۲۵ شهریور ۱۳۹۶
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:

سایه مشکلات بیرونی آموزش و پرورش را زمین گیر کرده است

نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش: وزرای مختلف آموزش و پرورش تلاش های بسیاری برای توفیق این وزارتخانه داشتند اما مشکلات بیرونی بر مشکلات درونی سایه انداخته و این وزارتخانه را زمین گیر کرده است. کوچک انگاری آموزش و پرورش یکی از خطاهای استراتژیک مدیریت کشور است و علیرغم اهمیت آموزش و پرورش اما در عمل توجه چندانی به آن نمی شود و باید اصلاح نظام کشور را از این نهاد شروع کنیم.

۱۷ تیر ۱۳۹۶
دبیرکل شورای عالی آموزش‌ و پرورش:

عزم ملی برای اجرای سند تحول بنیادین نیاز است

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش گفت: برای اجرای سند تحول بنیادین باید در کل کشور عزم ملی ایجاد و محتوای این سند برای همه تبیین شود.

۱۶ تیر ۱۳۹۶
دبیر شورای عالی آموزش و پرورش:

باید تنوع مدارس کشور را به حداقل برسانیم

دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش گفت: در سند تحول بنیادین، اصل بر عدم جداسازی است و ما باید به سمتی برویم که تنوع مدارس را به حداقل برسانیم البته این اصل تبصره‌هایی نیز دارد.

۱۳ تیر ۱۳۹۶

بازنشستگی ۵۰ تا ۸۰ هزار فرهنگی در سال

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: پیش بینی می‌کنیم ۵۰ تا ۸۰ هزار فرهنگی در سال بازنشسته شوند.

۴ تیر ۱۳۹۶
دبیر شورای عالی آموزش و پرورش:

تنها کسانی که به مفهوم دقیق کلمه تیزهوش هستند، می توانند در مدارس سمپاد تحصیل کنند

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه در سند تحول بنیادین اصل بر عدم تفکیک و جداسازی دانش آموزان است، گفت: قرار برحذف مدارس تیزهوشان نیست اما به طور قطع این مدارس کنترل و مدیریت خواهند شد ، براساس سند تحول بنیادین ، دانش آموزان با ویژگی های مختلف باید دریک مدرسه تحصیل کنند .

۳ تیر ۱۳۹۶
دبیر شورای عالی آموزش و پرورش:

عدم تفکیک مدارس تیزهوش منوط به وجود معلمان توانمند در مدارس عادی است

نوید ادهم، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش: تا سال ۱۴۰۰ پیش بینی می شود مدارس تیزهوشان حذف نشود اما قطعا این مدارس کنترل و مدیریت می شود و تعداد اندکی از دانش آموزان تیزهوش واقعی ، خدمات ویژه دریافت خواهند کرد. عدم تفکیک مدارس تیزهوش دارای الزاماتی است که از جمله آنها می‌توان به وجود معلمان توانمند در مدارس عادی اشاره کرد که بتوانند دانش‌آموزان با هوش بالاتر را هم در مسیر صحیح هدایت کنند.

۲۴ خرداد ۱۳۹۶
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:

جداسازی دانش‌آموزان تیزهوش پایان یافت

نوید ادهم: دانش‌آموزان صاحب استعدادهای برتر باید در مدارس عادی حضور داشته باشند و آموزش و پرورش با روش‌های مختلف خدمات آموزشی و تربیتی به آنها ارائه دهد و جداسازی به حداقل برسد. براساس ضوابط خاص تعدادی از دانش‌آموزان که واقعاً صاحب استعداد برتر بوده و اصطلاحاً تیز هوش تلقی می‌شوند در مدارس استعدادهای درخشان مورد توجه قرار خواهند گرفت. اما تاسیس مدارس جدید سختگیرانه خواهد بود. دانش‌آموزانی که هم اکنون در مدارس استعدادهای درخشان مشغول به تحصیل هستند به مدارس عادی بازگردانده نمی‌شوند و به تحصیل خود در این مدارس ادامه خواهند داد.

۶ خرداد ۱۳۹۶
دبیر شورای عالی آموزش و پرورش:

سند تحول بنیادین تنها سند حاکم در آموز‌ش‌وپرورش است

نوید ادهم، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش: در چند سال آینده تعداد قابل توجهی از معلمان بازنشسته خواهند شد که ظرفیت دانشگاه فرهنگیان امکان تأمین آنها را ندارد و نیاز است به‌طریقی این کسری را جبران کنیم اما باید به کمیت و کیفیت در بحث تأمین نیرو توجه داشته باشیم. مصمم هستیم سند تحول بنیادین بیش از گذشته در دستور کار قرار بگیرد چرا که تنها سند حاکم در آموزش و پرورش است.

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

برنامه ریزی بلند مدت آموزش و پرورش برای کاهش تنوع مدارس

نوید ادهم، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش: جهت گیری آموزش و پرورش به سمت کاهش تنوع مدارس است اما این هدف بلند مدت بوده و طی یک یا ۲ سال انجام نمی‌شود. مدارس تیزهوشان نیز امسال افزایش نیافته و هر ساله در جهت کاهش تعداد این مدارس برنامه ریزی شده است. ورود موسسات و کتاب‌های کمک آموزشی در شرایطی که صرفا با هدف صرفه اقتصادی و تقویت مهارت‌هایی چون تست زنی نباشد مشکلی نداشته اما جنبه اختیاری بودن آن باید رعایت شود.

۴ اردیبهشت ۱۳۹۶

حمایت مالی هزار میلیارد تومانی خیرین از آموزش و پرورش طی سال ۹۵

نوید ادهم، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش: طی سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد ریال از سوی خیرین در جشنواره خیرین مدرسه ساز استان ها در کشور جمع آوری شده است. /طی سال های گذشته در مجموعه آموزش و پرورش به دنبال این بودیم که مجموعه‌ای از دانش ها را به فرزندان خود آموزش دهیم، اما امروز درصدد این هستیم تا مدرسه را تبدیل به محل زندگی فرزندان خود کنیم.

۲۸ فروردین ۱۳۹۶
دبیر شورای عالی آموزش و پرورش:

نبود ثبات مدیریت و منابع مالی باعث عدم اجرای کامل سند تحول است

نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش: با توجه به زیر نظام فضا و تجهیزات که سازمان نوسازی مدارس ارائه داد، ساخت مدارس بر مبنای مدارس کوچک نیست و مدارس متوسط و بزرگ ساخته می‌شود، ضمن اینکه بنا به اقتضا، مدارس کوچک با یکدیگر ادغام می‌شوند. عدم ثبات مدیریت در آموزش و پرورش یکی از علل این موضوع بود زیرا تغییر وزرای آموزش و پرورش، معاونان وزارتخانه و مدیران کل از علل دیگر تحقق نیافتن کامل سند تحول بود. در یک برهه‌ای ۹۷ یا ۹۸ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف هزینه‌های پرسنلی شد و باعث عدم تحقق اجرای کامل سند بود.

۲۶ فروردین ۱۳۹۶
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:

باید به سمت ساخت مدارس بزرگ پیش برویم

نوید ادهم، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش: باید مدارسی بسازیم که امکان فعالیت‌های تحقیقاتی و سایر فعالیت‌های دانش‌آموزان در آن وجود داشته باشد. باید مدارسی بسازیم که امکان فعالیت‌های تحقیقاتی و سایر فعالیت‌های دانش‌آموزان در آن وجود داشته باشد. زیرا اگر قرار است بر اساس سند تحول آموزش و پرورش به تربیت اجتماعی دانش‌آموزان بپردازیم نیاز به وجود اینگونه مدارس است تا دانش‌آموزان بهتر بتوانند فعالیت کنند. ۱۶۰ هزار مدرسه در کشور وجود دارد که از این تعداد ظرفیت ۴٣ هزار مدرسه زیر ۵٠ نفر هستند و حدود ٣ هزار مدرسه نیز در روستاها و مابقی در شهرها هستند.

۱۳ فروردین ۱۳۹۶
دبیر شورای عالی آموزش و پرورش:

باید به سمت ساخت مدارس بزرگ و متوسط با ظرفیت ۳۰۰، ۴۰۰ و ۵۰۰ شاگرد برویم

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اعلام توقف ساخت مدارس کوچک از امسال گفت: باید به سمت ساخت مدارس بزرگ و متوسط با ظرفیت ۳۰۰، ۴۰۰ و ۵۰۰ شاگرد برویم.

۳ اسفند ۱۳۹۵

تأسیس مدارس استعدادهای درخشان با ویژگی‌های خاص

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بر ضرورت عدم تفکیک دانش‌آموزان با استعدادهای برتر از سایر دانش‌آموزان و تقویت طرح «شهاب»‌ تأکید کرد.

۳ اسفند ۱۳۹۵

تاکید دبیر شورای عالی آموزش و پرورش بر محدودیت در تاسیس مدارس استعدادهای درخشان

نوید ادهم، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش: بر ضرورت عدم تفکیک دانش‌آموزان با استعدادهای برتر از سایر دانش‌آموزان و تقویت طرح «شهاب»‌ تأکید داریم و تأسیس مدارس استعدادهای درخشان با ویژگی‌های خاص، در حد ضرورت تعیین گردد. بر اساس این اصل کلی، در جلسه اعضای شورای عالی آموزش و پرورش مقرر شد آیین‌نامه مدارس استعدادهای درخشان به ویژه «بند شرایط پذیرش دانش‌آموز» مورد بازنگری جدید قرار گیرد و در جلسات آینده مطرح شود. ماده واحده‌ای در خصوص «نحوه تطبیق کارنامه‌های دوره‌های تحصیلی سابق با ساختار آموزشی» به تصویب رسید که بررسی و تصویب این انطباق به کمیسیون معین شورای عالی واگذار شد.