حمید مظاهری تبار

مجموع امتیاز كل: 97
مجموع امتیاز فصل جاری: 26
میانگین امتیاز كل: 13.86 از 30
تعداد مطالب: 7
حوزه‌های فعالیت:

۲۰ آذر ۱۳۹۶

امنیت ملی با وابستگی به نفت محقق نمی‌شود

حدود ۷۰ درصد از صادرات ایران را نفت و مواد نفتی تشکیل می‌دهد که موجب شده است صادرات کالاها و خدمات کم‌اهمیت جلوه دهد. انتیجه این موضوع از بین رفتن توان رقابت کالاهای داخلی در بازارهای جهانی است. لذا هرگونه دگرگونی در بازار نفت می‌تواند تهدیدی برای امنیت اقتصادی و به‌تبع آن امنیت ملی کشور به حساب آید.

۱۶ مهر ۱۳۹۶

رونق تولید ملی، شرط لازم برای تقویت پول ملی

ارزش پول ملی یکی از عوامل اثرگذار بر هویت ملی شهروندان یک کشور و آئینه‌ای از قدرت تولید ملی آن کشور است. در صورتی‌که کشوری وضعیت خوبی در تولید نداشته باشد، پول آن کشور نیز ارزش و قدرت چندانی نخواهد داشت.

۴ مرداد ۱۳۹۶

سود و زیان جایگزینی «ریال» با «تومان» و تغییر واحد پول ملی

تبدیل واحد پول ملی از ریال به تومان، در کنار افزایش ارزش پولی ملی و منافعی که دارد، ممکن است اقتصاد کشور را با افزایش تورم، دچار مشکل کند؛ از سوی دیگر، در شرایط کنونی که اقتصاد کشور به دلیل تحریم و فشارهای خارجی، دچار درجه بالایی از بی‌اطمینانی است، اصلاح واحد پول ملی ممکن است بی‌ثباتی‌ها را دامن بزند.

۳ مرداد ۱۳۹۶
خانواده و اقتصاد مقاومتی/ بخش دوم

تبدیل پس‌انداز به سرمایه‌گذارى در تولید، عامل کلیدى در اقتصاد مقاومتی

در اقتصاد کشورهای در حال توسعه، از جمله ایران، مشکلات متعددی در راه جمع‌آوری و هدایت پس‌انداز به سمت سرمایه‌گذاری وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، به‌کارگیری پس‌انداز خانوار در راه غیرتولیدی است.

۲۸ تیر ۱۳۹۶
خانواده و اقتصاد مقاومتی/ بخش اول

ضرورت اصلاح الگوی مصرف در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی

خانواده‌ها از دو طریق عمده که الگوی مصرف و همچنین تأمین سرمایه از طریق پس‌اندازها است، بر اقتصاد اثر می‌گذارند و همین دو عامل نیز ابزارهای خانوارها در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.

۲۵ تیر ۱۳۹۶

واردات بی‌رویه کالا به کشور و تعطیلی‌های سریالی کارخانجات

با مطالعه آمار تجارت کشور، مشاهده می‌شود که نمونه‌های فراوانی در رابطه با واردات انواع مختلف کالاها طی سال‌های اخیر وجود دارد که یا نمونه داخلی آن در کشور وجود دارد یا به‌راحتی می‌توان خط تولید آن را در داخل ایجاد کرد.

۱۴ تیر ۱۳۹۶

تفکیک مجدد وزارتخانه‌ها اقدامی شتاب‌زده و غیرعلمی

با نگاهی عمیق و علمی به‌خوبی مشاهده می‌شود که تجارت و بازرگانی چه در مقدمات تولید و چه در عرضه کالا و خدمات تولیدشده به بازارهای هدف داخلی و خارجی، یک جزء لاینفک از تولید است. درواقع تولید شامل تجارت و بازرگانی هم است و نمی‌توان تولید و بازرگانی را دو عنصر مجزا و مستقل از هم دانست.