۲۴ دی ۱۳۹۵

اجرای طرح تعالی مدیریت در ۱۱ درصد مدارس کشور

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش: برنامه ای برای بازنگری در طرح تعالی مدیریت مدارس نداریم. در حال حاضر ۱۱ درصد مدارس کشور طرح تعالی مدیریت را اجرا می‌کنند که قرار بود امسال این آمار به ۱۴ درصد در مدارس متوسطه برسد. مدرسه داری بر اساس استانداردها و راهبردهای کیفیت بخشی در طرح تعالی مدیریت مدارس دنبال می‌شود.

۲۲ دی ۱۳۹۵

نگرانی از وارد آمدن ضربه درسی در پی برنامه‌ریزی نامناسب تقویم آموزشی

گزارش// اصلاح تقویم آموزشی مدارس در حالی مورد استقبال مسئولان و کارشناسان آموزش و پرورش قرار گرفته است و اکنون در دست بررسی کارشناسی است که نگرانی‌هایی مبنی بر وارد آمدن ضربه به روند آموزشی مدارس در پی عدم برنامه ریزی و اجرای مناسب آن وجود دارد و همچنین بر ضرورت طرح ریزی آن بر اساس مقتضیات و شرایط استانی و بومی هر منطقه تاکید می‌شود.

۱۸ دی ۱۳۹۵
معاون اول رئیس جمهور:

هزینه ۱۰میلیاردی آموزشگاه‌های کنکور برای تبلیغات

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش: موسسات کنکور سالانه ۱۰ میلیارد تومان فقط برای تبلیغات هزینه می‌کنند. کنکور، چالشی است که بین نظام آموزش‌وپرورش ایران و تعدادی از کشورها مشترک است. در کشور ما به جهت کاهش تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه و ظرفیت زیادی که در طول سال‌های گذشته برای دانشگاه‌ها ایجاد شده است امروز بخش عمده‌ای از داوطلبان با استفاده از سوابق تحصیلی به دانشگاه وارد می‌شوند.

۱۲ دی ۱۳۹۵

ممنوعیت دریافت وجه از معلمان برای دوره‌های ضمن خدمت

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش: دوره های ضمن خدمتی که مجری آن آموزش و پرورش است رایگان است و منابع مالی آن را وزارتخانه تأمین می کند و مدیران مدارس حق دریافت وجه از معلمان برای برگزاری کلاسهای ضمن خدمت را ندارند. دو مرکز آموزشی غیر دولتی برای برگزاری دوره های ضمن خدمت معلمان با آموزش و پرورش همکاری دارند که آن‌ها نیز آموزش معلمان غیر رسمی مدارس غیر دولتی را بر عهده دارند و از این جهت مبالغی را دریافت می کنند.

۱۱ دی ۱۳۹۵
معاون آموزش متوسطه:

دانش آموزان باید به سواد رسانه‌ای مجهز باشد

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش:در کتاب سواد رسانه ای مطالبی مطرح شده تا دانش آموز علاوه بر زندگی در دنیای حقیقی، وقت بیشتری را در دنیای مجازی بگذراند، لذا دانش آموز باید به سواد رسانه ای مجهز باشد.

۹ دی ۱۳۹۵
دبیر کل کانون تربیت اسلامی:

محتوای سند تحول بنیادین مغفول مانده است

فرشیدی، دبیر کل کانون تربیت اسلامی: محتوای سند تحول بنیادین مغفول مانده است به همین دلیل ممکن است هر کسی بر اساس سلیقه خودش یک تفسیری از سند تحول بنیادین داشته باشد و این جای نگرانی دارد. اهمیت این سند حتی بیشتر از فناوری هسته‌ای است زیرا اینجا یک نرم افزاری برای انسان سازی بر اساس شاخص‌های اسلامی و ایرانی خودمان توانستیم تهیه کنیم. متاسفانه می شنویم اهداف ۲۰۳۰ یونسکو با اهداف سند تحول بنیادین یکی است در حالی که الگوی آنها انسان سکولار است.

۷ دی ۱۳۹۵

ایجاد فرصت‌های برابر و عادلانه آموزشی در مناطق کمتر توسعه

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش: ایجاد فرصت‌های برابر و عادلانه آموزشی و افزایش کیفیت آموزش در مناطق کمتر توسعه یافته از سیاست‌های کلان وزارت آموزش و پرورش است.

۷ دی ۱۳۹۵

مناطق محروم و کم برخوردار اوبویت وزارت آموزش و پرورش

دانش آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش: اولویت این وزارتخانه توجه به مناطق محروم و کم برخوردار کشور است.

۷ دی ۱۳۹۵

ایجاد فرصت‌های برابر و عادلانه آموزشی در مناطق کمتر توسعه

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش: ایجاد فرصت‌های برابر و عادلانه آموزشی و افزایش کیفیت آموزش در مناطق کمتر توسعه یافته از سیاست‌های کلان وزارت آموزش و پرورش است.

۶ دی ۱۳۹۵
معاون آموزش متوسطه:

بلندترین تعطیلات مدارس ۶ تا ۸ هفته باشد

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش : اینکه تعطیلات متناسب با شرایط اقلیمی باشد و همچنین در زمان تعطیلات توزیع شود و تعطیلات بلندمدت ۳ تا ۴ ماه اصلاً نداشته باشیم، مد نظر است و اینکه بلندترین تعطیلات ما ۶ تا ۸ هفته باشد و بقیه تعطیلات در طول سال توزیع شود. با توجه به شرایط اقلیمی، ۴ الگو برای تعطیلات در سراسر کشور مطابق با اقلیم سرد و گرم کشور پیش‌بینی شده بود. اگر تغییری در تقویم آموزشی کشور اتفاق بیفتد، به نظر می‌آید به ارتقای کیفیت یادگیری دانش‌آموزان کمک کند. صولاً تعطیلات بلندمدت تابستانی در فرایند یادگیری تأثیر بیشتری دارند یا تعطیلات در طول سال تحصیلی؟

۶ دی ۱۳۹۵
معاون آموزش متوسطه:

تا هفته آینده دستورالعمل مقررات هدایت تحصیلی ارسال می‌شود

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش: فرم‌های مشاوره و امتیازات هدایت تحصیلی مشخص شده است که تا هفته آینده دستورالعمل ارسال می‌شود و از جهات مقررات کار شفاف‌تر خواهد شد. امسال در طول سال تحصیلی وضعیت تحصیلی دانش آموزان، قبل از پایان سال به اولیا، دانش آموزان و مشاوران گزارش شود. سال گذشته ما نتوانستیم از ظرفیت صدا و سیما و رسانه‌ها برای طرح هدایت تحصیلی به خوبی استفاده کنیم.

۶ دی ۱۳۹۵

بلندترین تعطیلات مدارس ۶ تا ۸ هفته باشد

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش : اینکه تعطیلات متناسب با شرایط اقلیمی باشد و همچنین در زمان تعطیلات توزیع شود و تعطیلات بلندمدت ۳ تا ۴ ماه اصلاً نداشته باشیم، مد نظر است و اینکه بلندترین تعطیلات ما ۶ تا ۸ هفته باشد و بقیه تعطیلات در طول سال توزیع شود. با توجه به شرایط اقلیمی، ۴ الگو برای تعطیلات در سراسر کشور مطابق با اقلیم سرد و گرم کشور پیش‌بینی شده بود. اگر تغییری در تقویم آموزشی کشور اتفاق بیفتد، به نظر می‌آید به ارتقای کیفیت یادگیری دانش‌آموزان کمک کند. صولاً تعطیلات بلندمدت تابستانی در فرایند یادگیری تأثیر بیشتری دارند یا تعطیلات در طول سال تحصیلی؟

۳ دی ۱۳۹۵

در استان سیستان و بلوچستان نیاز به نیروی انسانی جدی است

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش: در استان سیستان و بلوچستان نیاز به نیروی انسانی جدی است و پیگیری های وزارت آموزش و پرورش در این خصوص ادامه دارد تا سهمیه استخدامی متناسب با تعداد ورودی تعداد خروجی باشد که هرساله این موضوع دیده می شود.

۲۱ آذر ۱۳۹۵
معاون آموزش متوسطه:

بهترین شیوه برای مدارس ایران نظام رشته‌ای است

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش: در تقسیم‌بندی های بین‌المللی، مدارس ایران جزء مدارس خیلی کوچک هستند و به این نتیجه رسیدیم بهترین شیوه برای مدارس ایران نظام رشته‌ای است. به سمت مدارس جامع نرفتیم زیرا در این مدارس، انعطاف واحد تحصیلی وجود دارد و حدود ۱۷۰ واحد تحصیلی ارائه شده است و دانش‌آموز تنها ۷۰ واحد تحصیلی را می‌گذراند.

۲۰ آذر ۱۳۹۵

افزایش تقاضا برای تحصیل در دوره متوسطه اول با فراگیر شدن نرخ پوشش تحصیلی در مقطع ابتدایی

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش: دستیابی به نرخ خالص ثبت نام در دوره متوسطه اول از ۴۰/۹۳ در سال ۲۰۱۵ به ۰۴/۹۶ در سال ۲۰۲۰ از اهداف تعریف شده در برنامه های دوره او ل متوسطه است. با فراگیر شدن پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی تقاضا برای تحصیل در دوره متوسطه اول افزایش یافته است. تسهیل دسترسی به فرصت های عادلانه آموزشی و برخورداری از کیفیت به تناسب جمعیت، جنسیت و مناطق کمتر توسعه یافته از مهمترین سیاست های کلان آموزش و پرورش است.