۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۹

قرارگاه خاتم، نقطه امیدی برای تکمیل خط ریلی چابهار-سرخس

احداث خط ریلی چابهار-سرخس می‌تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال در شرق کشور ایفا کند. این خط ریلی راهی مناسب برای بهره‌برداری از ذخائر معدنی و همچنین انتقال کالاهای ترانزیتی است.

به گزارش عیارآنلاین، استان‌های سیستان‌وبلوچستان و خراسان‌جنوبی دارای منابع گران‌بهای معدنی هستند. ذخائر معدنی کشف شده تنها در استان سیستان‌وبلوچستان به ۱۰ میلیارد تن می‌رسد. خراسان‌جنوبی همچنین با دارا بودن ۵۸۹ معدن، «آلبوم» متنوعی از معادن استان را نشان می‌دهد. این ظرفیت‌ها عاملی شد تا به عنوان بهشت معادن شرق کشور نام بگیرد.

به گفته‌ی محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان‌جنوبی، در آذر ماه ۹۷،  ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلون تن ذخائر شناسایی شده قطعی قابل استحصال در این استان شناسایی شده است. علاوه بر این بالغ بر ۷۰ درصد زغال سنگ کشور در خراسان‌جنوبی وجود دارد و نام عسلویه معدنی را به خود اختصاص داده است.

نعمت‌الله حقیقی، رئیس سابق سازمان صمت استان، با بیان اینکه  این منطقه در حوزه تشکیل معادن فلزی، غیرفلزی و کانی‌های صنعتی قابلیت‌های منحصر به فردی دارد اظهار کرد: «با اکتشاف جدید معادن طلا باعث شده ما خراسان جنوبی را استانی طلایی ببینیم. بنابر گفته‌های حقیقی، برای رسیدن به اهداف مربوطه همچون افزایش اشتغال و درآمدزایی باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کرد. شهرک‌های صنعتی و راه‌های ارتباطی قوی بخصوص راه‌های ریلی از جمله زیر ساخت‌های لازم هستند. زیرا در کاهش  قیمت تمام شده و رقابت پذیری کالا در حوزه معدن بسیار مؤثراند».

معادن غنی کشف شده در انتظار بهره‌برداری

بررسی عملکرد و شاخص‌های اقتصادی در دو استان سیستان‌و‌بلوچستان و خراسان‌جنوبی نشان می‌دهد به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی روز به روز از جمعیت این استان‌ها کاسته می‌شود. دلیل این امر عدم استفاده مطلوب از ذخائر معدنی در راستای افزایش اشتغال است. از جمله این شاخص‌ها می‌توان به نرخ مشارکت اقتصادی استان سیستان‌و‌بلوچستان اشاره کرد که با ۲۸.۵ درصد، کمترین نسبت اشتغال را در بین استان‌های کشور دارد.

به گفته‌ داوود شهرکی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، میزان استخراج معادن استان خراسان‌جنوبی سالانه به ۱۶ میلیون تن می‌رسد. در‌حالیکه مجموع ذخائر کشف شده معادن ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن اعلام شده است.

استان سیستان و بلوچستان در نقطه کانونی اتصال شرق به غرب آسیا و همچنین شمال به جنوب کشورهای کریدورهای ترانزیتی قرار گرفته است. این موقعیت جغرافیایی مجموعه‌ای کم نظیر از ظرفیت‌های اقتصادی در کشور را پدید آورده است. نادر میرشکار، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سیستان‌و‌بلوچستان، نیز اعلام کرده که تنها ۲۱۷ معدن از ۳۴۸ معدن کشف شده در استان فعال هستند. در این بین ۹ معدن در حال تجهیز و بقیه نیمه‌فعال هستند.

حمل و نقل ریلی، حلقه گم شده در بهره‌برداری مطلوب از معادن

یکی از مهمترین دلایل ناتوانی در بهره‌برداری مطلوب از ذخائر معدنی، نبود ظرفیت حمل‌و‌نقل مناسب است. حمل‌ونقل ریلی به‌واسطه سوخت ارزان و ظرفیت بالای حمل در استان‌های پهناور تأثیر بسزایی در فراهم نمودن زیرساخت لازم برای توسعه اقتصادی دارد.

محور ریلی چابهار تا سرخس به طول ۱۳۵۰ کیلومتر طولانی‌ترین پروژه‌ی ریلی در دست‌ساخت است. درصورت تکمیل و بهره‌برداری از این ریل علاوه بر درآمد ارزی قابل‌توجه برای کشور، مقدمات لازم برای ایجاد اشتغال پایدار را فراهم می‌کند. در اردیبهشت‌ماه سال جاری اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی، در جمع خبرنگاران گفت: «خراسان‌جنوبی ظرفیتی ارزشمند است که می‌تواند نقش خوبی در اقتصاد ایجاد کند. اتصال راه‌آهن چابهار به زاهدان و زاهدان به بیرجند در اولویت وزارت راه قرار دارد و محور ترانزیتی شمال و جنوب موردعلاقه تمام کشورها است». ایشان همچنین احداث کریدور شمال به جنوب را در توسعه محور شرق کشور حائز اولویت دانست. با وجود اولویت اختصاص داده شده به این خط ریلی، متاسفانه خط ریلی چابهار_سرخس کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت در طی ۹ سال گذشته داشته است.

انتظاری ۹۰ ساله تا احداث خط ریلی چابهار-سرخس

طبق قانون بودجه در سال ۹۸، تکمیل محور چابهار-سرخس ۱۱ هزار میلیارد تومان هزینه لازم دارد. درحالی‌ که بودجه اختصاص داده شده به پروژه خط ریلی چابهار-سرخس در سال جاری ۱۲۰ میلیارد تومان است. با این مبلغ تنها ۱۲ کیلومتر از خط ریلی ساخته می شود. این نحوه‌ی تامین مالی از سوی دولت، انتظار ۹۰ ساله تا احداث خط ریلی چابهار-سرخس را می‌طلبد.

سرمایه گذاری قرارگاه خاتم، راهی مناسب برای گذر از سد تامین هزینه مالی

قرارگاه خاتم ظرفیت اجرای پروژه‌های زیرساختی را دارد. مأموریت این نهاد ورود به پروژه‌های محرومیت‌زدایی است که بخش‌های خصوصی نسبت به آن رغبتی نشان نمی دهند. قرارگاه خاتم به عنوان بخش غیردولتی توانمند در راستای خدمت به مردم محروم شرق کشور، می‌تواند با تغییر مدل قراردادی خود از پیمانکاری به مشارکتی در تامین‌مالی این پروژه به دولت کمک نماید. چراکه بهره‌مندی از مدل‌های قراردادی نظیر BOT (ساخت ـ بهره‌برداری ـ انتقال) علاوه بر رفع مشکل تأمین مالی، سبب می‌شود تا در کوتاه‌ترین زمان پروژه مورد نظر با کیفیت قابل قبول ساخته شود. دلیل آن، این است که منافع حاصل از بهره‌بردای طرح، ضامن اصل و سود سازنده پروژه خواهند بود.

درصورت قبول قرارگاه خاتم برای سرمایه گذاری در پروژه چابهار-سرخس دیگر مشکل مالی برای این پروژه وجود نخواهد نداشت. در این صورت می‌توان به احداث این خط ریلی در بازه کوتاه امیدوار بود. وجود سود بسیار از تکمیل خط ریلی چابهار تا سرخس دلیلی موجه برای مسولین مربوطه است تا هرچه زودتر برای تکمیل این خط ریلی اقدام نمایند.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: