۱ خرداد ۱۳۹۶
معاون وزیر آموزش و پرورش:

در اسناد بالادستی بر آموزش رایگان و اجباری تاکید شده اما ضمانت اجرایی ندارد

حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش: نجات یک کودک فقیر نجات یک نسل است. آموزش بدون تبعیض قومی و نژادی و مذهبی از رویکردهای اساسی ما در معاونت ابتدایی آموزش و پرورش است. مهمتر از آمار دسترسی به فرصت های برابر آموزشی است و حتی یک کودک نباید از عدالت آموزشی محروم باشد. با طبقه بندی مدارس به تیزهوشان و… به شدت مخالفیم و تلاش می کنیم به سمت یکپارچگی مدارس حرکت کنیم. هرچقدر کودکان دوزبانه، زبان فارسی را بیشتر بیاموزند موفقتر خواهند بود و این به معنای آن نیست که هویت این کودکان فراموش شود.

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶

مخالفت معاون آموزش ابتدایی با نخبه پروری و جداسازی دانش آموزان

حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش: با نخبه پروری وجداسازی دانش آموزان مخالفیم و در تلاش هستیم که عدالت آموزشی را برای تمامی دانش آموزان کشور فراهم کنیم. اصلاح ساختار بودجه، تخصیص تجهیزات متناسب با فعالیت مدارس ابتدایی ، افزایش سرانه و اعتبار متناسب با شرایط مدارس از اولویت های معاونت ابتدایی است.

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶

معاون آموزش ابتدایی ازتعیین چارچوبی برای توانمندسازی مربیان دوره پیش‌دبستانی خبر داد

حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش: درخصوص توانمندسازی مربیان دوره پیش‌دبستانی برای معلمان این دوره در حال آماده سازی چارچوبی هستیم تا مبنای صلاحیت های حرفه‌ای معلمان قرارگیرد. براساس این چارچوب جذب مربیان در مقطع پیش دبستانی باید مبتنی بر ویژگی ها و نگرش هایی باشد و این مساله مورد ارزیابی قرار می گیرند. باتوجه به ارزیابی‌هایی انجام شده میزان توانایی همچنین کمبودهایی که نیاز به آموزش دارند، تعیین شده و بر این اساس دوره هایی برای توانمندسازی ترتیب داده می‌شود.

۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
معاون آموزش ابتدایی:

امر آموزش و جهت دهی آموزشی را به بخش خصوصی نمی‌سپاریم و این خط قرمز ما است

حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش: آموزش و پرورش با توجه به جمعیت زیاد جذابیت لازم برای سرمایه گذاری را دارد، لذا از حمایت های مالی نهادها و بخش خصوصی حمایت می کنیم اما امرآموزش و جهت دهی آموزشی را به آنها نمی سپاریم و این خط قرمز ما است. با نخبه پروری و حضور دانش آموزان در مدراس تیزهوشان مخالف هستیم چرا که جدا کردن دانش آموزان از هم به عنوان تیز هوش و عادی یک آفت است و موجب خسارت های روحی زیادی در هر دو گروه دانش آموزان تیزهوش و عادی می شود. اعتقاد ما این است که عدالت آموزشی برخورداری از فرصت های برابر در دسترسی به آموزش نیست، بلکه عدالت آموزشی یعنی کیفیت آموزشی و عدالت در فرصت های یاددهی – یادگیری برای دانش آموزان، بنا براین ایجاد تنوع در نوع مدارس از عدالت آموزشی به دور است.

۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

افزایش پوشش تحصیلی کودکان لازم التعلیم به ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر

حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش: در ابتدای فعالیت دولت، میزان پوشش تحصیلی پیش‌دبستانی ۳۷ درصد بود که در پایان فعالیت دولت با رشد ۱۹ درصدی این میزان به ۵۶ درصد افزایش یافته است. توسعه پوشش تحصیلی کودکان لازم التعلیم نیز در سال‌های اخیر از ۶ میلیون و چهارصد هزار نفر به ۷ میلیون و چهارصد هزار نفر رسیده است. افزایش سرانه فضاهای آموزشی از ۴ و ۸۶ صدم درصد به ۵ و ۱۴ صدم درصد، افزایش سرانه ورزشی دانش آموزان از ۲۴ صدم متر مربع به ۳۶ صدم و افزایش فعالیت های فرهنگی و ورزشی از دیگر اقدامات دولت در سال های اخیر و تلاش برای اولویت بخشی به آموزش و پرورش است.

۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش مدعی شد:

شکل گیری تحول از طریق تفویض اختیار و تمرکز‌زدایی در مدارس

حکیم‌زاده، معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش: تحول در آموزش ‌پرورش از طریق تفویض اختیار و تمرکز‌زدایی در مدارس شکل می‌گیرد. در دوره ابتدایی ذهن دانش‌آموزان را نباید پر از محفوظات کرده بلکه باید درمسیر مهارت‌محوری و آموزش مهارت در دانش‌آموز گام برداریم.

۱۳ فروردین ۱۳۹۶

اعطای مجوز به بیش از ۴۰۰۰ مهدکودک از سوی آموزش و پرورش

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پروش گفت: تاکنون تمهیدات لازم برای اعطای مجوز به بیش از ۴۰۰۰ موسس و متقاضی مهدکودک ثبت نام شده در سامانه آموزش و پرورش، صورت گرفته است.

۸ اسفند ۱۳۹۵

پوشش تحصیلی بیش از ۱۰۹ هزار کودک لازم التعلیم و بازمانده از تحصیل

حکیم پور، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش: پوشش تحصیلی ۱۰۹ هزار و ۸۳۸ دانش آموز لازم التعلیم و بازمانده از تحصیل انجام شده است. به منظور شناسایی و جذب افراد بازمانده از تحصیل برنامه انسداد مبادی بی سوادی از سال ۸۹ آغاز و درسال ۹۲ شیوه نامه اجرایی آن به مدارس ابلاغ شد. دلایل متعددی برای تحصیل نکردن افراد در هر منطقه وجود دارد، بنابراین نمی توان برای همه یک نسخه واحد ارائه داد و ما نیازمند بسترسازی و‌آگاه سازی خانواده ها هستیم تا فرصت های لازم را برای تحصیل کودکان فراهم کنند. در برنامه انسداد مبادی بی سوادی به منظور واردکردن کودکان کار و خیابانی به سیستم تعلیم وتربیت، روش های آموزشی کامل انعطافی مدنظراست که بتواند شرایط را برای آموزش مهارت های مصونیت از آسیب های اجتماعی به کودکان خیابانی، فراهم کند.

۳۰ بهمن ۱۳۹۵
معاون وزیر مطرح کرد؛

تغییرات شتابزده عامل افت تحصیلی دوره ابتدایی

حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش: هرگونه تغییر در نظام آموزشی در صورت فراهم نکردن تمهیدات و زیرساخت های لازم اثرات مخربی به دنبال دارد که تا سال ها ادامه خواهد داشت. هنگامی که معلم و کتاب درسی به درستی در خدمت آموزش قرار نگیرد، نتیجه آن افت تحصیلی است که اکنون در مقطع ابتدایی با آن مواجه هستیم. در سال های گذشته شاهد برخی تغییرات بنیادی در آموزش ابتدایی بودیم و شاید هیچ مقطعی این همه تغییرات را در زمان کوتاه تجربه نکرده باشد. طبق آمار به هنگام اجرای سیستم آموزشی ۳ – ۳- ۶ ، و اضافه شدن یک پایه به دوره ابتدایی ۱۱ هزار معلم کمبود داشتیم که به ناچار از معلمان دوره متوسطه بهره گرفته شد. کودکانی که در طرح سنجش از نظر توانایی یادگیری ‘کودکان مرزی’ باشند وارد مدارس عادی می شوند که این امر مزیت های زیادی دارد و امروز در دنیا نیز روی این امر تاکید می شود. حدود ۱۰۹ هزار و ۸۳۸ کودک لازم التعلیم و بازمانده از تحصیل تحت آموزش قرار گرفته اند چالش جدی آموزش ابتدایی بحث نخبه پروری و استعداد درخشان در مقطع متوسطه و طبقه بندی مدارس است، از جمله تحولات مثبتی که در نحوه ارزشیابی در سال های گذشته در دوره ابتدایی اتفاق افتاده بحث ارزشیابی توصیفی است که یک نگاه مترقی نسبت به امر ارزشیابی به شمار می رود.

۱۹ بهمن ۱۳۹۵

شناسایی مناطق کمتر برخوردار در چهار استان به صورت ضربتی

حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش: طبق درخواست وزیر آموزش و پرورش به دنبال طرح ضربتی برای شناسایی مناطق کمتر برخوردار در ۴ استان کشور هستیم. تلاش می کنیم تا فرصت آموزشی برابرو دسترسی به آموزش را برای تمام فرزندان ایران زمین فراهم کنیم.

۱۲ بهمن ۱۳۹۵
معاون آموزش ابتدایی:

مشارکت جمعی در مدارس باید جایگزین رقابت شود

حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش: مشارکت جمعی در مدارس باید جایگزین رقابت شود. امیدواریم زمینۀ مشارکت و کار جمعی در مدارس فراهم شود.

۳ بهمن ۱۳۹۵
معاون آموزش ابتدایی:

توجه به تجهیزات و امکانات مدارس و نحوه استفاده از آن‌ها امری ضروری است

حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش: توجه به تجهیزات و امکانات مدارس و نحوه استفاده از آن ها امری ضروری است و امید است در تجهیز مدارس به امکانات آموزشی دقت ویژه ای به عمل آید. کار اصلی ستاد، برنامه ریزی کلان و سیاست گذاری می باشد تا گام های خوب و مؤثری در راستای کیفیت بخشی به امر آموزش برداریم.

۱۳ دی ۱۳۹۵

سرپرست معاونت آموزش ابتدایی منصوب شد

طی حکمی از سوی وزیر آموزش و پرورش، دکتر رضوان حکیم زاده، سرپرست معاونت آموزش ابتدایی این وزارتخانه شد.