۱۶ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۹

سرویس‌های آنلاین، مدلی برای کاهش زنجیره تولید تا مصرف

محصولات کشاورزی

در آمریکا مدل‌های جدیدی از فروش محصولات کشاورزی با هدف ارتباط مستقیم بین کشاورزان و مصرف­کنندگان راه‌اندازی شده است. این مدل‌ها با خدمات‌دهی آنلاین به مشتریان و کاهش زنجیره تولید تا مصرف باعث کاهش سود حاشیه بازار و افزایش درآمد کشاورزان می­شوند.

به گزارش عیارآنلاین، به نقل از indyweek، راب می­یر یکی از بومیان رالی در مرکز ایالت کارولینای شمالی می‌گوید وقتی می‌خواست در سال ۲۰۰۸ سرویس تحویل آنلاین Papa Spud’s (سرویس تحویل محصولات کشاورزی از مزرعه به درب منزل) را تأسیس کند، از زنجیره تأمین مواد غذایی که در اکوادور دیده است الهام گرفته است. او می‌گوید خانواده­ها در اکوادور از کسب‌وکارهای یکدیگر حمایت می‌کنند و محصولات غذایی و تولیدات خانگی را در بازارهای عمومی می­فروشند. او می‌خواست مدل مشابه آن‌ها را ایجاد کند. با Papa Spud’s که بیش از دویست محصول را به خانواده­ها در سراسر منطقه تحویل می‌دهد، مشتریان می‌توانند میوه‌ها، سبزی‌ها و دیگر محصولات غذایی محلی را سفارش دهند.

ارتباط مستقیم بین کشاورزان و مصرف­کنندگان با الگوهای جدید CSA

Papa Spud’s نوعی از کشاورزی متکی بر جامعه یا (Community-Supported Agriculture) است، الگوی نوظهوری که برای ایجاد خط ارتباط مستقیم بین کشاورزان و مصرف‌کنندگان طراحی شده است. با توجه به محصولات فصل یا فراوانی، اکثر CSA ها جعبه‌های محصول از پیش تعیین‌شده را به مصرف‌کنندگان پیشنهاد می‌کنند تا هفته‌ای یک‌بار یا دو هفته یک‌بار در یک مکان مشخص آن را انتخاب کنند. در حدود ۲۵ هزار CSA در سراسر کشور وجود دارد که حدود صد مورد از آن‌ها در کارولینای شمالی هستند. هدف آن‌ها ایجاد یک سیستم غذایی محلی و پایدار است که برای کشاورزان، مصرف­کنندگان و محیط‌زیست کار می‌کند. ورا فابیان صاحب یکی از ده مزرعه مادر در سدرا گراو گفت: «مردم باید مراقبت بیشتر از زمین‌های محلی را شروع کنند». سیستم قدیمی دیگر عملی نیست و زمینه‌ای کشاورزی در حال از بین رفتن هستند. بنیاد زمینه‌ای کشاورزی آمریکا طی یک دوره بیست‌ساله از ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۲ حدود سی میلیون جریب از زمینه‌ای کشاورزی که برای توسعه شهری و روستایی از بین رفته‌اند را ثبت کرده است.

 CSA ها باعث کاهش هزینه­های بسته‌بندی و حمل‌ونقل و افزایش درآمد کشاورزان می­شوند

بر اساس سرشماری کشاورزی سال ۲۰۱۷ در سطح ملی تعداد کشاورزان آمریکایی که بالای ۶۵ سال سن دارند شش برابر کشاورزانی است که زیر ۳۵ سال سن دارند. در آینده نزدیک بسیاری از کشاورزان امروز با فروش زمین‌هایشان به توسعه‌دهندگان، سرمایه­ی بازنشستگی خود را تأمین می‌کنند و مزارعی که میراث بزرگ آن‌هاست و در برخی موارد پرورش دام‌ها و محصولات زراعی برای نسلشان هست را نابود می‌کنند.

CSA ها به کشاورزان این امکان را می‌دهند که هزینه‌های بسته‌بندی و حمل‌ونقل را کاهش دهند این کار باعث می‌شود تا پول بیشتری وارد جیب کشاورز شود. فابیان می‌گوید شاهد روند رو به رشد عملیات کوچک توسط کشاورزان جوانی است که مخارج کمتر و ریسک پایین‌تری دارند و دقیقاً شبیه مزرعه یک جریبی او و دوستش گوردون جنکینز است که در سال ۲۰۱۵ کار در آن را شروع کردند. CSA ها این امکان را به آن‌ها می­دهند که از حمایت‌های جوامعشان در جهاتی که کشاورزان بزرگ‌تر نمی­توانند از آن برخوردار باشند، استفاده کنند و این کار ممکن است آینده بخش کشاورزی را رقم بزند.

کاهش ضایعات کشاورزی با استفاده از شرکت‌های نوآورانه خدمات مشتریان

یک زنجیره عرضه پایدار نیازمند این است که ما غذای کمتری را دور بریزیم. تقریباً یک‌سوم کل غذای تولیدشده در جهان و نیمی از محصولات تولیدی آمریکا درنهایت دور ریخته و دفن می‌شوند. کمتر از ۲۰ درصد این زباله‌ها در سطح مزارع ایجاد می‌شوند و بخش عمده آن در سطح مصرف‌کننده است از خانه‌ها، رستوران‌ها تا فروشگاه‌های مواد غذایی که محصولات فاسد خود را دور می­ریزند. در اینجا نیز بار دیگر ابتکارات افراد نوآور است که با روش‌های خلاقانه این مشکل را برطرف می‌کنند. شرکت Hungry Harvest یک شرکت پنج‌ساله مستقر در بالتیمور درزمینهٔ تحویل تولیدات کشاورزی درب منزل است. این شرکت محصولاتی که باید برای مصارف متفاوت دیگری استفاده شوند را قبل از فاسدشدن درب منزل تحویل مشتریان می‌دهد. در ماه ژوئن شرکت Hungry Harvest با شرکت مستقر در دورهام کارولینای شمالی که آن‌هم خدمات تحویل محصولات به مشتری را انجام می‌دهد، ادغام شده است. این شرکت که نمایندگی‌هایی در شهرهای رالی، دیترویت، نیویورک، میامی و سایر شهرهای بزرگ دارد، کشاورزان و تولیدکنندگان را تشویق می‌کند که این نظر را بپذیرند که میوه‌ای همچون هلو یا سیب که کمی له‌شده هنوز باارزش و خوراکی است و این محصولات به مصرف‌کنندگان تحویل داده می‌شوند.

فروشگاه‌های زنجیره­ای عامل افزایش ضایعات کشاورزی

بیشتر فروشگاه‌های زنجیره­ای محصولاتی که بالاترین کیفیت و استاندارد را نداشته باشند، نمی­پذیرند بنابراین کشاورزان زحمت برداشت میوه‌ها و سبزی‌ها کیفیت پایین‌تر را به خود نمی­دهند بلکه آن‌ها را به خاک برمی‌گردانند تا دوباره مواد مغذی خود را به دست بیاورد. برای بسیاری از کشاورزان این تولید به‌اصطلاح بی‌قواره ممکن است یک امر زودگذر برای امرارمعاش آن‌ها به نظر برسد که دارای اهمیت به‌مراتب کمتری به نسبت افزایش هزینه‌های زمین و کاهش عملکرد محصول است. بااین‌وجود مسائلی چون کاهش ضایعات کشاورزی و تحریک اقتصاد محصولات غذایی محلی با یکدیگر پیش می­روند؛ و یک گام کوچک این است که ما بار دیگر به این مسئله بیندیشیم که چگونه محصولاتی را برای خوردن تولید کنیم و ردپای کربن به‌جای مانده از آن را کاهش دهیم؛ و فقط در این فرآیند ممکن است که کشاورزی را دوباره به یک سرمایه­گذاری پایدار تبدیل کنیم.

مرجع خبر: indyweek

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: