۱۱ اسفند ۱۳۹۴
بازنشر/ آسیب شناسی مهدکودک‌ها در ایران(2)

دوگانگی تربیتی، آسیب اصلی مهدکودک‌ها

آن چیزی که ما باید به سمت آن برویم، دستگاهی است که آموزش بین مهدکودک و خانه را متکفل شود. مادر یاد بگیرد چگونه با بچه برخورد کند، مربی هم همین‌طور. در بسیاری از کشورها قبل از این‌که مادر باردار شود، برای تربیت فرزند چنین آموزش‌هایی را می‌بیند. اما در کشور ما چنین دستگاهی وجود ندارد.

۳ اسفند ۱۳۹۴
تکرار/آسیب‌شناسی مهدکودک‌ها در ایران(1)

گسترش پدیده مهدکودک، آری یا نه؟

امروزه «مهدکودک» به‌عنوان نهادی پذیرفته‌شده درآمده و جای خود را در هر شکلی از زندگی فارغ از سلیقه‌های موجود تربیتی بازکرده است؛ به نظر می‌رسد بازبینی اصل مهدکودک و گسترش آن بحثی است که باید مورد پرسش مجدد قرار گیرد و بر اساس مبانی تمدن نوین اسلامی جایگاه آن ترسیم شود.

۱۵ آبان ۱۳۹۳
«مهد بابا ندارد» آسیب شناسی مهدکودک‌ها در ایران(8)

عدم نگاه تخصصی به مهدکودک در کشور

بهزیستی فعالیت‌های بسیار زیادی دارد و تنها یکی از شاخه‌های آن مهدکودک‌هاست. وقتی به‌عنوان یک مراجعه‌کننده و مخاطب عام با واحد مهدکودک مواجه می‌شوید، می‌بینید یک واحد کوچک و با کمترین تعداد کارکنان نسبت به سایر دایره‌های آن فعالیت می‌کند. ضمن اینکه ذهنیت کارکنان بهزیستی و مردم این است که بهزیستی مسئول پیگیری امور مربوط به آسیب‌های اجتماعی است .

۱۴ آبان ۱۳۹۳
«مهد بابا ندارد» آسیب شناسی مهدکودک‌ها در ایران(8)

تخصص و نظارت مستمر؛ حلقه‌ی مفقوده مهدکودک

شاید سازمان بهزیستی این نیروی انسانی، بودجه و توان را نداشته باشد که بخواهد همه‌ی مهدکودک‌ها را مدیریت کند. از همین رو سایر سازمان‌ها می‌توانند بازوی کمکی آن باشند. بهزیستی می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند و خودش صرفاً نقش نظارتی داشته باشد.

۱۰ آبان ۱۳۹۳
«مهد بابا ندارد» آسیب شناسی مهدکودک‌ها در ایران(7)

چالش‌های پیشِِِ رویِ دوره پیش‌دبستانی

مهم‌ترین مسئله کودکان حوزه پیش از دبستان، «فقدان متولی ملی و یکپارچه نبودن مدیریت» است. در حال حاضر در کشور حدود چهارده نهاد و موسسه مختلف به کودکان پیش از دبستان خدمات ارائه می­دهند. بنا به چنین تکثر و آشفتگی، در کشور تشکیل «شورای عالی کودک» ضرورت دارد.

۱۰ آبان ۱۳۹۳
«مهد بابا ندارد» آسیب شناسی مهدکودک‌ها در ایران(7)

کودکان، سرمایه‌های سرگردان

مهم‌ترین مسئله کودکان حوزه پیش از دبستان، «فقدان متولی ملی و یکپارچه نبودن مدیریت» است. در حال حاضر در کشور حدود چهارده نهاد و موسسه مختلف به کودکان پیش از دبستان خدمات ارائه می­دهند. بنا به چنین تکثر و آشفتگی، در کشور تشکیل «شورای عالی کودک» ضرورت دارد.

۷ آبان ۱۳۹۳
«مهد بابا ندارد» آسیب شناسی مهدکودک‌ها در ایران(6)

دگردیسی خانه‌های اسباب بازی

خانه‌های اسباب بازی با هدف رفع نیاز کودکان به وسایل بازی مناسب، کمک به پرورش ابعاد مختلف رشد کودک و ارتقای فرهنگ بازی در خانواده‌ها تأسیس شده‌اند. کودکان عضو می‌توانند حداکثر دو ساعت در روز از امکانات این مراکز استفاده کنند. با این حال به نظر می‌آيد خانه‌های اسباب بازی در محله‌های مختلف کارکردهای متفاوتی یافته‌اند و حتی بعضاً از کارکرد اصلی‌شان دور شده‌اند.

۵ آبان ۱۳۹۳
«مهد بابا ندارد» آسیب شناسی مهدکودک‌ها در ایران(5)

تعدد متولیان، آسیب اصلی «مهدهای قرآنی»

مهدهای قرآنی و مراکز مشابه ازجمله مؤسساتی هستند که در سال‌های اخیر برای آموزش قرآن و انتقال مفاهیم آن به کودکان تأسیس گردیده‌اند. اما به‌رغم اتفاق‌نظر در باب اهمیت و لزوم انس کودکان با قرآن کریم، نوع مواجه کودک و خردسال با این کتاب آسمانی منشأ بحث‌های فراوانی شده است.

۳ آبان ۱۳۹۳
«مهد بابا ندارد» آسیب شناسی مهدکودک‌ها در ایران(4)

رشته «آموزش پیش دبستانی» و مهدکودک‌ها

با توجه به اهمیت دوران کودکی و همچنین گسترش آموزش های پیش از دبستان، می‌توان اهمیت و لزوم گسترش شاخه‌ای از علوم تربیتی با عنوان «آموزش و پرورش پیش دبستانی» را درک نمود. در این یادداشت تلاش خواهد شد شرایط و فضای حاکم بر این رشته و مسائل آن در ایران بررسی گردد.

۳۰ مهر ۱۳۹۳
«مهد بابا ندارد» آسیب شناسی مهدکودک‌ها در ایران(3)

درجستجوی نقشه راه برای تربیت دینی در مهدها

در تربیت دینی مشکل ما این است که برنامه‌ی مشخص یکسانی حتی برای مهدهای قرآنی نداریم و هر مهد به سلیقه خودش فعالیت می‌کند. مهدها متأسفانه نه‌تنها در افزایش باورهای دینی کودکان نقش ندارند، بلکه گاهی آنچه را که خود کودک هم دارد، از او می‌گیرند.