نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با عیارآنلاین عنوان کرد:

اسقاط؛ راهکار کاهش آلودگی هوای تهران

حذف تنوع مدارس

اولادقباد با بیان اینکه اسقاط خودروهای فرسوده راهکار موثری برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها است، گفت: طبق بررسی‌ها، ۳۰ درصد آلودگی هوای تهران و سایر کالانشهرها مربوط به خودروهای فرسوده و اسقاطی است. پیشنهاد بنده این است که مجوز واردات قطعات خودرو مشروط به خرید گواهی اسقاط توسط واردکنندها شود.

فریده اولادقباد، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی عیارآنلاین درباره راهکارهای موثر در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، گفت: عوامل موثر در ایجاد آلودگی هوای تهران متعدد است. یک بحث آن مربوط به خودروهای فرسوده می­‌شود. براساس مصوبه لایحه قانون هوای پاک باید این خودروها از رده خارج شوند. اما هم بانک مرکزی تسهیلات لازم برای این کار را کامل پرداخت نکرده و هم صنعت خودرو به تعهداتش عمل نکرده است.

وی افزود: طبق بررسی­‌ها، ۳۰ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به خودروهای فرسوده و اسقاطی است. به رغم برگزاری جلسات متعدد در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا تهران در سازمان حفاظت محیط زیست، تعهدات مندرج در قانون هوای پاک کامل اجرا نشدند. علت دیگر آلودگی‌ها به طرح جامع الکترونیک (سیفا) برمی‌­گردد که مربوط به معاینه فنی خودروهاست. این کار در حال اجرا است و حتی دوربین­‌هایی در مبادی ورودی شهر تهران هم نصب شده است.

نماینده مردم شهر تهران تصریح کرد: با این حال بنده اخیرا شاهد بودم که به خودروهای سواری دیزلی که کاتالیست نداشتند، مجوز داده‌­اند. در جلسه ماه قبل سازمان حفاظت محیط زیست یکی از دغدغه­‌های اعضای کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا هم همین بود که خودروهایی دیزلی کاتالیست داشته باشند. این مورد هم از منابع آلوده کننده هوای تهران است.

اولادقباد در ادامه بیان کرد: عامل چهارم هم مربوط به صنایع اطراف شهر تهران است. از دید بنده این صنایع آلوده کننده باید در برنامه میان­‌مدت و بلندمدتی جابه‌­جا شوند. متغیر پنجم هم خودروهای تک­‌سرنشین است که تعدادشان در شهر زیاد است. بحث استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیاز به فرهنگ­‌سازی دارد که در اینجا لازم است رسانه ­ملی بیشتر ورود پیدا کند. خودروهای تک­‌سرنشین در میزان مصرف سوخت و آلودگی هوا نقش زیادی دارند.

وی خاطر نشان کرد: در بسیاری از کشورها مردم از وسیله نقلیه عمومی استفاده می­‌کنند اما این مساله در کلان شهر تهران کم رنگ است. بنابراین برای افزایش آن باید برای مردم و حتی مسئولین فرهنگ‌سازی کرد که البته در حال حاضر شهردار تهران یک روز در هفته این کار را انجام می­‌دهد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد راهکار اجرای از رده خارج کردن خودروهای اسقاطی گفت: پیش‌تر فقط در گمرک و صرفا به افرادی که واردکننده بودند، برگه اسقاط خودرو می‌­دادند. پیشنهاد بنده این است که مجوز واردات قطعات خودرو مشروط به خرید گواهی اسقاط توسط واردکنندها شود. اگر این پیشنهاد در ماده ۹ مکرر و طرح ساماندهی خودرو لحاظ شود، در کاهش آلودگی هوا خیلی اثرگذار خواهد بود.

 

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: