سجاد طاهری

مجموع امتیاز فصل جاری:
میانگین امتیاز كل: از 30
تعداد مطالب:
مجموع امتیاز كل:
حوزه‌های فعالیت:

۲۵ تیر ۱۳۹۷

کاهش زمان دادرسی با اصلاح قانون چک

یکی از ایرادات قانون فعلی چک، مسئله اطاله دادرسی است چراکه فرایندهای قضایی رسیدگی به پرونده‌های مربوط به چک در کنار زمان بر بودن دارای هزینه‌های بسیار بالا نیز است چراکه باعث می‌شود فرد از پیگیری حقوقی چک صرف نظر کند. اما این مسئله در طرح اصلاح قانون چک بررسی شده به طوری که در این طرح صدور اجرائیه دادگاه علیه صادرکننده چک برگشتی بدون رسیدگی قضایی امکان پذیر است.

۱۴ تیر ۱۳۹۷

طرح مجلس برای اصلاح ساختاری قانون چک

امروزه چک ابزار خرید مدتدار در مبادلات تجاری و اقتصادی است. در این فرآیند فعالان اقتصادی با اتکا به درآمد های آینده به تامین نیازهای جاری خود می‌پردازند. متاسفانه در گذشته دو نگرش متفاوت کیفری و حقوقی، ابزار اصلاح قانون صدور چک بوده است. اما رویکدر طرح جدید اصلاح قانون چک متناسب با ساختار چک است.

۹ تیر ۱۳۹۷

طرح «اصلاح قانون چک» در راستای بهبود فضای کسب و کار

طرح اصلاح قانون چک در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصویب شده است که گامی بلند در بهبود فضای کسب و کار و کارآمد کردن چک در مبادلات اقتصادی محسوب می‌‏شود. طرح مذکور مبتنی بر نوآوری‌‏هایی از قبیل تأدیه مبلغ چک از مسیر حقوقی بدون رسیدگی قضایی، متمرکز کردن فرایند صدور دسته‌چک در بانک مرکزی با راه‌اندازی سامانه صیاد، منوط کردن اعتبار چک به دریافت کد رهگیری، برقراری تقارن اطلاعات هنگام صدور برگه چک با راه‌اندازی سامانه استعلام طرح صیاد است.

۹ تیر ۱۳۹۷
به‌رغم هشدار کارشناسان پیرامون خودتحریمی با پیوستن به FATF:

کارشناسان یا نمایندگان؛ حق با کیست؟

برخی از نمایندگان بر این اعتقادند که در صورت پیوستن ایران به FATF، مشکلات مبادلات بانکی برطرف شده و کشور می‌تواند به راحتی تراکنش‌های بانکی را انجام دهد. از طرفی کارشناسان معتقدند که پیوستن به این معاهده منجر به انتشار اطلاعات نهادهای حکومتی و بخصوص تحریمی خواهد شد که در نهایت جامعه، به دو قطب تحریمی و غیر تحریمی تبدیل می شود.

۲۳ خرد ۱۳۹۷

گلایه‌های شرکت‌های دانش بنیان از رفتار سازمان تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی براساس ماده ۴۱ قانون تامین اجتماعی، در قراردادهای پیمانکاری درصدی را با توجه به نوع قرارداد از پیمانکار به عنوان حق بیمه قرارداد دریافت می‌کند. با این حال در قبال دریافت چنین هزینه‌ای از پیمانکار، خدماتی نیز در قبال آن ارائه نمی‌دهد.

۲ خرد ۱۳۹۷

ساختار سنتی وکالت، مانعی برای توسعه قضایی

یکی از مسائلی که منجر به اطاله دادرسی در دادگاه‎‏ها شده است، عدم رجوع مردم به وکیل است. عدم رجوع مردم به وکیل تا حدی ناشی از ساختار سنتی وکالت است که مانع اصلی توسعه خدمات حقوقی نیز است.

۳۰ ارد ۱۳۹۷

گام‌‏های محکم دستگاه قضایی در مسیر اصلاح درونی

اصلاح درونی قوه قضائیه یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری از مسئولین این دستگاه در سال‏های اخیر بوده است که خوشبختانه مورد توجه جدی مسئولین مربوطه قرار گرفته است و اقداماتی روبه جلو در دست اقدام است که قابل قدردانی است.

۲۳ ارد ۱۳۹۷

کنوانسیون TF قطعه‌ای از پازل خودتحریمی

هفته‌ی گذشته مجلس بررسی سه لایحه‌ی اصلاح «قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم»، «اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی» و «لایحه پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (TF) » را در دستور کار خود قرارداد. بررسی لایحه‌ی پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم به یک‌شنبه هفته‌ی جاری موکول شد. مشکلات احتمالی که به‌موجب تصویب این لایحه در مجلس، با آن روبرو می‌شویم را بیان می‌کنیم.

۱۶ ارد ۱۳۹۷

نهال “شهاب” جایگزینی نامناسب برای درخت “سمپاد”

سال ۸۶ طرحی در بنیاد ملی نخبگان تحت عنوان «شهاب» که مخفف عبارت “شناسایی و هدایت استعدادهای برتر” است به تصویب رسید. در ماه‌های گذشته برخی از مسئولین آموزش‌وپرورش طرح شهاب را جایگزینی برای مدارس سمپاد معرفی کرده‌اند طرح مذکور با مشکلات اساسی روبه‌رو است که مطلب زیر به آن می‌پردازیم.

۱۷ دی ۱۳۹۶

آیا بانک مرکزی در خودتحریمی پیشرو است؟

هدف نرم‌افزار «شناخت نهادهای تحریمی»، امتناع بانک‌های ایرانی از همکاری با نهادهای تحریمی است. با نصب این نرم‌افزار، لیست‌های تحریمی آمریکا، اروپا و شورای امنیت، مبنای کار بانک‌های ایرانی شده و خودتحریمی به شکل سیستماتیکی از سوی بانک مرکزی، نهادینه می‌گردد. بانک مرکزی این سیاست را به بانک‌های کشور ابلاغ کرده است که در خوش‌بینانه‌ترین حالت، این نهاد از عواقب چنین اقدامی اطلاع ندارد.

۹ دی ۱۳۹۶
زمینی که شفاف نیست!

اجرای سامانه کاداستر راهکاری برای شفافیت در حوزه زمین و مسکن

از معضلات مهم حوزه اقتصادی و اجتماعی کشور عدم شفافیت در حوزه زمین و مسکن است و در کشورهای مختلف جهت افزایش شفافیت و مدیریت زمین از سامانه‌ای به‌عنوان کاداستر استفاده می‌شود؛ در صورت استفاده از این سامانه جامع، اطلاعات حقوقی، مالی، جغرافیایی و فنی مربوط به زمین و ملک قابل‌دسترس خواهد بود.

۳ دی ۱۳۹۶
بررسی راهکارهای جلوگیری از چک برگشتی

سامانه صیاد؛ لازم اما ناکافی

یکی از معضلات نظام اقتصادی کشور، مسئله چک برگشتی است که بدلیل عدم وجود تقارن اطلاعات و امکان دسترسی به سوابق بانکی افراد در هنگام معامله تشدید شده است. طراحی سامانه صیاد یکی از اقدامات اولیه بانک مرکزی در راستای افزایش اعتبار چک بوده که البته نیازمند اقداماتی از قبیل برقراری نظام جامع اعتبارسنجی، ایجاد چک تمام الکترونیک و… است.

۲ دی ۱۳۹۶
قانون مقابله با نقض برجام در هاله‎ای از ابهام

وقتی همه خوابند!

طبق قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» که در تاریخ ۲۲ مرداد ۹۶ به تصویب مجلس درآمد، وزارت امور اقتصاد و دارایی موظف است سه ماه بعد از تصویب این قانون، گزارشات خود را مبنی بر انجام فعالیت‌‌های صورت گرفته را به مجلس ارائه دهد اما تاکنون این نهاد از اجرای قانون مذکور امتناع ورزیده است.

۲۷ آذر ۱۳۹۶
ضرورت شفافیت حضور و غیاب نمایندگان

وقتی غیبت نمایندگان شفاف نیست!

مهم‌ترین رکن شفافیت در مجلس شورای اسلامی شفافیت در حوزه حضور و غیاب نمایندگان است؛ چراکه انتظار می رود حضور فیزیکی نمایندگان در مجلس، به طور بالقوه، زمینه مشارکت بیشتر در بهبود طرح ها و لوایح را فراهم کند، لذا از مهمترین شاخص‌های توانمندی یک نماینده را می‌توان حضور مستمر و منظم او را در مجلس دانست.

۲۶ آذر ۱۳۹۶

انتزاع سازمان ثبت از قوه قضاییه لازمه نظارت‌پذیری

طبق قانون اساسی، «سازمان ثبت» فرآیندهای اجرایی را انجام می‌دهد و وظیفه‌ی نظارت بر انجام امور اجرایی و اجرای قوانین نیز بر عهده‌ی قوه‌ی قضاییه و همچنین مجلس است؛ با این حال به دلیل زیر مجموعه بودن این سازمان ذیل قوه‌ی قضاییه، وظیفه‌ی نظارت براین سازمان از مجلس شورای اسلامی ساقط می‌شود بنابراین قوه باید بر عملکرد یکی از سازمان‌های زیر مجموعه‌ی خود نظارت کند؛ نتیجه آن می‌شود که این سازمان فقط به شخص ریاست محترم قوه قضاییه پاسخگو است.