۵ اسفند ۱۳۹۵

افزایش ۲۸ درصدی پوشش تحصیلی دوره پیش دبستانی

فضلی، مدیرکل دفتر آموزش و پرورش پیش دبستانی: افزایش نرخ پوشش پیش دبستانی از ۳۸٫۲ به ۶۶٫۳ نتیجه اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری است که با حمایت همه جانبه دولت و مجلس شورای اسلامی محقق شده است. مصوبه ۶۹۹ شورای عالی قانون مدیریت دوره پیش دبستانی توسط مجلس شورای اسلامی اعلام شد. نرخ پوشش تحصیلی پیش دبستانی در مناطق محروم و روستایی از ۲۳ به ۴۹ درصد افزایش یافته که در راستای گسترش عدالت آموزشی و اغلب در مناطق و استان های محروم صورت گرفته است.

۳ بهمن ۱۳۹۵

فعالیت ۱۴ نهاد و سازمان در مدیریت دوره آموزش پیش دبستانی

فضلی، مدیر دفتر آموزش پیش دبستانی: هم اکنون ۱۴ نهاد و موسسه در دوره آموزش پیش دبستانی فعالیت دارند که هر کدام دارای ضوابط و قوانین خاص خود هستند. تعیین شاخص های آموزشی و پرورشی و تدوین محتوا و نظارت بر مهد کودک ها از حیث آموزشی و پرورشی با وزارت آموزش و پرورش و صدور مجوز ارائه برنامه با سازمان بهزیستی کل کشور است. این که از فردی بخواهیم در کلاس درس، زبان غیر مادری را فراگیرد، بی عدالتی است . در سال ۹۲ پوشش تحصیلی پیش دبستانی ها تنها ۳۸ درصد و هم اکنون ۶۴ درصد است. ۱۵۰ هزار نوآموز مناطق محروم در سال جدید تحت پوشش پیش دبستانی قرار گرفته اند . بودجه پیش دبستانی در سال ۹۶ از ۵۰ میلیارد به مبلغ ۵۵ میلیارد تومان افزایش می یابد.

۲۴ دی ۱۳۹۵

نبود چارچوب آموزشی برای زبان آموزی بر مبنای زبان مادری

فضلی، مدیر دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش: با توجه به اینکه ۱۵۰ هزار نوآموز امسال با حمایت دولت در مناطق با ضریب محرومیت تحت پوشش قرار گرفتند، آموزش با کمک زبان مادری در چنین مناطقی که معمولا هم دوزبانه هستند،راهگشا است.به طورکلی در حوزه پیش دبستانی نیازمند حمایت های بیشتر هستیم همچنین باید مساله کودکی به عنوان دغدغه در کشور مطرح باشد.

۲۲ دی ۱۳۹۵

اجرای آموزه‌های زیست‌محیطی برای نوآموزان در دوره پیش‌دبستانی

فضلی، مدیر دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش: امسال در دوره پیش دبستانی علاوه بر طرح هویت که شامل آموزش خرده فرهنگ ها نیز است، به بحث محیط زیست نیز پرداخته می‌شود. علاوه بر این برنامه ها، بحث کیفیت بخشی در فضای تربیتی دوره پیش دبستانی مطرح شده است.

۱۵ دی ۱۳۹۵
مدیر دفتر پیش دبستانی:

جداسازی نوآموزان با استعداد در دوره پیش‌دبستانی میسر نیست

فضلی، مدیرکل آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش: مقطع پیش دبستانی دوره ای است که ابعاد وجودی نو آموز را تقویت می کند بنابراین جداسازی نوآموزان مورد توجه نیست. از طرفی حضور در کلاس های پیش دبستانی برای کودکان با استعداد برتر برای کمک به رشد ابعاد شناختی ضرورت دارد. دراین مقطع جداسازی نوآموزان با استعداد های برتر یا کودکان با نیاز ویژه ضروری نیست.

۱۱ دی ۱۳۹۵

کمبود معلم در مناطق محرومی که اولویت توسعه پیش دبستانی هستند

فضلی، مدیرکل آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش: مراکزی که کودکان زیر ۴ سال دارند، مهد کودک هستند و باید مجوز آنها توسط بهزیستی صادر شود، ولی برنامه‌ریزی آموزشی، محتوا و نظارت با آموزش و پرورش است. تاکید ما در برقراری پیش‌دبستانی در سال تحصیلی جاری، بر هویت و توجه مولفه‌های فرهنگی در مناطق محروم و دو زبانه است. در همه استان‌های کشور طیفی از محرومیت وجود دارد، ولی اولویت ما بر روی ۹ استان است که دارای ضریب محرومیت ۹ هستند. قطعا با کمبود معلم در این مناطق مواجه هستیم؛ چرا که پیش از این برنامه‌ریزی در این مناطق وجود نداشته است.

۷ آذر ۱۳۹۵
مدیرکل دفترآموزش پیش دبستان:

استفاده از فرصت های موجود؛ متضمن اجرای برنامه عمل دوره پیش دبستانی است

فضلی، مدیر کل دفتر پیش دبستانی آموزش و پرورش: برای اولین بار در کشور۳۲ برنامه عمل پیش دبستانی مبتنی بر تحلیل شاخص‌های منطقه‌ای و آمایش سرزمینی تدوین و در حال اجراست. هم افزایی و استفاده حداکثری از فرصت های موجود درون و برون سازمانی ؛ متضمن اجرای برنامه عمل آموزش و پرورش دوره پیش دبستانی است. در مناطق محروم و دوزبانه اجرای فعالیتهای جذاب و متناسب با ویژگی های نوآموزان با محوریت زبان آموزی و توجه به اهداف یازده گانه دوره مورد تاکید است.

۲۷ مهر ۱۳۹۵

مدیریت مهدکودک‌ها؛ موازی‌کاری مجلس با شورای عالی انقلاب فرهنگی

همزمان با جمع‌بندی شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص انتقال مدیریت مهدهای کودک از بهزیستی به آموزش و پرورش، در جریان بررسی لایحه دائمی شدن مدارس غیردولتی در مجلس، موضوع تولیت مهدکودک‌ها مطرح شد که در نسخه آخر مصوبه، اختیار اعطای مجوز آن به بهزیستی داده شد.

۳ مهر ۱۳۹۵

لزوم توجه به برخی خانواده‌ها که توان مالی پرداخت شهریه پیش‌دبستانی را ندارند

فضلی، مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش: این مسأله که برخی خانواده‌ها توان مالی پرداخت شهریه پیش‌دبستانی را نداشته باشند، باید مورد توجه قرار گیرد. امسال دولت به این مسأله ورود کرده و در مناطقی که سطح محرومیت بالا است، خانواده‌ها از حمایت مالی برخوردار می‌شوند و دولت بخشی از شهریه نوآموزان را متقبل می‌شود.

۱۶ مرداد ۱۳۹۵

فعالیت ۴۲ هزار مربی پیش دبستانی در کشور

فضلی، مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از بهمن ماه ۹۲ ساماندهی نیروی پیش‎دبستانی که بسیار بحث جدی است در اولویت دوم اقدامات وزارت آموزش و پرورش کشور قرار گرفته است، گفت: بر اساس آمارهای ارائه شده به وزارتخانه هم اکنون ۴۲ هزار مربی پیش دبستانی فعال در کشور داریم.

۱۳ مرداد ۱۳۹۵

تامین ۱۰۰ نیروی رسمی پیش دبستانی برای مناطق محروم کشور

فضلی، مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش‌وپرورش: سهمیه مربیان رسمی به مهدهای کودک بر اساس میزان محرومیت تعلق می‌گیرد./ در مناطق محروم کشور بیش از ۱۰۰ نیروی رسمی برای مهدهای کودک این مناطق تأمین می شود./ برای حضور تمام‌وقت مربیان در مناطق محروم حق‌الزحمه پرداخت می‌شود.

۳۰ تیر ۱۳۹۵
مدير كل دفتر آموزش پيش دبستاني وزارت آموزش وپرورش:مدير كل دفتر آموزش پيش دبستاني وزارت آموزش وپرورش:

فعالیت مهدهای کودک هایی که فاقد مجوز از آموزش وپرورش اند غیرقانونی است

فضلی، مدیر کل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش وپرورش: مدیریت یکپارچه آموزش وپرورش در دوره پیش دبستانی الاجراست./ فعالیت مهدهای کودکی که اقدام به مراقبت ونگهداری ازکودکان سنین۵ و۶ ساله می نمایند منوط به اخذ مجوز از وزارت آموزش وپرورش می باشد./

۲۳ تیر ۱۳۹۵

تصویب آیین نامه اجرایی دوره پیش دبستانی در شورای عالی آموزش و پرورش

فضلی، مدیرکل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش: دوره پیش دبستانی دوره‌ای تخصصی و حرفه‌ای بوده و در صورت نبود مربیان متخصص، این دوره، سامان نمی‌گیرد./ براساس دستور مقام معظم رهبری، وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی مهد کودک، دوره پیش دبستانی تا دانشگاه است./ آیین نامه اجرایی دوره پیش دبستانی تهیه و کلیات آن در کمیسیون شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسیده است.

۲۲ تیر ۱۳۹۵

برنامه ریزی برای آموزش متناسب با آداب و رسوم منطقه ای در مقطع پیش دبستانی

فضلی، مدیر کل دفتر آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش: به تازگی اعتباری مستقل به مقطع پیش دبستانی اختصاص داده شده است./ از امسال نیروهای رسمی دولتی هم برای فرایند آموزش استفاده می شود./ در مناطق مختلف کشور برنامه ریزی شده تا آموزش های متناسب با شرایط منطقه و آداب و رسوم فرهنگی نیز در آموزش های پیش دبستانی لحاظ شود.

۱۱ تیر ۱۳۹۵

رشد سه برابری نوآموزان مناطق دوزبانه

فضلی، مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش: استقرار مدیریت یکپارچه پیش دبستانی ، توسعه کمی و کیفی این دوره با رویکرد آمایش سرزمین از مولفه های مهم در فرایند برنامه ریزی فعالیت های این دفتر بوده که با قوت درحال اجرا ست. // روند رو به رشد نوآموزان مناطق دوزبانه از ۳۷ هزار و ۵۰۰ نفر در سال ۹۲ به بیش از ۱۰۶ هزار نفر در سال ۹۴ رسیده است.