریلی با اولویت حمل بار

وظیفه اصلی حمل و نقل ریلی جذب بار است و بر همین اساس اولویت‌های توسعه شبکه ریلی باید بر مدار ساخت محورهایی قرارگیرد که شریان‌های اصلی جریان بار در آن شکل گرفته است. این درحالی است که دولت بارها وعده اولویت قراردادن اتصال ۵ استان باقی‌مانده به شبکه ریلی (از جمله اتصال اردبیل، ارومیه و همدان به شبکه ریلی) را داده است.

۸ فرو ۱۳۹۷

اولویت کریدورهای ترانزیتی شمال – جنوب نسبت به شرق – غرب

هرچند سرمایه گذاری چین در پروژه ابور(OBOR) بسیار زیاد بوده است اما می توان ادعا کرد بدلیل مسائل سیاست خارجی، این طرح همچنان در حد یک تئوری باقی مانده است و برای رسیدن به هدف مطلوب خود هنوز خیلی فاصله دارد. در این بین نباید از مزیت کلیدی ایران در فراهم آوردن زیرساخت لازم برای اتصال کشورهای CIS به آبهای آزاد غفلت نمود چراکه این دسترسی تنها از طریق خاک ایران قابل حصول است و هر چه در این امر تاخیر بیافتد، فرصت هایی است که از دست می رود.

۲۶ اسف ۱۳۹۶

خلف وعده‌های مکرر وزارت راه در برقی کردن پرترافیک‌ترین محور ریلی

با گذشت حدود ۱ سال از آخرین وعده وزیر در خصوص آغاز عملیات اجرایی پروژه برقی کردن تهران – مشهد شاهد آن هستیم که مدیرکل راه‌آهن خراسان تازه خبر از مشارکت چین در برقی کردن این پروژه می‌دهد و می‌گوید مشروط بر تامین ۱۵ درصد اعتبار از سوی دولت این پروژه ۴ سال دیگر به اتمام خواهد رسید.

۱۹ اسف ۱۳۹۶

اولویت محورهای ترانزیتی و باری در توسعه شبکه ریلی

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید در کشور در قالب ۲۲ طرح در حال ساخت است، گفت: ساخت این میزان خط به حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد. ۵ مرکز استان همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی (ارومیه)، گیلان (رشت) و آذربایجان شرقی که مسیر جدیدی به تبریز است را در اولویت کاری داده‌ایم.

۱۱ بهم ۱۳۹۶

ضرورت ورود آستان قدس رضوی به پروژه چابهار-سرخس

آستان قدس رضوی می‌تواند در راستای اجرای مأموریت خود درزمینه محرومیت‌زدایی از شرق کشور به‌عنوان متولی احداث و تکمیل پروژه ترانزیتی چابهار ـ سرخس اقدام نموده و از این طریق با کمک به دولت زیرساخت لازم برای شکوفایی اقتصادی، اشتغال و ارتقاء امنیت در این منطقه را با ساخت و بهره‌برداری از محور ریلی چابهار ـ سرخس، را فراهم آورند.