۹ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۲۸
چرا هواپیمای روسی نمی‌خریم؟

بررسی آماری امنیت هواپیماهای مسافری

آمار تلفات هواپیماهای شرکت‌های مختلف مسافربری نشان‌دهنده آن است که هواپیمای مسافری سوخو سوپرجت ۱۰۰ از لحاظ امنیت پرواز در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد. در همین راستا، عدم تمایل مسئولین به همکاری با شرکت‌های روسی جای تامل دارد.

به گزارش عیارآنلاین، حدود ۲۰ سال پیش، روسیه با هدف تبدیل شدن به یک بازیگر مهم در عرصه هواپیماهای تجاری، عملیات طراحی و ساخت یک جت منطقه‏‎ای با ظرفیت تقریبی ۱۰۰ نفر را با مدیریت شرکت هواپیمایی سوخو آغاز کرد. این هواپیما که سوخو سوپرجت ۱۰۰ نامگذاری شد‌، در سال ۲۰۰۸ میلادی اولین پرواز مسافربری خود را انجام داد. مسئولین روسی نیز چندین مرتبه آمادگی خود را برای فروش آن‌ به ایران، اعلام کردند. اما در سال‌های اخیر با سقوط توپولوف‌های روسی فضای سنگینی علیه این صنعت روسی به وجود آمده، به طوری که برخی از مسئولین ترجیح می‌دهند هواپیمای دست دوم اروپایی بخرند ولی سراغ هواپیماهای روسی نروند.

آمار هواپیماهای موجود در ناوگان هوایی کشور نیز مؤید این حرف است. به صورت کلی در ایرلاین‌های ایرانی تعداد ۹۰ دستگاه هواپیمای ایرباس، ۲۶ دستگاه بوئینگ، ۲۲ دستگاه BAE، ۱۴۱ دستگاه فوکر، ۳۷ دستگاه مک‌دانل داگلاس و ۶ دستگاه ATR در حال فعالیت هستند و هیچ هواپیمایی از روسیه در ایران فعالیت ندارد.

حال سوالی که پیش می‌آید این است که آیا هواپیماهای اروپایی و آمریکایی برتری خاصی نسبت به هواپیمای روسی دارند؟ یا علت اقبال مسئولین نسبت به بوئینگ و ایرباس به عامل دیگری برمی‌گردد؟ به هر حال برای رسیدن به پاسخ این سؤالات نگاهی به آمار و اعداد و ارقام می‌اندازیم.

نگاهی به آمار و ارقام

با توجه به جدول زیر تلفات هواپیمای سوخو سوپرجت ۱۰۰ حدود ۳.۲ درصد است( درصد تلفات، نسبت تعداد سوانح هوایی به تعداد دستگاه‌های تولید شده از یک نوع هواپیما در نظر گرفته شده است). این درحالی است که مابقی هواپیماها با این درصد فاصله زیادی دارند. البته یک مدل بوئینگ ۷۷۷ با ۱.۷ درصد تلفات و ایرباس A330 neo با ۲.۶ درصد تلفات، وضعیت بهتری را به ما نشان می‌دهند. ولی در حال حاضر هیچکدام از آن‌ها در ناوگان هوایی کشور موجود نیستند.

پس با توجه به آمار، وضعیت سوخو سوپرجت ۱۰۰ از لحاظ امنیت پرواز بسیار بهتر از دیگر مدل‌های هواپیمایی است. از لحاظ دیگر ویژگی‌ها نیز، این هواپیما هیچ تفاوتی با دیگر هواپیماهای ساخته شده در غرب ندارد و با توجه به تعداد صندلی ها، قدرت موتور و همچنین فركانس‌های مختلف می تواند در تمامی فرودگاه های ایران با وضعیت جغرافیایی متفاوت تا سقف ۶ پرواز در روز فعالیت كند.

آیا به اجازه آمریکا نیاز است؟

اوایل امر تولید هواپیمای مسافری سوخو، حدود ۲۰ درصد تامین قطعات این دستگاه بر عهده‌ی شرکت‌های آمریکایی بوده است. به همین علت امکان فروش آن به ایران در شرایط تحریم نبود. چراکه روسیه برای فروش این هواپیما نیاز به تایید وزارت خزانه‌داری آمریکا داشت.[۱] شاید بتوان این مورد را بهانه‌ای برای به نتیجه نرسیدن معاملات دانست. اما جالب است بدانید که روسیه فکر این قسمت از ماجرا را نیز کرده و با تولید و تامین قطعات توسط شرکت‌های داخلی، سهم شرکت‌های آمریکایی در تولید این هواپیما را نزدیک به صفر رسانده است.[۲] پس دیگر نیازی به مجوز کشورهای ثالث برای معامله با ایران نیست.

عدم استقبال از هواپیمای مسافری سوخو، توجیه کارشناسی ندارد!

در نهایت این نتیجه حاصل می‌شود که عدم استقبال مسئولین از هواپیمای سوخوی روسی، به دلیل مسائل امنیت پرواز نمی‌تواند باشد و توجیه آماری ندارد. همچنین مشکل آمریکایی بودن بخشی از قطعات تولیدی نیز توسط خود روسیه حل شده است. اما اینکه علت اصلی آن چیست؛ شاید بتوان به نگاه منفی برخی از مدیران و مسئولین داخلی اشاره کرد. افرادی که سعی دارند کشور را وابسته به غرب نشان دهند و پتانسیل دیگر کشورها، از جمله روسیه را نادیده گرفته‌اند.

در انتها لازم است به این نکته تاکید شود که نگارنده به هیچ وجه نگاه جانبدارانه به روسیه یا هر کشور دیگری نداشته و دغدغه این است که به بهانه توجه به ظرفیت‌های اقتصادی غرب، از سایر ظرفیت‌های اقتصادی در عرصه بین‌الملل غفلت نشود؛ غفلتی که حاصل عدم شناخت برخی از مدیران و مسئولان کشور نسبت به ظرفیت‌های دیگر کشورها، به ویژه روسیه است.

 

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: