۲۴ خرداد ۱۳۹۶
نماینده مجلس:

لایحه تغییر تقویم آموزشی جامعیت لازم را نداشت

عباسی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: «لایحه تغییر تقویم آموزشی» کلیات خوبی داشت و واضح است که تنوع اقلیمی کشور و مسئله آلودگی هوای کلان‌شهرها، لزوم تغییر در تقویم آموزشی کشور را تأیید می‌کند. لایحه تغییر تقویم آموزشی که از سوی دولت ارائه شد مشابه برنامه تغییرات تقویم آموزشی سال ۷۵ بود با این تفاوت که بحث هوای پاک بیشتر در آن مطرح بود. این لایحه جامعیت لازم را نداشت و نیازمند کار کارشناسی بهتر و دقیق‌تر است.

۵ خرداد ۱۳۹۶
نماینده مجلس:

به دلیل گسترش انواع مدارس، آموزشگاه‌های دولتی رها شده‌اند

عباسی، نماینده کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: درکشورهای پیشرفته دنیا عموما مدارس دولتی و غیردولتی وجود دارد اما این مهم در حالیست در کشورمان تنوع مدارس سبب ایجاد فاصله طبقاتی می‌شود. به دلیل گسترش انواع مدارس، آموزشگاه‌های دولتی رها شده‌اند و در برخی اوقات تعداد دانش آموزان یک کلاس به بیش از ۳۰ نفر می‌رسد. این مهم در حالی رقم می‌خورد که کیفیت آموزش در سایر مدارس غیر دولتی به دلایل مختلف بیشتر است بنابراین عدالت آموزشی با افزایش تنوع مدارس رعایت نشده است.

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
نماینده مجلس:

مشکل آلودگی هوا باید ریشه‌ای حل شود نه با تغییر تقویم آموزشی مدارس

عباسی، نماینده کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: مجلس با پیشنهاد تنظیم تقویم آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها با توجه به وضعیت آلودگی هوای مناطق مختلف به دلیل آنکه قدرت حل ریشه‌ای مشکل را ندارد، مخالفت کرد. اید مشکل آلودگی هوا را در شهرهای بزرگ حل کرد نه آنکه تقویم آموزشی مدارس را به دلیل ناتوانی در حل مشکلی دیگری به هم ریخت چراکه این موضوع برای فرهنگیان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها مشکل ایجاد می‌کند. تغییر زمان‌بندی مدارس و حل مشکل دانش‌آموزان و معلمان در شهرهای دیگر به دلیل شرایط آب و هوایی مناطق گرمسیر و سردسیر و قومی باید جدا از لایحه هوای پاک مورد بررسی قرار گیرد.

۲۰ بهمن ۱۳۹۵

ناکارآمدی مدیران ارشد آموزش و پرورش در تخمین هزینه‌ها بخشی از مشکلات مالی وزارتخانه

عباسی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: برای حل مشکل معوقات فرهنگیان چهار هزار میلیارد تومان از خزانه برای مشکلات مالی آموزش و پرورش و مطالبات فرهنگیان در نظر گرفته شده است. دلیل پرداخت نشدن این معو‌قات اکنون مربوط به تأخیر در عملیاتی کردن بوده که متوجه وزیر آموزش و پرورش و سازمان مدیریت است چرا که مصوبه آن در مجلس تصویب شده و این مسئله در حالی است که وزیر آموزش و پرورش وعده پرداخت معوقات تا پایان دهه فجر را داده بود. مشکلات مالی و بودجه‌ای در آموزش و پرورش در موار‌دی به دلیل ناکارآمدی مدیران ارشد آموزش و پرورش در تخمین هزینه‌های این نهاد آموزشی است. برخی مدیران هزینه‌های فرآیندی دارند که موجب بدهی چند میلیاردی برای آموزش و پرورش شده و موجب تاثیر بر هزینه‌های سنواتی و معو‌قات می‌شود. در مجموع انتظار داریم مطالبات انباشته شده فرهنگیان در سال ۹۶ وجود نداشته باشد و در این راستا در تلاش برای تخصیص صدد‌رصدی اعتبارات در سال آینده هستیم.

۲۶ دی ۱۳۹۵

در نظر گرفتن بحث سرانه مدارس نسبت به اعتبار ۴ هزار میلیارد تومانی مطالبات آموزش و پرورش

عباسی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: متأسفانه به مدارس رسیدگی نمی‌شود و مدیران مدارس با تنگناهای مالی مواجه هستند. در اعتبار ۴ هزار میلیارد تومانی مطالبات آموزش و پرورش بحث سرانه مدارس نیز دیده شده است. امیدواریم آموزش و پرورش بتواند تا ماه آینده سرانه مدارس را پرداخت کند و شرایطی پیش نیاید که مدیران مدارس مجبور شوند از خانواده‌ها کمک‌های اجباری دریافت کنند. کمک خانواده‌ها به مدارس به صورت داوطلبانه و در چارچوب انجمن اولیا و مربیان، اقدامی پسندیده است ولی نباید وجهی به صورت اجباری اخذ شود.

۲۴ دی ۱۳۹۵

تلاش مجلس برای ورود طرح رتبه‌بندی و افزایش حقوق فرهنگیان در بودجه ۹۶

عباسی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: مطالبات آموزش و پرورش ۴۰۰۰ میلیارد تومان است که تاکنون ۲۷۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده و انتظار می‌رود تا پایان سال ۹۵ مابقی نیز پرداخت شود. در بودجه سال ۹۶ ترمیم و افزایش حقوق و رتبه بندی معلمان باید مورد توجه قرارگیرد گرچه رتبه بندی معلمان در بودجه دیده نشده است و اگر انجام شود ایده‌آل خواهد بود. سعی می کنیم در بحث فرآیند بررسی و تصویب بودجه، افزایش حقوق و رفاه فرهنگیان را در نظر بگیریم.

۱۸ دی ۱۳۹۵
نماینده مجلس:

طرح استیضاح دانش آشتیانی هنوز به کمیسیون آموزش ارجاع نشده است

سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی: برخی از نمایندگان به دنبال استیضاح فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش بودند، اما این مساله هنوز به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع نشده است. به دلیل برخی موضوعات از جمله انتصاب های مختلف در بدنه نظام آموزشی و تعویق در پرداخت حقوق فرهنگیان مورد انتقاد برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

۱۳ دی ۱۳۹۵

کاهش منزلت معلمان در سایه آموزش‌های ضمن خدمت پولی

عباسی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: دوره های ضمن خدمت باید با اتخاذ سیاست های تشویقی برای معلمان همراه باشد. باید زمینه برای سرمایه‌گذاری در این حوزه مورد توجه باشد و از انجام اقداماتی همچون دوره های پولی ضمن خدمت که منجر به کاهش منزلت معلم بوده، جلوگیری شود. چنانچه موضوع دوره های پولی ضمن خدمت در کمیسیون آموزش مجلس مطرح شود، با آن به طور قطع برخورد می کنیم.

۱۰ دی ۱۳۹۵

سوال برخی نمایندگان از عزل و نصب‌های دانش آشتیانی و پیگیری استیضاح وی

عباسی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی: عزل و نصب‌هایی که دانش آشتیانی انجام می‌دهد سیاسی است. پیگیر سوال از وزیر آموزش و پرورش و همچنین استیضاح وی هستیم.

۳۰ آذر ۱۳۹۵

اعلام وعده جلسه کمیته تحقیق‌وتفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان با رئیس مجلس و وزیر آموزش‌وپرورش

عباسی، نایب رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق دخیره فرهنگیان مجلس از جلسه اعضای این کمیته با رئیس مجلس و وزیر آموزش و پرورش خبر داد.

۲۷ آذر ۱۳۹۵

توجه مجلس به بررسی و ساماندهی معلمان حق‌التدریس پیش دبستانی

عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: پیرامون وضعیت ساماندهی معلمان حق‌التدریس و پیش دبستانی برای سال تحصیلی آینده بودجه اعلام شده جاری و هزینه‌ای بوده و نمی‌تواند انعطاف داشته باشد بنابراین وزیر آموزش و پرورش امکان دخل و تصرفی در آن ندارد. در کمیسیون آموزش و تحقیقات نگاه مثبتی به وضعیت معلمان پیش دبستانی حق‌التدریسی داریم و شرایط آنها را بررسی می‌کنیم.

۹ آذر ۱۳۹۵
نماینده مجلس:

دانش‌آموزان دروس را صرفاً برای تست زدن و قبولی در کنکور می‌خوانند

عباسی، عضو کمیسیون آموزش مجلس: دانش‌آموزان دروس را صرفاً برای تست زدن و قبولی در کنکور می‌خوانند. سایه کنکور بر نظام آموزشی کشور باعث شده است تا مطالب به صورت مفهومی به دانش‌آموزان منقل نشود و حافظه محوری دامن زده شود از سوی دیگر مطابق سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش رشد دانش‌آموزان در ابعاد مخنلف اخلاقی،‌اجتماعی، علمی و هویتی مدنظر است اما تمام این مسائل فدای مباحث علمی شده است. در سال‌های گذشته تلاش کردیم کنکور را حذف کنیم و سابقه تحصیلی دانش‌آموزان در دروه دبیرستان را مدنظر قرار دهیم اما این موضوع چندان موفق پیش نرفت. مدارس عمده فعالیت آموزشی خود را به آماده کردن دانش‌آموزان برای قبولی در کنکور معطوف کرده‌اند به همین دلیل شاهد برگزاری آزمون‌های مختلف در مدارس هستیم

۲۴ آبان ۱۳۹۵
نماینده مجلس:

حذف سریع کنکور از بدنه آموزش کشور امکان‌پذیر نیست

عباسی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: حذف تدریجی کنکور از حوزه آموزش کشور و جایگزینی عملکرد سه ساله متوسطه دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه در مجلس نهم تصویب شد. نمی‌توان کنکور را فعلاً به شکل کامل حذف کرد؛ زیرا در برخی از رشته‌ها، متقاضی بیشتر از ظرفیت موردنیاز برای جذب در دانشگاه‌هاست. سنجش نمرات و در مجموع عملکرد سه ساله متوسطه دانش‌آموزان هم باید با دقت صورت گیرد. در برخی رشته‌ها متقاضی کمتر از ظرفیت است.

۱۱ آبان ۱۳۹۵
نماینده مجلس:

انتظار بود ۴ هزار میلیارد را برای وزیر سابق آموزش و پرورش پیشنهاد میشد

عباسی، نماینده مجلس شورای اسلامی: انتظار بود که دولت و تیم رییس جمهور به کمک وزیر سابق می آمد و ۴ هزار میلیاردی که امروز برای کمک به آموزش و پرورش پیشنهاد شد در آن زمان اختصاص می یافت. انتظار داشتیم اگر قرار بود جابه جایی در وزارت اموزش پرورش صورت میگیرد از خود فرهنگیان استفاده می شد. رشته تحصیلی او هیچ ارتباطی با آموزش و پرورش ندارد و تجربه هیچ ارتباطی با این تصدی ندارد. من این سوال را دارم که آیا می شود تمام این برنامه ها را در ۹ ماه اجرایی کرد؟

۱۶ مهر ۱۳۹۵

سامانه نظارت بر مدارس غیردولتی ابزاری برای حرکت منظم این مدارس

گزارش// یکی از اقداماتی که در ساماندهی مدارس غیردولتی کمک می کند، دائمی شدن لایحه مدارس غیردولتی بوده که امسال در مرحله دائمی شدن قرار گرفته است./ در طرح نظارت تاکنون به بحث شهریه توجه شده و سایر عوامل موثر در روند آموزش و پرورش مدارس غیر دولتی مغفول مانده بود./ سامانه نظارت بر مدارس در قالب یک پروژه پژوهشی توسط اساتید دانشگاه در رشته سنجش و ارزیابی و کارشناسان مدارس غیردولتی تدوین شده است.