۶ خرداد ۱۳۹۴

تفاوت ضریب سختی کار میان زنان و مردان

با بازگشت به قانون کار (که ویرایش‌های متعددی به‌صورت سالانه روی آن صورت گرفته) امروز این پرسش مطرح می‌شود که آیا پارادایم موجود همه جوانب فطری و انسانی را سنجیده است؟

۲ خرداد ۱۳۹۴

متقاضی نامعلوم نفتای پالایشگاه سیراف!

در حالی که میزان تقاضای نفتا در بازارهای جهانی نسبت به میزان عرضه آن، نسبتاً پایین است و در داخل کشور هم توسعه واحدهای پتروشیمی خوراک مایع مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار ندارند، فرآورده نفتی اصلی تولیدی طرح پالایشی بزرگ سیراف، نفتای سبک و سنگین است.

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

رودربایستی نخبگان در مورد وضعیت نظام ملی مالکیت صنعتی

تلاش‌های دوره تحریم به ما آموخت که پیشرفت فناوری پدیده‌ای خطی و دستوری نیست. در عوض، نوآوری فناوری در دل نظام پیچیده‌ای از نهادها و سازمان‌های مختلف و تعاملات آنها شکل می‌گیرد که آن را “نظام ملی نوآوری” می‌نامند.

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

قیمت‌گذاری بلندمدت خوراک گاز پتروشیمی

ضرورت دارد تا با در نظر گرفتن هزینه‌فرصت‌های متنوع استفاده از گاز که به دلایل مختلف مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، نگاه واقع‌بینانه‌ای به مسئله ارزان‌فروشی خوراک گاز پتروشیمی‌ها و عواقب آن در اقتصاد و صنعت کشور شود و به بهانه توسعه صنعت پتروشیمی، ارائه این رانت به ذی‌نفعان خصولتی توجیه نشود.

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴

مخاطرات ایفای نقش هم‌زمان ناظر و مجری در شرکت ملی نفت

در برخی پروژه‌های بالادستی نفت و گاز، کارفرما و پیمانکار هر دو از زیرمجموعه‌های شرکت ملی نفت ایران هستند که این موضوع مشکلات زیادی را در توسعه میادین نفت و گاز و بهره‌برداری از آن به وجود می‌آورد.

۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

توسعه زنجیره MTP، راهکاری غلط برای توجیه افزایش ظرفیت متانول در کشور

تاکید بر توسعه زنجیره ارزش متانول صرفا در زنجیره نوظهور MTP، به نظر می‌رسد راهکاری غیرعملیاتی و پرریسکی برای توسعه زنجیره ارزش این محصول است و مسیری برای توجیه افزایش شدید ظرفیت تولید متانول در کشور و استفاده نهادهای غیردولتی از سودهای نامتعارف ناشی از رانت انرژی (خوراک گاز) به حساب می‌آید.

۵ اردیبهشت ۱۳۹۴

امتحان بزرگ وزیر نفت/ آیا تنها ژست مبارزه با رانت کافی است؟

تهیه آیین نامه قیمت گذاری بلندمدت خوراک گاز پتروشیمی ها، یکی از بزرگترین آزمون های محک عملی ادعاهای زنگنه در مبارزه با فساد در صنعت نفت و جلوگیری از رانت خواری در این صنعت است.

۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

توزیع بهینه اشتغال؛ زنان یا مردان؟

زنان با ۲۰% متوسط عمر کاری و حدود ۴۰% بلوغ زودتر، در شرایط برابری با مردان باید کار کنند و طبیعی است که هزینه های جسمی و روحی شدیدتری را تحمل کرده و به نسبت از طول عمر ایشان با توجه به فشار کاری کاسته خواهد شد. چراکه با سن مشترک آغاز اشتغال از ۱۸ سالگی، زنان ۱۰ سال فرصت کمتری برای کار موثر و پیشرفت شغلی خواهند داشت.

۳۰ فروردین ۱۳۹۴

نقدی بر لایحه اجاره و استملاک اتباع و دولت‌های خارجی و سازمان‌های بین‌‌المللی

بررسی لایحه اجاره و استملاک اتباع و دولت های خارجی و سازمان های بین المللی در جمهوری اسلامی ایران بدین دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است که بیش از ۱۰۰ کشور خارجی در ایران سفارت و نمایندگی دارند و حدود ۲ تا ۳ میلیون تبعه خارجی در کشور زندگی می کنند و بیش از ۱۰۰ شرکت و موسسه و نمایندگی آنها در کشور در حال فعالیت هستند.

۲۵ فروردین ۱۳۹۴

درونزایی و برونگرایی اقتصاد کشاورزی در گرو اجرای کامل قانون تمرکز وظایف

تکیه بر تولید داخل و اولویت‌دهی عرضه کالای داخلی ظرفیت‌های فعلی تولید را چند برابر کرده و به جهت کاهش وابستگی‌ها روش مطمئن‌تری در بلند مدت برای کشور خواهد بود و موجبات استقلال سیاسی و اقتدار اقتصادی را فراهم می سازد.

۱۹ فروردین ۱۳۹۴

کاهش تلفات شبکه برق کشور در گرو انگیزه‌ بخشی به شرکت‌های توزیع

با توجه به نقش شرکتهای توزیع در کاهش تلفات شبکه برق، انگیزه و تلاش مستمر مدیران و کارکنان این شرکتها نقش مؤثری در بهبود وضعیت شبکه دارد؛ اما در حال حاضر ساختار دولتی این شرکتها مانع از پذیرش ریسک پروژه های بهینه سازی است.

۲۱ اسفند ۱۳۹۳

شکست زودهنگام در کمین طرح جمع آوری گازهای همراه نفت

طرح وزارت نفت به منظور جذب سرمایه بخش خصوصی برای جمع آوری گازهای همراه نفت، با برگزاری مزایده در حال پیگیری است اما مشخص نبودن نرخ خرید تضمینی برق در این طرح، می تواند عامل شسکت زودهنگام آن باشد.

۲۰ اسفند ۱۳۹۳

مدیریت آب، آزمون و خطا نیست

ریشه اصلی بحران و سوءمدیریت در کشور ناشی از نگاه غلط مدیران و سیاستگذاران و برخی دانشگاهیان داخل کشور، به مسئله آب است که آب را صرفا یک «کالای اقتصادی»، آنهم تنها با «رویکرد مهندسی» می‌دانند. دیدگاهی که بیش از یک دهه است که در بسیاری از نقاط دنیا منسوخ شده و تبعات شدید حاصل از آن بر همگان آشکار شده است.

۱۶ اسفند ۱۳۹۳

برق تولید شده از گازهای همراه نفت را چگونه می‌توان خرید؟

با توجه به یارانه کلانی که دولت برای برق می‌پردازد، اگر وزارت نیرو صرفا قیمت برق پله‌های بالای الگوی مصرف را افزایش دهد، این امکان برای وزارت نیرو فراهم می‌شود که از محل درآمد برق پرمصرف‌ها، هزینه خرید برق تولیدی از گاز همراه نفت را پرداخت کند.

۱۳ اسفند ۱۳۹۳

سوآپ برق، راهکار پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی در حوزه انرژی

افزایش میزان برق صادراتی کشور و همچنین کاهش حجم گازهای همراه نفت سوزانده شده کشور دو اقدام مهم در راستای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و اصلاح الگوی مصرف انرژی کشور است. این اقدامات در شرایط فعلی بدون موافقت وزارت نیرو با حضور هوشمندانه بخش غیردولتی در بازار صادراتی برق ایران با استفاده از راهبردهایی مانند «سوآپ برق صادراتی» امکانپذیر نیست. بر همین اساس نیز این انتظار از این وزارتخانه وجود دارد که با موافقت با اجرای این راهبردها، تبدیل به مقصر اصلی محقق نشدن یکی از مهمترین فعالیت های دولت یازدهم در زمینه اقتصاد مقاومتی نشود.