۱ بهمن ۱۳۹۵

تقارن و تعارضات سند ۲۰۳۰ با سند تحول بنیادین/ تفاوت‌های جنسیتی بین دانش‌‌آموزان دختر و پسر

سحرخیز، معاون اسبق آموزش و پرورش: معتقدیم با تولید سند تحول بنیادین که تمام موارد آموزشی در آن لحاظ شده و حتی ارتباط با مجامع بین المللی، عدالت آموزرشی و تربیتی و تفاوت‌های جنسیتی بین دانش‌‌آموزان دختر و پسر را لحاظ کرده است دیگر نیازی به سند ۲۰۳۰ نیست. تربیت معلم با کیفیت یکی دیگر از موارد مورد اشاره در سند آموزش ۲۰۳۰ است و هم‌اکنون این اقدام سال‌هاست در ایران از طریق تأسیس دانشگاه فرهنگیان در حال انجام است. ر ایران به تساوی جنسیتی اعتقادی نداریم و معتقد به تفاوت زن و مرد هستیم البته این مسئله نباید زمینه تبعیض را فراهم کند. سند آموزش ۲۰۳۰ به ظاهر حرف‌های خوبی دارد اما گفتمانی متفاوت با تعاریف ما در ایران دارد و حال این پرسش مطرح است که چرا تحول بنیادین اجرا نمی‌شود اما تمام تلاش‌ها به سند بین‌المللی ۲۰۳۰ معطوف است.

۲۰ دی ۱۳۹۵

تهیه نرم افزارهای مختلف آموزشی برای پایه اول تا ششم

گفتگوی رادیویی// از پایه اول تا ششم نرم افزارهای مختلف آموزشی توسط دفتر تکنولوژی با کمک بخش خصوصی تولید شده است. نیازمند اسنادی هستیم که آموزه های مورد نیاز را برای اجرای سند بالادستی در اختیارمان قرار دهد. در دوره شش ساله اول متوسطه، دانش آموزان به توانمندیهای پایه و عمومی نمی رسند و این نشان دهنده لزوم تغییر رویکرد در کتاب های درسی است.

۱۵ آذر ۱۳۹۵

سال ۹۶ سال دشوار مالی برای آموزش و پرورش/۳۳هزار میلیارد فقط برای پرداخت حقوق

سحرخیز، معاون سابق آموزش و پرورش: بودجه سال ۹۶ در مقایسه با سال ۹۵ حدود ۱۶۸۰ میلیارد تومان اضافه شده است در حالی که اگر ۱۰ درصد به حقوق معلمان اضافه شود ۳۳هزار میلیارد تومان فقط حقوق نیروهای رسمی و پیمانی است. وقتی اعتبار مربوط در بودجه لحاظ نمی‌شود بدین معناست که مدیران مدارس باید از جیب خانواده‌ها هزینه کنند و آنها نیز مجبور به پرداخت پول به مدارس دولتی هستند. این رویه منجر می‌شود تا مدارس دولتی فقیرتر شوند و مدارس نمونه دولتی و هیئت امنایی که از مردم هزینه‌ دریافت می‌کنند، وضعیت مناسب‌تری خواهند داشت و این مسائل منجر به نابرابری می‌شود. کمترین بودجه به دانشگاه فرهنگیان اختصاص یافته است و این نشان می‌دهد که به آن به‌عنوان دانشگاه درجه دو نگاه می‌شود.

۲ شهریور ۱۳۹۵
معاون سابق آموزش و پرورش:

از بین تمام پیشنهادات برنامه ششم، فقط خرید خدمات لحاظ شد

سحرخیز، معاون سابق وزارت آموزش و پرورش: با وجود فرصت‌های بسیار برای تأمین منابع درآمدی اما صرفاً بحث خرید خدمت از مدارس غیردولتی مطرح شده است. بحث نیروی انسانی و جایگاه دانشگاه فرهنگیان در برنامه ششم توسعه می‌توانست مطرح شود.

۴ مرداد ۱۳۹۵
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش:

مدارس سمپاد و غیر دولتی نیز موظف به روند هدایت تحصیلی میباشند

اولیای دانش آموزان برای هدایت تحصیلی که این روزها در پایه نهم اتفاق افتاده، خیلی ناراحتند. معاونان وزرای فعلی و سابق آموزش و پرورش در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری این موضوع را بررسی کردند.

۲۳ تیر ۱۳۹۵
معاون سابق آموزش متوسطه آموزش و پرورش:

از بین ۷۵۰ منطقه آموزش و پرورش فقط در ۲۰۸ منطقه، مدرسه تیزهوشان داریم

سحرخیز، معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش: مسئولان ارشد وزارت آموزش و پروش اعلام کردند که شاخص‌های بین‌المللی نشان می‌دهد ۲٫۲۸ درصد دانش‌آموزان کشور، برتر هستند و اگر همین عدد را بپذیریم رقمی حدود ۲۶۰ تا ۲۷۰ هزار نفر می‌شود./ در حال حاضر ۱۴۲ هزار دانش‌آموز تیزهوش در ۲۰۸ منطقه آموزش و پرورش کشور تحصیل می‌کنند که نشان می‌دهد اولاً ۲٫۲۸ درصد را پر نکرده است و ثانیاً از بین ۷۵۰ منطقه آموزش و پرورش فقط در ۲۰۸ منطقه، مدرسه تیزهوشان داریم./ به نظر می‌رسد تمام این برنامه‌ها برای این است که مدارس غیردولتی را پر کنند.

۲۴ خرداد ۱۳۹۵

آموزش و پرورش نتوانسته به خیات خلوت [برخی] مدارس غیردولتی ورود کند

سحرخیز، معاون سابق آموزش متوسطه: تعداد تخلفات مدارس غیردولتی کم نیست و آموزش و پرورش نتوانسته به خیات خلوت آنها ورود کند و با تخلفات برخورد جدی داشته باشد./در بحث نظارت بر دریافت شهریه توسط مدارس غیردولتی، آموزش و پرورش به شکل جدی ورود پیدا نمی‌کند و سازمان بازرسی نیز وارد نمی‌شود و کار را به خدا واگذار کرده‌اند.

۷ خرداد ۱۳۹۵

برای آموزش زبان‌‌های خارجی در مدارس باید نیروی انسانی لازم را تربیت کنیم

سحرخیز، معاون سابق وزارت آموزش و پرورش گفت:‌ باید بسترهای لازم برای هدایت دانش‌آموزان به سمت سایر زبان‌های خارجی فراهم شود هم‌اکنون دانش‌آموز گزینه دیگری جز انتخاب زبان انگلیسی ندارد.

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵

بهترین جا برای خصوصی سازی آموزش و پرورش، آموزش های فنی و حرفه‌ای است

سحرخیز، مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: اگر به دنبال خصوصی سازی هستیم، بهترین جا در فنی‌وحرفه‌ای است یعنی آموزش و پرورش از کارخانجات و شرکت‌ها خرید خدمات آموزشی انجام دهد و بخش خصوصی وارد کار شوند؛ به این شکل که درس‌های عمومی را در آموزش و پرورش بخوانند و درس فنی‌وحرفه‌ای در بخش خصوصی مثل یک کارخانه یا کارگاه طی کنند.

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵

ترغیب دانش‌آموزان به فراگیری زبان‌های خارجی غیرانگلیسی نیازمند سیاست‌گذاری آموزش و پرورش است

در حالیکه شورای عالی آموزش‌وپرورش سال ۹۱ مصوبه‌ای مبنی بر آموزش ۵ زبان خارجه در مدارس داشت، پیش‌نیازهای لازم برای اجرای آن مورد توجه قرار نگرفت و علت نیز عدم استقبال دانش‌آموزان اعلام می‌شود، موضوعی که کارشناسان آن را صرفاً یک توجیه می‌دانند.

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵

کنکور مانعی جدی برای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش است

نوید ادهم، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش: آموزش و پرورش قرار است تغییر ماموریت ماهیت بدهد و در واقع فقط به انتقال دانش و محفوظات تاکید نداشته باشد و خوب زیستن را در ساحت های مختلف به دانش آموزان بیاموزد. از این منظر وقتی به کنکور نگاه می کنیم، آن را یک مانع جدی می بینیم./ سبطی، مدیر انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور از آموزش و پرورش در خصوص فراهم کردن ملزومات برگزاری سه ساله امتحانات نهایی درخواست کرد و گفت: البته این کار برای این وزارت خانه دشوار است و هزینه زیادی خواهد داشت؛ در سال چهارم، نیروی متخصص کافی برای تصحیح برگه در سطح ملی نداریم

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵

سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص ملی به کمتر از یک درصد رسیده است

سحرخیز، مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: بررسی برخی از نشانگرها حکایت از آن دارد که آموزش و پرورش از همراهی و مساعدت شایسته‌ای از سوی دولت برخودار نیست / سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص ملی از رقم کمتر از ۳ درصد در بهمن ماه ۱۳۹۲ به کمتر از یک درصد در سال‌جاری رسیده است.

۸ اردیبهشت ۱۳۹۵

باید پذیرفت که نظارت آموزش و پرورش بر عملکرد تربیتی مدارس غیر دولتی در حد انتظار نیست

سحرخیز، مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: این واقعیت را باید پذیرفت که نظارت آموزش و پرورش بر عملکرد تربیتی مدارس غیر دولتی با بیش از یک میلیون دانش‌آموز در حد انتظار نیست و به همین سبب شهریه‌های کلان وصول شده به نام فعالیت‌های فوق برنامه اگر هزینه شود صرفاً خرج فیزیک و شیمی و زبان خارجه می‌شود تا در زور‌آزمایی برای المپیادها و آزمون ورودی دانشگاه‌ها از دیگر رقبا عقب نمانند.

۲۹ فروردین ۱۳۹۵

پذیرش نیرو برای آموزش و پرورش از غیر دانشگاه فرهنگیان، تجربه موفقی نیست

سحرخیز، مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: بهترین راه و بهره‌ورترین مسیر برای تأمین نیروی انسانی در آموزش و پرورش صرفاً جذب نیروهای جوان در حد ۱۸ سال پس از فارغ‌التحصیل از دبیرستان از طریق آزمون ورودی دانشگاه‌ها و سپس جذب در دانشگاه فرهنگیان است/ استخدام‌های اخیر آموزش و پرورش نشان می‌دهد که اکثر راه‌یافتگان به دلیل بالا بودن سن و ناهمگونی در مدارج تحصیلی (بیش از ۳۵ درصد افراد دارای مدرک تحصیلی فوق‌لیسانس و دکتری هستند) نمی‌توانند از انگیزه لازم برای خدمت در مناطق محروم روستایی برخوردار باشند.

۲۱ فروردین ۱۳۹۵

سرنوشت تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور در دستان مجلسی ها

گزارش//اگر پس از بررسی استفساریه در صحن علنی، نمایندگان مجلس نیز به ابطال سهم سوابق تحصیلی در پذیرش کنکور رأی دهند، تأثیر ۲۵درصدی نمرات درسی سال سوم متوسطه در کنکور حذف شده و همانند گذشته کنکور تنها روش پذیرش دانشجو خواهد بود.