۴ شهریور ۱۳۹۴

ساختار خزانه و روال‌های خزانه‌داری در ایران

شاید بتوان مهم ترین نقد در روال های خزانه داری را به عدم استفاده کافی از بسترهای الکترونیکی برای انتقال منابع دولتی دانست. این امر در راستای افزایش شفافیت، کاهش خطاهای اداری، حذف فسادهای احتمالی و حذف منافع بانک ها از رسوب منابع در حساب ها می تواند مفید باشد.

۲ شهریور ۱۳۹۴

بررسی پیش‌بینی‌های مختلف قیمت نفت در سال‌های ۲۰۱۵-۲۰۲۰

روند رشد قیمت ها در سال های آتی با سرعت کندتری پیش رود، پیش بینی های متعدد در خصوص قسمت نفت، مبتنی بر روند کند و نسبی است که این رویه به تخمین صندوق بین المللی پول با قیمت فرضی بازارهای آتی در سال ۲۰۱۵ معادل ۸۷/۵۸ دلار به ازای هر بشکه و این میزان در سال ۲۰۱۶ معادل ۲۲/۶۴ دلار به ازای هر بشکه خواهد بود.

۸ مرداد ۱۳۹۴
مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرد:

بررسی تطبیقی برنامه درسی ملّی با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

مجموعه حاضر با هدف بررسی و تحلیل وضعیت برنامه درسی ملی نسبت به دلالت‌های سند تحول بنیادین انجام شده است و مسئله اصلی آن میزان همسویی برنامه درسی ملی با سند تحول بنیادین و تعیین نقاط قوت و نارسایی‌های احتمالی برنامه درسی ملی است.

۱۲ اسفند ۱۳۹۳
پیشنهاد ایتان برای قیمت گذاری بلندمدت خوراک

قیمت­‌گذاری­ پلکانی نرخ خوراک گاز، کلید توسعه زنجیره ارزش در پتروشیمی­‌های گازی

در این یادداشت تحلیلی پیشنهاد شده است که مطابق با هزینه-فرصت­های کشور در زمینه گاز، قیمت بر اساس کف قیمتی ۱۳ سنت مربوط به سال ۹۳ اعمال شود و روند اصلاح پلکانی تا سقف قیمتی گاز، بر مبنای نسبت معقولی از قیمت گاز صادراتی ایران (حداقل ۷۰%) ادامه داشته باشد.

۸ دی ۱۳۹۳
یادداشت تحلیلی شبکه کانون‌های تفکر ایران (ایتان):

اجرای مدل IBT؛ راهبرد حذف یارانه پرمصرف‌ها در گام سوم هدفمندی

با اجرای گام سوم هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۴ بر اساس نظام تعرفه‌گذاری پلکانی افزایشی (IBT) می‌توان از افزایش قیمت برای عموم مردم که در محدوده «الگو»، انرژی مصرف می‌کنند، جلوگیری کرد و صرفا پرمصرف‌ها را در کانون افزایش شدید قیمت قرار داد تا رفتار مصرفی خود را اصلاح نمایند.

۲۴ آذر ۱۳۹۳
نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه 94 از دید مرکز پژوهش های مجلس

کاهش سهم صندوق توسعه ملی خلاف قانون برنامه پنجم توسعه و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است

در بخشی از این گزارش آمده است: در تبصره «۲» لایحه بودجه ۱۳۹۴ سهم صندوق توسعه ملی۲۰ درصد منظور شده است. این اقدام نه تنها برخلاف ماده (۸۴) قانون برنامه پنجم توسعه بوده بلکه با بند «۱۸» سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر افزایش سالیانه سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز تا قطع وابستگی بودجه به نفت مغایر است.

۲۴ آبان ۱۳۹۳

اصلاح پلکانی، راهکار تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها براساس قانون هدفمندی

با توجه به تاکید تبصره بند ب ماده ۱ قانون هدفمند کردن یارانه ها بر لزوم ایجاد جذابیت سرمایه­ گذاری و همچنین توجه به هزینه-فرصت­های گاز در قیمت گذاری خوراک گاز واحدهای پتروشیمی، ضرورت دارد نمایندگان مجلس با عدم تصویب پیشنهاد موجود در طرح «تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت»، قیمت خوراک این واحدها را به صورت پلکانی و تا سقف ۶۵% متوسط قیمت سبد گاز صادراتی افزایش دهند.

۱۷ آبان ۱۳۹۳
پیشنهاد شبکه کانون های تفکر ایران (ایتان) به نمایندگان مجلس:

افزایش پلکانی قیمت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در سال‌های آتی

پیشنهاد موجود در طرح «تنظیم مقررات مالی دولت» مبنی بر قیمت گذاری خوراک برمبنای نرخ بازدهی داخلی ارزی و قیمت محصولات پتروشیمی، اشکالات متعددی دارد و با تصویب آن، عملاً قانون هدفمند کردن یارانه ها در این زمینه رعایت نخواهد شد.

۵ مهر ۱۳۹۳

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره بسته دولت برای خروج غیرتورمی از رکود

در گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی درباره بسته ارائه شده توسط دولت برای خروج غیرتورمی از رکود، آمده است که اساساً امکان اجرایی شدن مؤثر برای بسیاری از سیاست‌های پیشنهادی در این بسته به نحوی که طی سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ منتج به نتیجه مورد نظر شود، وجود ندارد.

۲ مهر ۱۳۹۳

گزینه‌های روی میز روسیه برای تلافی تحریم‌های غرب

مسکو تایمز هفته گذشته در گزارشی به بررسی ۱۴ گزینه‌ روی میز پوتین مانند بستن حریم هوایی روسیه به روی شرکت‌های هواپیمایی غربی، ممنوعیت واردات خودرو و پوشاک از غرب و توقف استفاده از دلار امریکایی برای تلافی اقدامات غرب علیه روسیه پرداخته است.

۱۲ شهریور ۱۳۹۳
کم مصرف ها زیر فشار!

عملکرد یک­ساله چیت‌چیان، وزیر نیرو

اصلاح نابسامانی­های اقتصاد برق، تنوع‌­بخشی به سبد تولید برق، کاهش تلفات برق، افزایش بازده نیروگاه­های کشور مهمترین اقدامات مثبت و عدم توجه به اصلاح الگوی مصرف در تعرفه گذاری‌های جدید برق، سوء مدیریت منابع آبی، انفعال در برخورد با مشترکان پرمصرف آب، توجه بیش از حد به مهار حق­‌آبه های مرزی و برخوردهای نادرست با برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی مهمترین اقدامات منفی چیت‌چیان بوده است.

۱۱ شهریور ۱۳۹۳
فرمان، جای دیگری است!

عملکرد یکساله طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی

مسائل تورم، وابستگی به نفت، هدفمندی یارانه ها و معوقات بانکی مهمترین موضوعاتی بودند که وزیر اقتصاد در این یکسال با آنها روبرو بود.

۱۱ شهریور ۱۳۹۳
غفلت ناظر، جولان پول

عملکرد یک‌ساله سیف، رئیس کل بانک مرکزی

ارائه بخشنامه شفافیت و تثبیت نوسانات نرخ ارز مهمترین اقدامات مثبت و عدم کنترل نقدینگی ، عدم جدیت در مقابله با شرکت داری بانک‌ها، عدم پیگیری مصرانه مطالبات معوق بانکی، عدم توجه به مدیریت و هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های تولیدی و بی‌توجهی به پیمان پولی دو جانبه مهمترین اقدامات منفی سیف بوده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۳
مسکن‌مهر، پَر!

عملکرد یکساله آخوندی، وزیر راه و شهرسازی

وزارت راه و شهرسازی با کند کردن پروژه‌های مسکن مهر و نداشتن طرح مشخصی برای افزایش عرضه بعد از یک سال، کوچک‌ترین تاثیری در حوزه سیاست افزایش عرضه نداشته است. همچنین این وزارتخانه با تلاش برای حذف قانون مالیات بر خانه‌های خالی، در خلاف سیاست‌های کنترل سوداگری مسکن عمل کرده است.

۱۰ شهریور ۱۳۹۳
گندم در مسیر خودکفایی

عملکرد یکساله حجتی، وزیر جهاد کشاورزی

ابلاغ آئین‌نامه اجرایی قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی و اعلام به‌موقع قیمت خرید تضمینی گندم و افزایش قیمت‌های اعلام‌شده از مهمترین اقدامات مثبت حجتی و موضع منفعلانه در اجرای ضعیف قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی و عدم‌حمایت از برنج تولید داخل از مهمترین اقدامات منفی حجتی است.