۳۰ خرداد ۱۳۹۶
معاون وزیر:

سالانه نزدیک ۶۰۰ هزار دانش‌آموز باید دوره مهارت‌آموزی را بگذرانند

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش: سالانه نزدیک ۶۰۰ هزار دانش‌آموز باید دوره مهارت‌آموزی را بگذرانند که نیازمند نیروی انسانی است و این موضوع از عهده آموزش و پرورش خارج است. لیست مهارت‌ها را مشخص کردیم و برآورد مالی انجام شده است و اینکه دانش‌آموزان ملزم شوند این دوره را طی کنند، باید شورای عالی آموزش و پرورش آن را مصوب می‌کرد تا جنبه اجبار پیدا کند که آن را به شورای عالی داده‌ایم. به دلیل عدم امکانات مانند کمبود نیروی انسانی و تجهیزات، شرایط فراهم نیست؛ در حال حاضر کل شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش ۷۰۰ هزار دانش‌آموز در ۲ سال تحصیلی دارد.

۲۸ خرداد ۱۳۹۶

درنظر گرفتن کف معدل در هدایت تحصیلی برای ورود به رشته

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش: سال گذشته به دلیل اینکه مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش دیر ابلاغ شد موفق به تنظیم دستورالعمل نشدیم اما امسال دستورالعمل هدایت تحصیلی به موقع تهیه و به استان ها ابلاغ شد. سال پیش یکی از چالش ها این بود که برخی از دانش آموزان توانایی لازم را برای ورود به یک رشته ندارند و در پایان پایه دهم مجبور به تغییر رشته می شوند. برای اینکه این اتفاق امسال وجود نداشته باشد برای هر یک از رشته ها کف نمره ای درنظر گرفته شده که اگر دانش آموزی بخواهد در رشته ریاضی تحصیل کند نمره ریاضی ۱۴ و نمره علوم تجربی او باید ۱۳ باشد.

۲۸ خرداد ۱۳۹۶

آموزش و پرورش و معاونت علمی برای «تجهیز پژوهش سراهای دانش آموزی» تفاهم نامه امضا کردند

تفاهم نامه همکاری چهارجانبه ای «تجهیز پژوهش سراهای دانش آموزی» بین وزارت آموزش وپرورش، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، صندوق کارآفرینی و شرکت دانش بنیان خلاقیت برتر به امضا رسید.

۲۶ خرداد ۱۳۹۶

تحصیل ۳۵۰ هزار دانش‌آموز در ۲۰۰۰ هزار مدرسه شبانه‌روزی

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش: مدارس شبانه‌روزی یکی از راه‌حل‌ها برای ایجاد دسترسی به آموزش در مدارس است. در حال حاضر ۸۰۵ مدرسه شبانه روزی در دوره دوم متوسطه و نزدیک به ۱۲۰۰ مدرسه در دوره اول متوسطه وجود دارد که در مجموع نزدیک ۳۵۰ هزار دانش‌آموز در این دو مقطع تحصیل می‌کنند. سال ۹۴ یک بسته غذای ۳۰ هزار تومانی به تغذیه مدارس شبانه‌روزی اختصاص دادیم و در حال حاضر نیز مبلغ ریالی به ازای تأمین مواد غذایی با ارزش ۱۱ میلیارد تومان اختصاص داده و به ادارات کل استان‌ها داده‌ایم.

۲۲ خرداد ۱۳۹۶
معاون وزیر:

هدایت تحصیلی کاملا آزادانه است/هدایت تحصیلی در گذشته درست انجام نشد

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش: ما باید برای انجام هدایت تحصیلی صحیح استعدادهای دانش آموزان را بشناسیم و مشاغل مناسب با توانمندی های آن ها را نیز مشخص کنیم. با تحمیل جامعه یا خانواده انتخاب آزادانه و آگاهانه صورت نمی گیرد. در هدایت تحصیلی باید سیستم نظام مشاوره ای را از دوره ابتدایی انجام دهیم. باید در هدایت تحصیلی کمک کنیم تا از طریق آزمون استعداد و علاقه دانش آموزان شناسایی شود. در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده پوشش آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش در پایان برنامه ششم به ۵۰ درصد برسد یعنی ۱۵ درصد افزایش در طول ۵ سال.

۲۱ خرداد ۱۳۹۶
معاون وزیر:

ملاک انتخاب رشته دانش آموزان پایه نهم میانگین نمرات سه سال است

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش: دانش‌آموزان پایه نهم تحصیلی پس از اتمام امتحانات خرداد و اعلام نتایج می‌توانند نسبت به هدایت تحصیلی خود اقدام کنند، زیرا عملکرد تحصیلی و نمرات پایه‌های هفتم، هشتم و نهم در انتخاب رشته ملاک است. در نیمه اول تیرماه امر هدایت تحصیلی به طور کامل انجام شود. نکاتی که در آیین نامه جدید هدایت تحصیلی به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده در این دستور العمل لحاظ شده که یک بخش آن درباره تعیین اولویت های انتخاب رشته دانش آموزان است.

۲۱ خرداد ۱۳۹۶

تربیت نیروی انسانی از سایر دانشگاه‌ها با نظارت و مدیریت دانشگاه فرهنگیان

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش: با توجه به رویکرد کاهش تمرکزی که وزارت آموزش و پرورش دنبال می کند، کلیات طرح ساماندهی نیروی انسانی به استان ها ابلاغ شده تا با اختیار خود انجام دهند. در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان آمده است که این دانشگاه می تواند با مدیریت و نظارت خود از ظرفیت مابقی دانشگاه ها برای تربیت نیروی انسانی استفاده کند. در حال حاضر این رایزنی ها صورت می گیرد. باید ردیف استخدامی کافی داشته باشیم و تعریفی از مشارکت سایر دانشگاه ها نیز بیان کنیم که دانشگاه فرهنگیان و مرکز نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش آن را دنبال می کند.

۲۰ خرداد ۱۳۹۶

بررسی لایحه «تغییر زمان آغاز سال تحصیلی» در مجلس

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش: دولت لایحه‌ای در این خصوص به مجلس ارسال کرده است و تا به‌حال یک جلسه نیز در کمیسیون آموزش مجلس صحبت شده، طرح مسئله اولیه انجام شده‌ است و به‌زودی جلسه دوم نیز تشکیل می‌شود. این موضوع در حال بررسی است و باید بعد از بررسی در کمیسیون، گزارش آن به صحن علنی مجلس اعلام شود تا نمایندگان موافقت یا مخالفت خود را با آن اعلام کنند.

۱۷ خرداد ۱۳۹۶
معاون آموزش متوسطه:

مجلس شورای اسلامی در جریان محتوای سند ۲۰۳۰ بود

زرافشان: آقای فانی نامه‌ای را به آقای زاهدی که رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات. مجلس بودند نوشتن تا نمایندگانی را به اجلاس ژاپن که در مورد سند ۲۰۳۰ هست، اعزام کنند تا در جلسات حضور داشته باشند و نظارت کنند که دو نفر معرفی و اعزام شدند. جمهوری اسلامی رسماً اعلام کرده است که ملزم به اجرای سند ۲۰۳۰ نیست که در سایت یونسکو ثبت شده است. در کار گروهی که تشکیل شد تأکید شده بود که سند ۲۰۳۰ ذیل سند تحول بنیادین اجرا شود. ما در یونسکو با تصویب مجلس شورای اسلامی عضو بودیم که خروج ما نیز باید با تصویب مجلس باشد. باید سالانه حق عضویت بدهیم.

۸ خرداد ۱۳۹۶

لغو مصوبه ۶ ساعت تدریس اجباری مدیران و معاونان مدارس

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: تدریس اجباری مدیران و معاونان مدارس کشور به مدت شش ساعت در هفته طبق دستور وزیر آموزش و پرورش لغو و داوطلبانه خواهد شد.

۶ خرداد ۱۳۹۶
معاون وزیر:

سند ۲۰۳۰ هیچ مغایرتی با مبانی اسلامی ندارد

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش: برای دورکردن نگرانی از جامعه در مصوبه ای که در هیات وزیران گذرانده است تاکید کرده اند که هر گونه برنامه اجرایی و نظارتی که قرار است تهیه شود باید بر اساس اسناد بالادستی و بر اساس سند تحول و نقشه جامع و سیاست های ابلاغی رهبری و سیاست های توسعه باشد که در این زمینه برای جلوگیری از هر شائبه ای محکم کاری شده است. سند ۲۰۳۰ یک برنامه و تفاهم نامه بین وزرای آموزش و پرورش جهان است و از نظر شرعی هیچ مغایرتی با مبانی اسلامی ندارد.

۳ خرداد ۱۳۹۶

ارائه ۲ برنامه کیفی در آموزش و پرورش برای تعامل با مدارس شاهد

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش: در آموزش و پرورش برای تعامل با مدارس شاهد دو برنامه کیفی داریم. مدرسه باید دارای ظرفیت تصمیم سازی برای نظام تعلیم و تربیت باشد همچنین باید مبتنی بر رویکرد مدیریتی نقدپذیر و مشارکت جو باشد. رویکرد سند این است که جداسازی به حداقل رسیده و به نیازهای یادگیری در مدرسه پاسخ داده شود این پاسخ باید با انعطاف برنامه ها و ساحت های تعلیم و تربیت ناظر بر محتوا باشد.

۱ خرداد ۱۳۹۶

معاون وزیر: پوشش دانش آموزان ۱۵ تا ۱۷ ساله ۸۷ درصد است

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش: وجود سامانه یکپارچه برای شناسایی سه درصد بازماندگان از تحصیل در دوره اول متوسطه و ۸ درصد در دوره دوم متوسطه لازم است. اکنون در شاخصه دسترسی به آموزش، نرخ خالص ثبت نام در متوسطه اول ۹۴٫۳ درصد است. یک شاخص دیگر نرخ پوشش دانش آموزان گروه ۱۲ تا ۱۴ ساله است که در مدرسه حضور دارند اما در دوره تحصیلی خود نیستند که دانش آموزان جهشی نیز از این جمله اند. این نرخ ۹۷ درصد است. نرخ خالص ثبت نام در دوره دوم نیز ۷۹٫۵۶ در دختران و ۸۴٫۸۵ درصد در پسران و میانگین کشوری ۸۲٫۲۴ درصد است. پوشش دانش آموزان ۱۵ تا ۱۷ ساله ۸۷ درصد است که در مدرسه هستند.

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

آماده‌سازی شرایط برای اجرای هدایت تحصیلی جدید در تیرماه

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش: کارهای مقدماتی در سطح مدرسه در حال انجام است و بعد از امتحانات خرداد ماه و وارد کردن نمره‌های دانش آموزان، فرم های هدایت تحصیلی به آنها داده می شود. دوهفته اول تیر کار اصلی هدایت تحصیلی آغاز می شود و تا آن زمان کارهای توجیهی مثل هفته آشنایی با مشاغل و آماده سازی مقدمات در مدارس انجام می‌شود.

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
معاون آموزش متوسطه تاکید کرد؛

اهمیت و نقش فارغ التحصیلان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای در تولید و اقتصاد

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش: هنرستان های فنی و حرفه ای مهد تحقق پرورش نخبگان مهارتی هستند و پنجه های کارآمد هنرجویان در کنار ذهن های خلاق آن ها، چرخه توسعه کشور را با شتاب بیشتر به حرکت در می آورد. ما چرخه آموزش، تولید و فروش را در هنرستان ها دنبال می کنیم و آنچه در چشم انداز دوم در نظر گرفته شده موضوع کارآفرینی است، در حقیقت خوداشتغالی زمانی محقق می شود که بتوانیم دانش آموز کارآفرین تربیت کنیم .