۱۵ خرداد ۱۳۹۶

ساخت مدارس ابتدایی با ضریب ۶ یا ۳ کلاس

نوید ادهم، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش: در آموزش و پرورش یک سند داریم و آن، سند تحول بنیادین است و همه توان بر این است که این سند اجرایی شود. آموزش و پرورش امروز در صدد است با همه انرژی و توان خود سند تحول را اجرا کند و اقدامات مختلفی را انجام داده است، یکی از آنها تصویب زیر نظام‌های سند است که عملیات اجرایی آن شروع شده است. در حال حاضر اگر مدرسه ابتدایی می‌سازیم با ضریب ۳ یا ۶ ساخته می‌شود؛ یعنی دیگر مدرسه ۵ کلاسه نمی‌سازیم ؛ در حالی که در گذشته با مضربی از ۵ مدرسه می‌ساختیم.

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶

ارائه روش‌های مختلف به دانش‌آموزان برتر در مدارس خدمات آموزشی و تربیتی به جای گسترس مدارس سمپاد

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به بررسی آیین‌نامه مدارس استعدادهای درخشان در این شورا، گفت: استراتژی اصلی آموزش و پرورش در مواجهه با استعدادهای دانش‌آموزان، عدم جداسازی است.

۳۰ آذر ۱۳۹۵

زیرنظام پژوهش در مراحل پایانی تصویب در شورای عالی

نوید ادهم، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش: زیرنظام پژوهش مراحل پایانی تصویب خود را در شورای عالی آموزش و پرورش طی می کند و بخش کوچکی از آن باقی مانده تا در دو جلسه آینده بررسی و تصویب شود.

۵ آذر ۱۳۹۵

گردش مالی چند هزار میلیاردی کنکور، دلیلی برای حذف نشدن این آسیب آموزشی

نوید ادهم، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش: متخصصان ارزشیابی، باید سیستمی را تعریف کنند که الزاماتی را در آموزش عالی و آموزش و پرورش به وجود آورند که شیوه گزینش دانشجو به این شیوه آسیب‌زای امروزی (کنکور) نباشد. اگر هدف آموزش و پرورش را تربیت بدانیم، آن چیزی که سند تحول بنیادین مدعی است، کنکور سم مهلک مانع جدی است. اگر هم از منظر اهداف تعلیم و تربیت به قضیه نگاه کنیم؛ کنکور کارکرد ۱۰۰ درصد مغایر دارد و آن را مانع تحقق اهداف تعلیم و تربیت می‌دانیم. مافیای کنکور و دستان پنهان اقتصادی و گردش مالی چند هزار میلیاردی آن اجازه نمی‌دهد که این آسیب از راه آموزش و پرورش برداشته شود.

۲۶ آبان ۱۳۹۵

خطر خصوصی‌سازی آموزش و پرورش!

توسعه مشارکت‌های مردمی از دو راه «خرید خدمات آموزشی از بخش خصوصی» و «گسترش مدارس غیردولتی»، راهبردی است که در سال‌های اخیر برای علاج مشکلات اقتصادی مورد اهتمام مدیران آموزش و پرورش قرار گرفته است که خطر خصوصی‌سازی آموزش و پرورش را در پی دارد.

۲۰ آبان ۱۳۹۵

سیستم آموزشی قادر به تربیت شهروند توسعه‎‏آفرین و وفادار به ارزش‎ها نیست

نوید ادهم، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش: سیستم آموزشی حال حاضر نمی‎تواند شهروند توسعه‎‏آفرین و وفادار به ارزش‎ها تربیت کند. برای اصلاح و دستیابی به توسعه، رونق اقتصادی و کاهش آسیب‏‎های اجتماعی نیاز به بازنگری نظام آموزشی در آموزش و پرورش و آموزش عالی است.

۲۶ مرداد ۱۳۹۵

بررسی طرح «ارزیابی شایسته محور» در شورای عالی آموزش و پرورش

نوید ادهم، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش: بر اساس حکم سند تحول بنیادین طرحی تحت عنوان «ارزشیابی شایسته محور» تدوین شده است و در آینده نزدیک در دستور کار شورای عالی قرار می‌گیرد./ پیشنهاداتی در خصوص نمره‌ای شدن برخی دروس در پایه پنجم و ششم مطرح شده است که در دست بررسی است.

۲۶ مرداد ۱۳۹۵

ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان جزو موارد اصلی تأمین نیروی انسانی محسوب نمی‌شود

نوید ادهم، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش: دانشگاه فرهنگیان باید تنها مرجع جذب معلم باشد./ در صدد هستیم تا بر اساس مفاد اساسنامه با اولویت بیستم طی ۴ سال به تربیت تخصصی معلم در دانشگاه فرهنگیان بپردازیم./ برای مدت زمان دوره‌های آموزشی غیر از دانشگاه فرهنگیان در نظر داریم تا آموزش‌هایی دو ساله در دستور کار قرار گیرد./ ماده ۲۸ جزو موارد اصلی تأمین نیروی انسانی محسوب نمی‌شود و با اصل بودن این ماده مخالف هستیم./ مسئله سیم کارت دانش آموزی هنوز مصوب نشده و در حد پیشنهاد است.

۲۳ تیر ۱۳۹۵

آموزش و پرورش برای آموزش زبان های غیرانگلیسی مشکل قانونی ندارد

نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش: اکثریت دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها مایلند که فرزندانشان زبان انگلیسی بخوانند. ممکن است در هر مدرسه‌ای، یک یا دو نفر مایل باشند که زبان آلمانی یا فرانسه را بخوانند که باید تجمیعی را به وجود آوریم و طراحی‌هایی را داشته باشیم و دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار دهیم.

۱۷ خرداد ۱۳۹۵

رشته های فنی و حرفه‌ ای کاملا براساس اهداف سند تحول بنیادین تدوین شده است

نوید ادهم، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش: در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی عناوین رشته های شاخه فنی و حرفه ای در کمیسیون برنامه های درسی و تربیتی شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده است./ ‌این رشته های از ۴۶ رشته به ۴۱ رشته تقلیل کرد و این رشته های کاملا براساس اهداف سند تحول بنیادین تدوین شده است.

۸ خرداد ۱۳۹۵

طبق مصوبه آموزش و پرورش: ۱۵۰رشته کاردانش در دوره دوم متوسطه ارائه می‌شود

نوید ادهم، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش: در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی، جدول عناوین رشته‌های مهارتی شاخه کاردانش و ساعات استانداردهای مهارتی در کمیسیون برنامه‌های درسی و تربیتی شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده است./ ۱۵۰ رشته کاردانش در دوره دوم متوسطه شاخه کاردانش ارائه می‌شود.

۶ خرداد ۱۳۹۵

بسترهای زبان های خارجی باید در آموزش عالی نیز فراهم شود

نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش: ما احساس می‌کنیم در حال حاضر اگر از سیاست های تشویقی استفاده کنیم می توانیم به بخشی از دانش آموزان آموزش دهیم البته برای آموزش زبان های خارجی جز آموزش و پرورش باید نهادهای دیگر نیز کمک کنند. در حال حاضر دانش آموزان در کنکور سراسری زبان انگلیسی را امتحان می دهند یا انتخاب ها در دانشگاه ها بیشتر به زبان انگلیسی سوق داده می شود در صورتی که بسترهای زبان های خارجی باید در آموزش عالی نیز فراهم شود.

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵

در کنار ساعت درس دینی، ساعت آموزشی درس ریاضی و زبان نیز کم شده است

نوید ادهم، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش: در دوره متوسطه درس دینی فقط کم نشده است بلکه از درس ریاضی، زیست و زبان نیز کم شده است و دلیل کم شدن برای این است که فضا برای درس‌های جدید باز شود، حال درس‌های جدید چه درس‌هایی هستند که باید گفت مانند درس سبک زندگی؛ مگر رهبر معظم انقلاب نفرمودند آداب، مهارت و سبک زندگی ایرانی اسلامی را به دانش‌آموزان یاد دهید.

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵

همه دروس کارکرد دینی دارند، نباید جزئی نگر بود

نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش: مشکل ما همین جزئی‌نگری است؛ در مجموع در طول ۱۲ سال دوران تحصیل ساعت درس دینی یک ساعت کاهش یافته است اما اگر تربیت دینی را منحصر به درس دینی کنیم و دروس دیگر کارکرد دینی نداشته باشند، نگاه سکولار است/معتقدیم سایر دروس نیز باید بار تربیت دینی را به‌عهده بگیرند و این به‌معنای حذف درس دینی نیست؛ در دوره متوسطه دوم درس‌های جدیدی اضافه شده

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵

کنکور مانعی جدی برای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش است

نوید ادهم، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش: آموزش و پرورش قرار است تغییر ماموریت ماهیت بدهد و در واقع فقط به انتقال دانش و محفوظات تاکید نداشته باشد و خوب زیستن را در ساحت های مختلف به دانش آموزان بیاموزد. از این منظر وقتی به کنکور نگاه می کنیم، آن را یک مانع جدی می بینیم./ سبطی، مدیر انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور از آموزش و پرورش در خصوص فراهم کردن ملزومات برگزاری سه ساله امتحانات نهایی درخواست کرد و گفت: البته این کار برای این وزارت خانه دشوار است و هزینه زیادی خواهد داشت؛ در سال چهارم، نیروی متخصص کافی برای تصحیح برگه در سطح ملی نداریم