۱۴ فروردین ۱۳۹۶

نداشتن برنامه‌ریزی در وزارت آموزش و پرورش، دلیل همخوان نبودن ورودی و خروجی فرهنگیان

ابطحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: باید اذعان کرد که نبود آمار صحیح و دقیق و نداشتن برنامه‌ریزی مناسب علت همخوانی نداشتن تعداد نیروهای ورودی‌ و خروجی‌ عرصه آموزشی کشور است. در گذشته پیشنهاد شد که افراد حق التدریس استخدام شوند که دیگر به نیروی حق التدریس نیازی نباشد ولی این مهم محقق نشد و مجددا این موضوع تکرار شد. طبق قانون این وزارتخانه باید در جذب نیرو اولویت را به دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان بدهد اما منعی برای جذب از دیگر دانشگاه‌ها نیز وجود ندارد. در به کارگیری نیروی‌های حق التدریس نیز به طور شایسته اقدامی انجام نمی‌شود و همین امر موجب شده امروزه شاهد وجود مشکلات متعدد برای این افراد باشیم.

۱۰ اسفند ۱۳۹۵

نماینده مجلس: هزینه‌کرد مناسب اعتبارات برای بازگرداندن نخبگان ایرانی به کشور نیازمند برنامه‌ریزی صحیح وزارت علوم است

عضو کمیسیون آموزش مجلس بر لزوم هزینه‌کرد مناسب اعتبارات مصوب مجلس برای بازگرداندن ایرانیان مقیم آمریکا تاکید کرد.

۱۹ بهمن ۱۳۹۵

نماینده مجلس: زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان در کشورهای منطقه فراهم شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اهمیت اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها گفت: مهمترین و بیشترین فرصت‌سوزی که در دولت فعلی انجام می‌شود نپرداختن به مسئله اشتغال، مخصوصا اشتغال فارغ‌التحصیلان است.

۱۶ بهمن ۱۳۹۵

رفع مشکلات معیشت فرهنگیان تا پایان برنامه ششم به شرط اجرای احکام برنامه ششم

ابطحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: در برنامه ششم توسعه موادی با هدف تعیین نقشه راه برای آموزش و پرورش آورده شده است تا رفت و آمد وزرای مختلف، رفتار سلیقه‌ای را به این مهم تحمیل نکند و همه طبق یک نقشه مشخص حرکت کنند؛ به همین دلیل رها کردن قوانین تصویب شده و تدوین برنامه‌های جدید راه به جایی نخواهد بود، درواقع بهتر است به جای موازی کاری، در اجرای دقیق قوانین موجود تمرکز شود. اگر دولت و وزیر آموزش طبق مصوبات برنامه ششم تصمیم‌گیری کنند می‌توان به حل مشکلات معلمان تا پایان برنامه ششم توسعه امید داشت. برنامه ششم توسعه با هدف جلوگیری از موازی‌کاری تدوین شده است لذا تدوین برنامه‌های جدید در شرایطی که در بطن برنامه ششم دیده شده است، پذیرفتنی نیست.

۲۲ دی ۱۳۹۵

انتقاد عضو کمیسیون آموزش از تغییرات مدیریتی زیاد در وزرات آموزش و پرورش

ابطحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: این تفکر که هر وزیر جدید باید تمام مدیران وزارتخانه خود را از صفر تا صد تغییر داده و تیم خودش را جایگزین کند به‌یقین مملکت را به یغما خواهد برد. وقتی که حرف از تغییر مدیریت می‌شود مدتی قبل از تغییر آن دستگاه منفعل و مدتی بعد نیز بلاتکلیف می‌ماند ضمن آنکه مدیر جدید باید زمان زیادی را صرف اینکه تاکنون چه کارهایی انجام شده و برنامه‌ها تا کجا پیش رفته کنند و همه این‌ها زمان زیادی را هدر می‌دهد. مشکلات و روند کاری در وزارتخانه آموزش و پرورش پیچیده و عمیق است و مدیران باید مدت‌ها با این مشکلات ریشه‌ای دست و پنجه نرم کنند تا تغییرات صورت بگیرد لذا انتصاب افراد جدید به معنای بازگشتن به نقطه اول است.

۱۲ آذر ۱۳۹۵
نماینده مجلس:

محدودیت مالی، علت گنجانده نشدن معلمان پیمانی در طرح رتبه‌بندی فرهنگیان

ابطحی، عضو کمیسیون آموزش مجلس: طرح رتبه‌بندی معلمان به دلیل منابع محدود آموزش و پرورش فعلا برای معلمان رسمی اجرا شده است. اگر پیشنهادات کمیسیون آموزش و تحقیقات در کمیسیون تلفیق تصویب شود ارتقاء صلاحیت‌های معلمان و معیشت آن‌ها مشاهده خواهد شد اما گویا کمیسیون تلفیق با برخی از پیشنهادات موافقت نکرده. اگر درصدی از درآمد وزارتخانه‌های دیگر که همگی وامدار آموزش و پرورش هستند به این وزارتخانه تعلق بگیرد، بسیاری از مشکلات آن حل خواهد شد چراکه ۹۸ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف هزینه‌های جاری می‌شود.

۳۰ آبان ۱۳۹۵

تلاش برخی نمایندگان برای سامان‎دهی تعطیلات نوروز و تابستان نسبت به تقویم آموزشی

ابطحی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی: تغییر تقویم آموزشی کشور با توجه به آلودگی هوای تهران در زمستان، شرایط اقلیمی و آب و هوای استان‌های مختلف و فاصله زمانی طولانی بین تعطیلات تابستان و آغاز سال تحصیلی، باعث شده تا هیات دولت خود را به تصویب لایحه‌ای برای از بین‌رفت عوارض ناشی از این موضوعات بر روند آموزشی دانش‌آموزان ملزم کند. گروهی از نمایندگان نیز در مجلس طرحی را به منظور سامان‌دهی تعطیلات عید نوروز و ایجاد تعطیلات رسمی در تابستان در دست بررسی دارند، لذا باید برای جلوگیری از تداخل و دوباره کاری این طرح و لایحه دولت بررسی آن‌ها در مجلس توامان باشد.