۱۵ دی ۱۳۹۵
پیشنهادات اجرایی جهت حل معضل مسکن

آیا افزایش وام خرید مسکن تنها کاری بود که دولت می‎توانست انجام دهد؟!

جهت حل معضل مسکن گزینه‎هایی از جمله اصلاح سیاست زمین (با استفاده از احیای بافت فرسوده و بازتوزیع زمین)، کنترل سوداگری (با اخد مالیات و ایجاد سامانه مکانی)، ایجاد شرکت‎های توسعه‎گر، تخصیص وام پیش‎خرید و … دارد اما متاسفانه وزارت راه و شهرسازی فقط به آسوده ترین کار آن هم افزایش وام خرید دل خوش کرده است.

۱۱ مرداد ۱۳۹۵

واکاوی حذف پیمان های پولی دوجانبه از مصوبه مجلس

نمایندگان مجلس ۲۷ تیرماه، برای تأمین نظر شورای نگهبان درباره لایحه احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، ماده ای را حذف کردند که ناظر به تکلیف بانک مرکزی برای انعقاد پیمان های پولی دو جانبه با طرف های عمده تجاری کشور بود. واکاوی این موضوع نشان می دهد که اولاً ایرادات شورای نگهبان به گونه ای نبوده که باعث شود مجلس این ماده را حذف نماید. ثانیاً این اقدام بر خلاف سیاست های کلی برنامه ششم و نیز سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

۲۲ تیر ۱۳۹۵

ضرورت‌ کنترل مصرف بنزین با استفاده از ابزار کارت هوشمند سوخت

شبکۀ کانون‌های تفکر ایران (ایتان) با انتشار یادداشتی تحلیلی درباره کارت سوخت بر لزوم تداوم اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین بر بستر کارت سوخت تاکید کرد و ضمن ارائه پاسخ به ۶ شبهه مطرح درباره این موضوع، خواستار حمایت مجلس دهم از بند (ح) تبصرۀ ۱۴ قانون بودجۀ ۹۵ و مطالبه اجرای این مصوبه قانونی از دولت شد.

۲۵ خرداد ۱۳۹۵

بازار اجاره مسکن در تلاطم سوداگری و احتکار + نمودار

دولت می‌تواند مهم‌ترین نقش را در اصلاح و سامان‌بخشی به بازار اجاره مسکن ایفاکند. سه راهکار تسهیل دسترسی به مسکن ملکی، ریل‌گذاری برای عرضه خانه ‌های خالی از سکنه به بازار و قاعده گذاری در بازار معاملات اجاره به عنوان راهکار‌های پیشنهادی کارشناسان به دولت در تامین ثبات برای بازار اجاره مسکن مطرح است.

۲۱ فروردین ۱۳۹۵
بررسی آمار تجارت خارجی کشور در سال 94

سایه سنگین نفت بر صادرات غیرنفتی

مثبت شدن تراز تجاری کشور گرچه دستاوردی مناسب است، اما اولا کاهش چشمگیر میزان صادرات کشور در اثر تأثیرپذیری از کاهش قیمت نفت موضوعی به شدت نگران کننده است که نشان از وابسته به نفت بودن صادرات غیرنفتی کشور دارد. همچنین مثبت بودن تراز تجاری کشور زمانی قابل اتکا خواهد بود که در چند سال متوالی تکرار شود و نه اینکه در یک سال و در زمان انتظار بازار برای اجرا شدن توافق هسته‌ای رخ داده باشد.

۲۶ آذر ۱۳۹۴
مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد:

بررسی جایگاه و عملکرد آموزش و پرورش در برنامه‌های توسعه

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «بررسی جایگاه و عملکرد آموزش و پرورش در برنامه‌های توسعه» به بررسی رویکرد برنامه‌های توسعه پنج‌ساله در زمینه آموزش و پرورش و میزان اجرایی شدن برنامه‌های مذکور در این حوزه پرداخته و پیشنهادهایی به منظور توسعه آموزش و پرورش در برنامه ششم ارائه کرده است.

۱۷ آبان ۱۳۹۴

بررسی ساختار سیاستگذار پولی و اعتباری در ایران

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، ساختار سیاستگذار پولی و اعتباری در ایران را بررسی کرد.

۳۰ مهر ۱۳۹۴

۷ عامل توسعه نامتوازن صنعت پتروشیمی

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «دورنمایی از صنعت پتروشیمی در برنامه ششم توسعه» صراحتا بیان کرده که «ارزان بودن قیمت گاز» و البته «عدم تسری تخفیف‌ها در طول زنجیره تولید» در سال‌های گذشته مسبب عدم توسعه متوازن صنعت پتروشیمی بوده است.

۱۸ شهریور ۱۳۹۴

بحران برق در سال جاری و سال‌های آینده

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی مسئله بحران برق را در سال جاری و سال های آینده مورد بررسی قرار داد.

۴ شهریور ۱۳۹۴

ساختار خزانه و روال‌های خزانه‌داری در ایران

شاید بتوان مهم ترین نقد در روال های خزانه داری را به عدم استفاده کافی از بسترهای الکترونیکی برای انتقال منابع دولتی دانست. این امر در راستای افزایش شفافیت، کاهش خطاهای اداری، حذف فسادهای احتمالی و حذف منافع بانک ها از رسوب منابع در حساب ها می تواند مفید باشد.

۲ شهریور ۱۳۹۴

بررسی پیش‌بینی‌های مختلف قیمت نفت در سال‌های ۲۰۱۵-۲۰۲۰

روند رشد قیمت ها در سال های آتی با سرعت کندتری پیش رود، پیش بینی های متعدد در خصوص قسمت نفت، مبتنی بر روند کند و نسبی است که این رویه به تخمین صندوق بین المللی پول با قیمت فرضی بازارهای آتی در سال ۲۰۱۵ معادل ۸۷/۵۸ دلار به ازای هر بشکه و این میزان در سال ۲۰۱۶ معادل ۲۲/۶۴ دلار به ازای هر بشکه خواهد بود.

۸ مرداد ۱۳۹۴
مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرد:

بررسی تطبیقی برنامه درسی ملّی با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

مجموعه حاضر با هدف بررسی و تحلیل وضعیت برنامه درسی ملی نسبت به دلالت‌های سند تحول بنیادین انجام شده است و مسئله اصلی آن میزان همسویی برنامه درسی ملی با سند تحول بنیادین و تعیین نقاط قوت و نارسایی‌های احتمالی برنامه درسی ملی است.

۱۲ اسفند ۱۳۹۳
پیشنهاد ایتان برای قیمت گذاری بلندمدت خوراک

قیمت­‌گذاری­ پلکانی نرخ خوراک گاز، کلید توسعه زنجیره ارزش در پتروشیمی­‌های گازی

در این یادداشت تحلیلی پیشنهاد شده است که مطابق با هزینه-فرصت­های کشور در زمینه گاز، قیمت بر اساس کف قیمتی ۱۳ سنت مربوط به سال ۹۳ اعمال شود و روند اصلاح پلکانی تا سقف قیمتی گاز، بر مبنای نسبت معقولی از قیمت گاز صادراتی ایران (حداقل ۷۰%) ادامه داشته باشد.

۸ دی ۱۳۹۳
یادداشت تحلیلی شبکه کانون‌های تفکر ایران (ایتان):

اجرای مدل IBT؛ راهبرد حذف یارانه پرمصرف‌ها در گام سوم هدفمندی

با اجرای گام سوم هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۴ بر اساس نظام تعرفه‌گذاری پلکانی افزایشی (IBT) می‌توان از افزایش قیمت برای عموم مردم که در محدوده «الگو»، انرژی مصرف می‌کنند، جلوگیری کرد و صرفا پرمصرف‌ها را در کانون افزایش شدید قیمت قرار داد تا رفتار مصرفی خود را اصلاح نمایند.

۲۴ آذر ۱۳۹۳
نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه 94 از دید مرکز پژوهش های مجلس

کاهش سهم صندوق توسعه ملی خلاف قانون برنامه پنجم توسعه و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است

در بخشی از این گزارش آمده است: در تبصره «۲» لایحه بودجه ۱۳۹۴ سهم صندوق توسعه ملی۲۰ درصد منظور شده است. این اقدام نه تنها برخلاف ماده (۸۴) قانون برنامه پنجم توسعه بوده بلکه با بند «۱۸» سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر افزایش سالیانه سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز تا قطع وابستگی بودجه به نفت مغایر است.