۱۱ تیر ۱۳۹۶
معاون وزیر:

ارزشیابی توصیفی دانش آموزان ابتدایی آسیب شناسی می‌شود

معاون آموزش ابتدایی از آسیب شناسی و اصلاح طرح ارزشیابی توصیفی در سال جاری خبر داد.

۱۰ تیر ۱۳۹۶
معاون وزیر:

باید به دانش آموزان باهوش آموزش‌های متفاوت ارائه کرد

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش گفت:‌ بسیاری از دانش‌آموزان تیزهوشی که غربال شده و به مدارس استعدادهای درخشان می‌روند کشور را ترک می‌کنند و اگر آماری در این رابطه بگیریم، وضعیت هیچ کشوری مانند ما نیست.

۱۰ تیر ۱۳۹۶

جذب ۱۸۰ هزار نوآموز پیش دبستانی در مناطق محروم

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت:آمادگی کامل داریم تا هر دانش آموزی بتواند به تحصیل خود ادامه دهد و این موضوع می تواند با مشارکت وزارت رفاه پررنگ تر شود اما نمی شود بودجه فعالیتها را به ارگان خاصی بدهند و ما را متولی بدانند.

۷ تیر ۱۳۹۶
معاون وزیر:

اجرای شتاب زده نظام ۳-۳-۶ اثرات منفی در سیستم آموزشی داشته است

حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش: بسیاری از مشکلاتی که اکنون در نظام آموزشی با آن مواجه هستیم به دلیل اجرای طرح شتاب زده ۳-۳-۶ در زمان فعالیت وزیر وقت بوده و هنوز اثرات منفی آن باقی مانده است. به کارگیری نیروی بدون تخصص کافی در امر آموزش بر کیفیت یادگیری تاثیر منفی داشته و نمی‌توان در کوتاه مدت این تاثیرات را حذف کرد.

۴ تیر ۱۳۹۶

یکسان سازی استانداردهای پذیرش، نظارت و آموزش نوآموزان پیش‌دبستانی

در کارگروه مشترک معاونان وزارتخانه‌های «آموزش و پرورش» و «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» مقرر شد استانداردهای پذیرش، نظارت و حتی آموزش نوآموزان پیش‌دبستانی یکسان شده و در این زمینه از اساتید دانشگاه کمک گرفته شود. همچنین طرفین متعهد شدند ضمن آسان سازی مراحل صدور مجوز پیش دبستانی پنجره مشترکی وجود داشته باشد و بعد از تأیید معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی مجوز تأسیس صادر شود. در پایان این جلسه مقرر شد ظرف یک ماه آیین‌نامه، شیوه‌نامه و هر آنچه که برای اداره، نظارت و آموزش نوآموزان پیش دبستانی نیاز است فراهم شود تا در قالب یک طرح مشترک اجرایی شود.

۳ تیر ۱۳۹۶

استفاده از دانش آموزان تیزهوش در مدارس عادی تحت عنوان دستیار معلم

حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش: در آموزش‌های نوین به معلمان می‌آموزند که چگونه با دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه و استعداد برتر کار کنند و از توانمندی دانش‌آموزان دارای استعداد برتر برای کمک به یادگیری سایر دانش‌آموزان استفاده می‌کنند. انتظار داریم که تا سال ۱۴۰۰ مجموعه مدارس استعدادهای درخشان به شکل فعلی وجود نداشته باشد البته باید فرصت‌های خوبی برای دانش‌آموزانی که دارای استعدادهای فراتر از حد معمول هستند، فراهم شود. جریان دانش‌آموزی در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند و چرا باید به جای تقویت مدارس دولتی مدل اداره آنها را تغییر دهیم؟ نباید دانش‌آموزان تیزهوش را نادیده گرفت بلکه از طریق برنامه‌های اضافه در مدارس عادی باید به صورت دستیار معلم از آنها استفاده کرد.

۳۰ خرداد ۱۳۹۶

حمایت تحصیلی آموزش و پرورش از ۳۶۰ هزار دانش‌آموز افغان

حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش: آموزش و پرورش ایران آمادگی دارد در زمینه های متعددی شامل آموزش و توانمند سازی معلمان مقاطع مختلف، مدرسان دوره های تربیت معلم و توسعه آموزش های فنی حرفه ای در افغانستان با توجه به شرایط بومی و آموزش و پرورش کودکان با نیازهای خاص، تجارب خود را در اختیار این کشور قرار دهد. در ایران ضمن ثبت نام کودکان لازم التعلیم در دبستان ها، میزبان ۳۶۰هزار دانش آموز افغانستانی هستیم.

۲۹ خرداد ۱۳۹۶

برگزاری کلاس‌های ویژه برای نوآموزان مناطق ۲ زبانه

حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش: سند رفع محرومیت آموزشی مناطق محروم در ۴ استان، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان تدوین شده است. با توجه به اینکه توجه ویژه به زبان مادری و زبان های محلی از اولویت های این دفتر است تلاش شده در زمینه آشنایی بیشتر نوآموزان کلاس های ویژه ای در این خصوص تشکیل شود. در تابستان ۹۵ تعداد ۸۶ هزار و ۷۵۰ نفر از نوآموزان در این کلاس ها شرکت کرده اند و هزینه برگزاری کلاس ها به صورت استانی از سوی دولت تامین و پرداخت شده است و هزینه کلاس های دیگر که در طول سال تحصیلی انجام می شود در قالب اعتبارات دوره پیش دبستانی به استان ها تخصیص یافته است.

۲۷ خرداد ۱۳۹۶

مردودی دوره ابتدایی‌، ۱۰ هزار ۶۵۳ نفر و درصد کل دانش‌آموزان مردودی در دوره ابتدایی ۱/۴ درصد

حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتداییِ وزیر آموزش و پرورش: به استناد آمار ارسالی از مرکز آمار وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ تعداد دانش‌آموزان مردودی دوره ابتدایی‌، ۱۰ هزار ۶۵۳ نفر و درصد کل دانش‌آموزان مردودی در دوره ابتدایی در سال تحصیلی گذشته ۱/۴ (یک ممیز چهاردهم درصد) بوده است. باید توجه داشته باشیم؛ مهم این نیست که ما چند درصد دانش‌آموز را وارد مقطع دیگر می‌کنیم، بلکه مهم این است که کیفیت و سطح سواد و همچنین مهارتهایی که دانش‌آموز در پایان این مقطع کسب کرده، مطلوب باشد. اعتقاد بنده این است که دسترسی به آموزش در واقع گام اول حرکت در مسیر عدالت آموزشی است، عدالت آموزشی زمانی بصورت کامل محقق می‌شود که کیفیت آموزش در تمام ایران توازن و تناسب داشته و برابر باشد.

۲۲ خرداد ۱۳۹۶

اعلام آمادگی آموزش و پرورش برای آموزش حقوق شهروندی در مدارس

حکیم زاده، معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش: بهترین جایگاه برای نهادینه سازی حقوق شهروندی، وزارت آموزش و پرورش و دوره ابتدایی است. وزارت آموزش و پرورش گزارش دقیقی از اقداماتی که می تواند در زمینه آموزش حقوق شهروندی انجام دهد، تهیه کرده و حتی در دوره پیش دبستانی، اقداماتی را انجام داده ایم. ۹۹ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق و دستمزد می شود بنابراین بسیار ضروری است که سایر سازمان ها هم به آموزش و پرورش کمک کنند تا حقوق شهروندی از دوره ابتدایی درکودکان برای نسل فردا نهادینه شود.

۲۱ خرداد ۱۳۹۶

قول مساعد وزیر کار درباره پیش دبستانی و تحصیل کودکان کار

حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش: معتقدیم که وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی در کنار هم می توانند فرصت های بیشتری برای فرزندان ایران خلق کنند و در این رابطه تفاهم نامه های گذشته قابل استناده بوده و آمادگی کامل داریم تا جهت رفع ابهام و بهبود شرایط تفاهم نامه جدید امضا کنیم. با توجه به اراده مشترک و نیت خیر هر دو طرف برای حل مشکلات، آماده هستیم در خصوص موضوعات فی مابین مهدهای کودک و پیش دبستانی ها با احترام به نظرات طرفین بر اساس تفاهم کار را به جلو پیش ببریم.

۱۶ خرداد ۱۳۹۶
معاون وزیر:

کاهش همکاری میان آموزش و پرورش و بهزیستی به ضرر کودکان است

حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش: وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی در کنار هم می توانند فرصت های بیشتری برای فرزندان ایران خلق کنند و در این رابطه تفاهم نامه های گذشته قابل استناده بوده و آمادگی کامل داریم تا برای رفع ابهام و بهبود شرایط تفاهم نامه جدید امضا کنیم. زمینه های همکاری میان این وزارتخانه و سازمان بهزیستی نباید با فضاسازی سایر سازمان ها کمرنگ شود زیرا این امر به ضرر کودکان و نونهالان این سرزمین است.

۹ خرداد ۱۳۹۶

معاون آموزش ابتدایی کاهش ساعات درس دینی و ارتباط این موضوع با سند ۲۰۳۰ را تکذیب کرد

حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش: آموزش و ارتقای فعالیت‌های قرآنی از گذشته مورد اهتمام آموزش و پرورش بوده و در آینده هم چنین شرایطی وجود خواهد داشت همچنین معتقد هستیم که هیچ چیز نمی‌تواند جای آموزه‌های قرآنی را بگیرد. بحث سند ۲۰۳۰ شائبه‌هایی را برای برخی از افراد جامعه و منتقدان این سند ایجاد کرده که آموزش‌هایی دور از فضای قرآنی در آموزش ابتدایی و پیش دبستانی ایجاد شده و این در حالی است که پیش از این نیز آموزش و پرورش کاهش ساعت کلاس‌های آموزش قرآن و دروس دینی و همچنین دوری از این فضا را تکذیب کرده بود.

۶ خرداد ۱۳۹۶
معاون آموزش ابتدایی:

به جای عدالت آموزشی به عدالت در دسترسی برابر به فرصت‌های یاددهی و یادگیری برسیم

حکیم پور، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش: جداسازی نباید به گونه ای باشد که ارتباط با بقیه را قطع کند چون نتیجه این می شود که در محیط دانشگاه زمانی که در کنار دیگران قرار می گیرند تصمیم می گیرند هویت خودشان را پنهان کنند. هدف اصلی نظام تعلیم و تربیت که یک تربیت جامع برای همه کودکان ایرانی در مدارس استاندارد برای حرکت به سمت حیات طیبه است. ما دراین راه نباید هیچ تبعیضی قائل باشیم. هدف ما این است که به جای عدالت آموزشی به عدالت در دسترسی برابر به فرصت های یاددهی و یادگیری برسیم. رفتن بسوی ورود به مدارس استعدادهای درخشان درمقاطع متوسطه با شیوه ارزشیابی کیفی – توصیفی درمقطع ابتدایی که کمتر با تست زنی کاردارد، باهم مغایرت دارد.

۱ خرداد ۱۳۹۶
معاون وزیر آموزش و پرورش:

در اسناد بالادستی بر آموزش رایگان و اجباری تاکید شده اما ضمانت اجرایی ندارد

حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش: نجات یک کودک فقیر نجات یک نسل است. آموزش بدون تبعیض قومی و نژادی و مذهبی از رویکردهای اساسی ما در معاونت ابتدایی آموزش و پرورش است. مهمتر از آمار دسترسی به فرصت های برابر آموزشی است و حتی یک کودک نباید از عدالت آموزشی محروم باشد. با طبقه بندی مدارس به تیزهوشان و… به شدت مخالفیم و تلاش می کنیم به سمت یکپارچگی مدارس حرکت کنیم. هرچقدر کودکان دوزبانه، زبان فارسی را بیشتر بیاموزند موفقتر خواهند بود و این به معنای آن نیست که هویت این کودکان فراموش شود.