سید میثم لاجوردی

مجموع امتیاز كل: 568
مجموع امتیاز فصل جاری: 65
میانگین امتیاز كل: 12.35 از 30
تعداد مطالب: 46
حوزه‌های فعالیت:

۱۲ آذر ۱۳۹۶

وعده ای جدید این‌بار برای تکمیل محوری ترین کریدور ترانزیتی

اتصال چابهار به شبکه ریلی جزئی از کریدور ترانزیتی راه آهن چابهار ـ سرخس است. این پروژه ملی به طول ۱۳۷۰ کیلومتر طولانی ترین خط ریلی در دست ساخت است که از دو قطعه اصلی تشکیل شده است. عملیات اجرایی قطعه اول از چابهار تا زاهدان که فقط ۴۰درصد از کل این کریدور را شامل می شود تاکنون ۲۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

۸ آذر ۱۳۹۶

مزیت مطلق ایران در بهره برداری از کریدور ترانزیتی شمال ـ جنوب

با بررسی شاخه شرقی کریدور ترانزیتی شمال ـ جنوب که تماما از خاک ایران عبور کرده و زمینه ساز اتصال کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آب‌های آزاد است، درخواهیم یافت هیچ مسیر رقیبی برای این کریدور ترانزیتی وجود نداشته و کشور ایران در این زمینه از مزیت مطلق برخوردار است.

۱ آذر ۱۳۹۶

اولویت بندی، اولین گام مدیریتی در تکمیل شبکه ریلی

طبق سند چشم انداز ۱۴۰۴طول شبکه ریلی ایران باید به ۲۵ هزار کیلومتر برسد این در حالی است که هم اکنون طول خطوط اصلی حدود ۱۰ هزار کیلومتر است.  بنابراین برای رسیدن به اهداف چشم انداز در چند سال پیش رو، باید ۱۵ هزار کیلومتر خط در دست احداث را به سرانجام برسانیم .

۱۲ آبان ۱۳۹۶

اربعین ریلی در انتظار اراده وزیر راه

فارغ از منافع مالی و اقتصادی اتصال ریلی بین ایران و عراق، ضروری است در راستای تسهیل سفر زائران حسینی در اربعین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تجمع‌‌های مسلمانان، پیگیری‌های جدی از سوی مسؤولان وزارت راه‌وشهرسازی و مسؤولان حمل‌ونقل عراق انجام شود.

۳ مهر ۱۳۹۶

چشم‌انتظاری زائران عتبات برای اتصال ریلی ایران به عراق

با توجه به مذاکرات صورت‌گرفته و اعلام آمادگی مسئولان کشور عراق برای واگذاری پروژه تکمیل خط آهن شلمچه-بصره به‌صورت BOT به سرمایه‌گذاران ایرانی، ضروری است مسئولان کشور از فرصت پیش‌آمده جهت تسهیل حمل‌ونقل مسافران و مشتاق زیارت اباعبدالله(ع) حداکثر استفاده را بنمایند.

۲۶ شهریور ۱۳۹۶

حمایت شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای کشور از تولید ریل ملی!

هرچند برای تولید شمش ریل، توان داخلی وجود دارد، اما می‌توان اقدام شرکت ساخت برای انتقال تولید ریل از هند به داخل کشور را با توجه به افتتاح خط تولید ریل ملی در شرکت ذوب‌آهن، مثبت ارزیابی کرد.

۵ شهریور ۱۳۹۶

فرصت استثنایی ذوب آهن برای فروش ریل ملی

با توجه به اینکه پروژه‌های ریلی کشور به مرحله ریل‌گذاری رسیده‌اند، فرصتی طلایی برای شرکت ذوب‌آهن به‌وجود آمده است تا علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور، محصولات خود را به‌صورت فوری و نقدی به مجموعه راه‌آهن و شرکت ساخت بفروشد و ضمن ایجاد اشتغال، نیاز کشور به واردات ریل برطرف نماید.

۲۹ مرداد ۱۳۹۶

واگن‌سازی در ایران توسط خارجی‌ها!

قرارداد اخیر با روسیه جهت تأمین ناوگان مترو، آن‌هم با سهم بالای شرکت خارجی نسبت به شرکت ایرانی و همچنین فروش پرسابقه‌ترین کارخانه واگن‌سازی ایران (واگن پارس) به این شرکت، راه‌حلی برای رفع کمبود واگن در کشور نیست.

۹ مرداد ۱۳۹۶

ضرورت حضور بخش غیردولتی در تکمیل مهم‌ترین کریدور ترانزیتی کشور

با در نظر گرفتن نرخ فعلی جابجایی بار داخلی و ترانزیتی و همچنین انجام برآوردهای اقتصادی می‌توان به این نتیجه دست یافت که ساخت و بهره‌برداری از محور چابهار-‌سرخس که مهمترین محور ترانزیتی کشور است به‌صورت BOT از صرفه اقتصادی بالایی برخوردار خواهد بود.

۲۴ تیر ۱۳۹۶

بدقولی‌های ذوب‌آهن در تولید ریل ملی همچنان ادامه دارد!

یکی از مهم‌ترین الزامات برای احداث و توسعه شبکه ریلی کشور، تولید ریل ملی است. مسئله ای که با گذشت ۹ ماه از افتتاح خط تولید آن در شرکت ذوب‌آهن، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. شرکت ذوب‌آهن باید پاسخگوی عملکرد ضعیف خود نسبت به عدم تولید و تحویل این محصول راهبردی باشد.

۱۱ تیر ۱۳۹۶

چشم‌انتظاری مردم برای اتصال ریلی ایران به عراق

حجم تبادلات تجاری ایران و عراق در سال ۹۵ بالغ بر ۱۴ میلیون تن با ارزش بیش از ۶ میلیارد دلار بوده است که این حجم از تبادل کالا و مسافر که سال به سال نیز در حال افزایش می‌باشد، نیازمند توجه ویژه به توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی بین دو کشور همسایه می‌باشد.

۹ خرداد ۱۳۹۶

تولید ریل ملی در گرو حمایت از پیکره نیمه جان ذوب آهن

در حال حاضر حدود ۳هزار کیلومتر خط راه آهن در دست احداث وجود دارد که برای به اتمام رساندن آن نیاز به حجم بالایی از ریل می باشد که می‌توان با راه اندازی خط تولید ریل ملی علاوه بر حمایت از پیکره نیمه جان ذوب آهن، بعد از گذشت بیش از ۳دهه انتظار، شاهد تولیدریل راه آهن در کشور بود.

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶

لغو روادید، اولین گام در جهت تسهیل تجارت و سفر به عتبات

با توجه به آثار مثبت اقتصادی، فرهنگی و امنیتی حاصل از تسهیل تردد مسافران ایرانی و عراقی، ضروری است مسئولان مربوطه اهتمام ویژه‌ای در ارائه تسهیلات جهت زیارت عتبات بورزند و در اولین گام، لغو روادید بین ایران و عراق را در دستور کار خویش قرار دهند.

۲۰ فروردین ۱۳۹۶

محور ریلی شلمچه-بصره در انتظار احداث تنها ۳۲ کیلومتر خط‌آهن

حجم بالای صادرات ایران به عراق، در کنار وجود اماکن متبرکه زیارتی در عراق و ایران باعث رفت‌وآمد فراوان بین دو کشور شده است. ازهمین‌رو اتخاذ راهبردی ویژه برای حمل‌ونقل بین دو کشور، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

۲۵ بهمن ۱۳۹۵

پروژه‌های ریلی ملی، فدای پروژه‌های سفارشی!

پروژه برقی‌سازی محور گرمسار-اینچه‌برون که در مسیر خود از ساری و گرگان نیز عبور می‌کند می‌تواند بخش قابل توجهی از بار ترافیکی سفرهای ریلی به شمال شرق کشور را به دوش بکشد ولی با وجود محدودیت بودجه، به موازات این پروژه، راه‌آهن رودهن-آمل نیز توسط وزارت راه‎وشهرسازی با همین هدف پیگیری می‎شود که توجیه فنی و اقتصادی ندارد.