زکریا حسینی

مجموع امتیاز كل: 63
مجموع امتیاز فصل جاری: 24
میانگین امتیاز كل: 12.6 از 30
تعداد مطالب: 5
حوزه‌های فعالیت:

۲۵ مرداد ۱۳۹۶

«حذف کنکور»؛ شعاری جذاب اما ناممکن

کنکور قاعده‌ای است برای رقابت بر سر دسترسی به منبع محدودی به نام «امکانات آموزشی باکیفیت». بر این اساس تا زمانی که تعداد متقاضیان بیشتر از امکانات باشد، حذف آن ناممکن است اما امکان اصلاح آن فراهم است. تغییراتی نظیر «توجه به سابقه تحصیلی» نیز عملاً معادل «تقطیع» کنکور و توزیع آن در مقاطع تحصیلی پایین‌تر است و نه حذف آن.

۲ مرداد ۱۳۹۶

«تنوع مدارس» مسئله یا شبه‌مسئله؟!

با استناد به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نیز وضعیت «تنوع مدارس» در کشورهای توسعه­ یافته، به نظر می­‌رسد به جای «کاهش تنوع مدارس» باید از «سامان­دهی تنوع مدارس» سخن به میان آوریم.

۱۵ فروردین ۱۳۹۴
«بنیاد نخبگان نیروهای مسلح»، فرصتی که شاید تبدیل به تهدید شود!

تسهیلاتی که می‌تواند نخبگان را پرواز دهد!

بنیاد نخبگان نیروهای مسلح، با هدف استفاده بهینه از ظرفیت‌های علمی نخبگان در دوره خدمت سربازی فعالیت می‌کند. این خطر وجود دارد که بنیاد مذکور، در بکارگیری از ظرفیت عظیم نخبگان به «نماد ضعف نظام» تبدیل شود. «تعریف نیازمحورانه پروژه‌ها» و «راه‌اندازی اتوماسیون اداری» دو راه‌حل اصلی برای فاصله گرفتن از این خطر است.

۱۲ آذر ۱۳۹۳
با تصویب «طرح جامع تربیت استعدادهای برتر»

امید به چابک‌سازی سمپاد با نسخه رژیمی جدید

تصویب «طرح جامع تربیت استعدادهای برتر» با دو رویکرد اصلی «ضرورت جداسازی محدود» دانش‌آموزان با استعداد بسیار بالا و نیز «کاهش تعداد مدارس سمپاد با شیب ملایم»، می تواند نویدبخش بهبود وضعیت شناسایی و پرورش استعدادهای برتر باشد.

۲۳ مهر ۱۳۹۳
لزوم شناسایی و پرورش استعدادهای برتر پیش از ورود به دانشگاه

نخبه‌های مدارس را دریابیم!

بند۲ سیاست­های ابلاغی علم و فناوری توسط مقام معظم رهبری، بار دیگر بر ضرورت توجه مسئولین کشور به «مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش­ پژوهان جوان» به عنوان متولی تخصصی پرورش عمومی استعدادهای برتر تاکید نمود.