ایجاد بی‌عدالتی با حذف تنوع مدارس!

حذف تنوع مدارس

مناظره بیست و چهارم آبان ماه با موضوع حذف طرح تنوع مدارس به روی آنتن شبکه یک سیما رفت؛ این در حالی است که ۷۲ درصد مردم مخالف تنوع مدارس بودند و به حذف تنوع مدارس رأی مثبت دادند.

به گزارش عیارآنلاین، با توجه به رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲۱ مهر ۹۸ در ارتباط با حذف تنوع مدارس اعم از مدارس نمونه دولتی، استعدادهای درخشان، شاهد و … با اهدافی چون حذف تبعیض‌های موجود و هدفمند کردن سرانه آموزشی، برنامه مناظره با حضور چهار نماینده از مجلس شورای اسلامی ازجمله قاسم احمدی لاشکی و ضیاءاله اعزازی به‌عنوان موافق طرح، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا سلیمی و محمد بیرانوندی به‌عنوان مخالفان طرح یادشده به بحث و بررسی پرداختند.

احمدی لاشکی: مدرسه‌ای خاص با مجوز خاص وزیر!

قاسم احمدی لاشکی نماینده و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص فراگیر کردن عدالت و شروع آن از مدارس اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر در کشور ۲۳ نوع مدرسه مشغول فعالیت هستند و عده‌ای تحت عنوان مدارس خاص نام‌گذاری شده‌اند، مدرسه‌ای وجود دارد که وزیر به‌طور خاص به این مدرسه مجوز داده است؛ این نگرانی وجود دارد که در همه مدارس به‌طور یکسان آموزش صورت نگیرد. شروع عدالت از عدالت آموزشی است، اگر الآن از عدالت آموزشی برخوردار نشویم در خارج از آموزش نیز نا عدالتی اتفاق می‌افتد. ۱۵ میلیون نفر دانش آموزش داریم که ۵/۱۲ میلیون نفر آن‌ها در مدارس دولتی مشغول به تحصیل‌ هستند. سؤال اساسی و مهم این است که آیا عدالت صورت می‌گیرد؟ آیا آموزش در همه‌جا یکسان است».

احمدی لاشکی با مخاطب قرار دادن حجت‌الاسلام سلیمی نماینده مردم محلات افزود: «چطور شما که پای منبراز عدالت سخن می‌گویید، ادعا می‌کنید در مدارس عدالت وجود دارد؟ ۶ سال تمام دانش آموزان را با نمرات خوب، خیلی خوب و … جلو می‌بریم و بعد از اتمام آن با دانش آموزان از کنکور صحبت می‌کنیم. رتبه زیر هزار در کنکور امسال یک نفر هم از مدارس دولتی نبود، همه از مدارس استعدادهای درخشان و تیزهوشان بودند».

سلیمی: بی‌عدالتی با حذف مدارس

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی، در مناظره به‌عنوان مخالف طرح حذف تنوع مدارس حضور یافت و گفت: «در اصل این که تنوع مدارس باید سازمان‌دهی شود بحثی نیست اما آیا این تصمیم که در پایان مهرماه ۹۹ مدرسه‌های استعداد درخشان، شاهد، هیئت‌امنایی و.. حذف خواهند شد می‌تواند عدالت را برقرار کند؟ فلسفه مدارس نمونه دولتی این است که دانش آموزان مناطق کمتر برخوردار در این مدارس تحصیل کنند ؛ آیا این بی‌عدالتی نیست که چنین مدارسی را حذف کنیم و دانش آموزان توانمند مجبور شوند در مدارس غیردولتی شهریه پرداخت کنند» ؟

اعزازی: فرزندان اکثر مسئولان در مدارس خاص تحصیل می‌کنند!

ضیاء اله اعزازی ملکی نماینده و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در صحبت‌های ابتدایی خود به مشکلات ناشی از تنوع مدارس اشاره کرد و گفت: «اکثر مدارس شبانه‌روزی تعطیل هستند، در مهاجرت از روستا به شهرها سیاست‌های آموزش‌وپرورش دخیل است زیرا بسیاری از خانواده‌ها به خاطر مدارس و استعدادیابی فرزندان خود به شهرها مهاجرت می‌کنند. استعدادیابی باید در تمامی مدارس فعال باشد. در کل تمام این بحث‌ها به اسم فقرا و به کام اغنیاست».

اعزازی گفت: «در توزیع امکانات آموزشی باید عدالت وجود داشته باشد. این به این معنی نیست که مدارسی که امکانات مناسب دارند را حذف کنیم. بعضی از مدارس مردم را مجبور می‌کنند که شهریه بپردازند ؛ دلیل اینکه این مدارس به پرداخت شهریه دامن می‌زنند همان اسمشان است. مدارس دولتی شهریه نمی‌گیرند چون اسم خاصی ندارند. با اسم‌گذاری برخی مدارس به‌عنوان‌مثال هیئت‌امنایی، به‌طور سیستم وار مردم فقیر و غنی را از هم جدا کردیم. اکثر فرزندان مسئولین در مدارس خاص مشغول به تحصیل هستند به همین دلیل است که حاضر به حذف تنوع مدارس نیستند».

بیرانوندی: ترک تحصیل به دلیل ضعف امکانات آموزشی!

محمد بیرانوندی نیز با حضور در مناظره مخالفت خود را با طرح تنوع مدارس اعلام کرده بود و در صحبت‌هایش به شهریه گرفتن برخی مدارس دولتی اشاره کرد و گفت: «اگر مدرسه‌ای شهریه می‌گیرد که نباید بگیرد نشان‌دهنده‌ی ضعف نظارتی ماست ؛ هدف ما این است که ساماندهی را تقویت کنیم تا همه‌ی مدارس از معلم‌های توانمند برخوردار شوند. در بعضی از مناطق به دلیل ضعف پوشش آموزشی باعث ترک تحصیل داریم. اگر بتوانیم همه امکانات را در همه مدارس ایجاد کنیم عدالت آموزشی تحقق یافته است، در کل آموزش‌وپرورش در همه حوزه‌ها نیاز به تقویت دارد و باید اصلاحاتی صورت گیرد».

 

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: