۲۹ فروردین ۱۳۹۶
معاون وزیر مطرح کرد؛

آسیب‌های انتخاب رشته توسط والدین بدون توجه به علایق دانش‌آموز

زرافشان، معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش: انتخاب رشته توسط اولیای دانش‌آموزان بدون توجه به مهارت‌ها و نظرات آنان صورت می‌گیرد و متأسفانه این امر بدون توجه به علایق دانش‌آموز، آسیب‌هایی را به همراه خواهد داشت. باید جوانان را به کارآفرینی تشویق کرد و با کسب مهارت و دانش در کنار یکدیگر، چرخ تولید و اشتغال را در جامعه به حرکت درآورد. انتخاب رشته دانش آموزان باید مبتنی بر آگاهی و کسب توانایی‌ها، استعدادها و علایق خود فرد باشد.

۲۹ فروردین ۱۳۹۶

بازنشستگی ۷۰ هزار تن در آموزش و پرورش و راه‌های جایگزینی نیروها

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش: طی امسال و سال آینده ۷۰ هزار نیروی انسانی از آموزش و پرورش بازنشسته شده و خارج می‌شوند و نکته مهم آن است که ۷۰ درصد این نیروها مرد هستند، اما در روند بازنشستگی‌ها برعکس آن در حال وقوع است. براین اساس دولت مکلف شده برابر تعداد ردیف‌هایی که آموزش و پرورش برای استخدام درخواست می‌کند، اجازه جذب دانشجو از دانشگاه فرهنگیان و همچنین صدور مجوز ردیف‌های استخدامی از طریق دوره‌های یک ساله حرفه‌آموزی براساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان را بدهد.

۲۷ فروردین ۱۳۹۶

اضافه شدن سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به آمار بیکاران

زرافشان، معاون آموزش متوسطه: از ۱۱ میلیون دانش آموزان فارغ التحصیل در کشور با ۵ میلیون بیکار روبرو هستیم که سالانه، چیزی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به این آمار اضافه می شود. امروز در پایۀ سوم نظری چیزی حدود ۵۵۰ هزار دانش آموز در حال تحصیل هستند که بعضاً با گرفتن دیپلم و بدون داشتن مهارت وارد جامعه می شوند. معمولاً انتخاب رشته توسط اولیای دانش آموزان بدون توجه به مهارت ها و نظرات آنان صورت می گیرد و متأسفانه این امر بدون توجه به علایق دانش آموز، آسیب هایی را به همراه خواهد داشت.

۲۶ فروردین ۱۳۹۶
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش خبر داد:

ورود ۳۳ درصد دانش‌آموزان به هنرستان‌ها

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش گفت: هم‌اکنون ۳۳ درصد دانش‌آموزان در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند که طبق برنامه ششم توسعه این رقم باید به ۵۰ درصد برسد.

۱۹ فروردین ۱۳۹۶

راه اندازی ۳۲۸ پژوهش سرای دانش آموزی در سال‌های اخیر

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش: تا پیش از فعالیت دولت یازدهم۳۰۰ پژوهش سرای دانش آموزی در کشور فعال بود که اکنون تعداد آنها به ۶۲۸ پژوهش سرا رسیده است. شتاب روند توسعه علمی کشور در بخش دانش آموزی به عنوان یکی از برنامه های مهم وزارت آموزش و پرورش در مدارس ابتدایی تا دوره متوسطه دوم است و برای رسیدن به این هدف در مدارس طرح ها و جشنواره های مختلفی را بر حسب گروه سنی، استعداد و علاقه مندی دانش‌آموزان اجرایی کرده‌ایم

۱۹ فروردین ۱۳۹۶

تربیت سالیانه ۳۰۰ هزار نیروی با مهارت برای چرخه تولید کشور توسط آموزش و پرورش

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش: در دوره اول متوسطه یک پایش ملی را با همکاری دانشگاه کارآفرینی دانشگاه تهران انجام دادیم و همچنین از بین معلمان داوطلب برخی را شناسایی کردیم و در نهایت معلم کارآفرینی شدند. در هنرستان‌ها هر سال ۳۰۰ هزار دانش‌آموز فارغ التحصیل می‌شوند. این دانش‌آموزان هم آموزش نظری و هم مهارتی را سپری کرده‌اند و شایسته ورود به بازار کار هستند. این بدان معناست که می‌توانیم سالانه ۳۰۰ هزار نیروی با مهارت را برای چرخه تولید تربیت کنیم.

۱۵ فروردین ۱۳۹۶
معاون وزیر:

انتخاب رشته دانش آموزان امسال فقط جنبه توصیه‌ای دارد

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان ۱۸ سال به بالا از امسال می توانند با گذراندن یک آزمون جامع، مدرک پایان تحصیلات دوره اول متوسطه را دریافت کنند.

۱۴ فروردین ۱۳۹۶

تغییرات هدایت تحصیلی دانش‌آموزان/ امکان ثبت‌نام در مناطق دیگر

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش گفت: در دستورالعمل هدایت تحصیلی ۱۲ اولویت تعیین شده که تجویزی نیست و دانش‌‌‌آموز اقدام به انتخاب می‌کند.

۱۳ فروردین ۱۳۹۶

کمبود۷۰هزار معلم تا پایان سال ۹۶/ خروج ۴۴هزار معلم مرد از گردونه فعالیت طی ۲ سال

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش از کمبود ۷۰ هزار معلم تا پایان سال ۹۶خبر داد.

۱۳ فروردین ۱۳۹۶

سهم ۴۰ درصدی آموزشهای فنی و حرفه‌ای و کاردانش در مقطع متوسطه

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش: درحال حاضر کمتر از ۴۰ درصد سهم آموزش های دوره دوم متوسطه به آموزش های فنی و حرفه‌ای و کاردانش اختصاص دارد.

۲۸ اسفند ۱۳۹۵
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش:

سند تحول بنیادین و چارچوب عمل آموزش ۲۰۳۰ رقیب و موازی نیستند

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش: سند تحول بنیادین و چارچوب عمل آموزش ۲۰۳۰، دو سند رقیب و موازی نیستند بلکه تحول بنیادین یک سند فرادستی است و برنامه‌های ما باید ذیل آن اجرا شود همچنین آنچه در توافقات جهانی مدنظر داریم باید ذیل تحول بنیادین باشد. وزارت آموزش‌ و پرورش به عنوان مسئول اجرای سند آموزش ۲۰۳۰ باید تعارض‌ها را رصد کند و دستگاه‌های نظارتی همچون شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بر نحوه اجرای سند آموزش ۲۰۳۰ نظارت داشته باشند تا برنامه‌های تدوین شده با تحول بنیادین مغایرت نداشته باشد.

۲۳ اسفند ۱۳۹۵

افزایش ظرفیت آموزشی در شهرک‌های صنعتی با اجرای تفاهم‌نامه

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ، افزایش ظرفیت آموزشی در شهرک های صنعتی را از مزایای اجرای تفاهم نامه وزارت آموزش و پرورش با وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست.

۱۶ اسفند ۱۳۹۵

دانش آموزان ۱۵ تا ۱۸ ساله، بهترین گروه سنی برای مهارت آموزی

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان ۱۵ تا ۱۸ سال با توجه به توانمندی‌های یادگیری، مراحل رشد و گرایش‌های شغلی بهترین گروه سنی برای مهارت آموزی هستند.

۱۴ اسفند ۱۳۹۵
معاون آموزش متوسطه در گفت‌وگو با عیارآنلاین:

تغییر تقویم آموزشی نیازمند اراده و وفاق ملی است

معاون آموزش متوسطه با بیان اینکه هدف اصلی تغییر تقویم آموزشی، ساماندهی زمان آموزش و ارتقای کیفیت یادگیری است، گفت: تغییر تقویم آموزشی باید متناسب با نیاز ها، شرایط خاص و اقلیم مناطق کشور باشد و با نگاه تخصصی آموزش و پروروش صورت بگیرد.

۵ اسفند ۱۳۹۵
معاون آموزش متوسطه:

فرم جدید هدایت تحصیلی، جنبه توصیه‌ای دارد

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش وپرورش: سیاست آموزش و پرورش در انتخاب رشته، پاسخگویی حداکثری به انتخاب دانش آموزان است. ملاک امسال در هدایت تحصیلی، حداکثر پاسخگویی براساس نمرات باشد ولی شرایط باید به گونه ای مدیریت شود تا انتخاب توسط خود دانش آموز انجام شود. سیاست امسال استفاده کامل از ظرفیت همه مدارس در رشته‌ها و حداکثر پاسخگویی به نیاز دانش آموزان است، به همین دلیل ضرورت دارد تا براساس نیاز های دانش آموزان در رشته های مختلف، به تامین نیروی انسانی،فضا و تجهیزات اقدام کنید.