بررسی ارتباط تعاونی ها با پیشرفت کشاورزی؟

تکثر تعاونی‌های کشاورزی یا بازار محور بودن تعاونی­‌ها؟

 در این گزارش یکی از اساتید دانشگاه لیوزیانا با بررسی وضعیت تعاونی‌های کشاورزی در دو کشور آمریکا و نپال، بر این واقعیت صحه می‌گذارد که تکثّر تعداد تعاونی‌های بخش تولیدی عاملی برای توسعه کسب‌وکار کشاورزی نیست، بلکه مأموریت بازار محور تعاونی‌هایی هرچند با تعداد کمتر موجب پیشرفت کشاورزی در کشوری مثل آمریکا شده است.

به گزارش عیارآنلاین، پروفسور پودل، استاد دانشگاه لویزیانا با بررسی کشاورزی نپال راهکارهای پیشرفت تعاونی‌های کشورهای درحال‌توسعه را در این نوشته ارائه می‌دهد.

طی سه دهه­‌ی گذشته کشور نپال به‌شدت با کمبود مواد غذایی دست‌وپنجه نرم کرده است. کمبود تجهیزات مدرن آبیاری، کمبود نیروی کار، تغییر کاربری زمین­های کشاورزی، فرسایش زمین­های کشاورزی و عملکرد پایین کشاورزی به‌عنوان عوامل اصلی محدودکننده‌ی افزایش تولید در کشاورزی مطرح هستند.

مشارکت عمومی، خصوصی و تعاونی می­‌توانند راهکارهای پیشرفت کشاورزی به شمار آیند. ۳۴۵۱۲ شرکت تعاونی در کشور نپال وجود دارند که ۱۰۹۲۱ شرکت (بیش از یک‌سوم آن‌ها) در بخش کشاورزی مشغول هستند که تعداد افراد شاغل در این شرکت‌­ها را به ۶/۳ میلیون نفر رسانده است. بااین‌وجود کشاورزی نپال در وضعیت نه‌چندان مساعدی به سر می‌­برد و سیر نزولی به خود گرفته است. از همین رو باید تصمیمی اساسی و سریع برای رفع این مشکل گرفته شود.

وجود شرکت‌­های تعاونی خصوصی، دولتی و عمومی می­‌تواند امکان استفاده از منابع غنی بومی هر کشوری را همراه با بهره‌برداری از پتانسیل­‌های بین‌المللی فراهم بیاورد. سیاست‌ها و برنامه‌­های دولتی نیز باید در این مسیر گام بردارند تا کشور بتواند از نهایت ظرفیت منابع داخلی استفاده نموده و بیشترین سود را از فروش محصولات به خارج از کشور ببرد.

شرکت­‌های تعاونی یکی از نیروهای محرکه اصلی برای تجاری شدن کشاورزی، افزایش تولید و توسعه اقتصادی-اجتماعی هستند. این اصل چه در کشورهای توسعه‌نیافته چه در کالیفرنیا و اروپا صدق می‌ژ­کند. وجود تعاونی کمک می­‌کند تا کشاورزانی با منابع محدود و زمین­‌های کوچک بتوانند در تولید محصول دخیل باشند و همچنین شرکت­‌های تعاونی امکان ایجاد ارزش‌افزوده در محصولات، بازاریابی، تقویت جوامع روستایی و بهبود شرایط رقابت در بازار سهم درستی را داشته باشند. تعاونی درواقع یک حرکت اجتماعی به شمار می‌آید تا کشاورزان خرده‌پا منابع محدود خود را به ثروت تبدیل نمایند و درآمد خود را افزایش دهند. بدین ترتیب جوامع روستایی رشد کرده و وضعیت اجتماعی-اقتصادی کشور بهبود خواهد یافت.

گستره تعاونی های کشاورزی در سراسر دنیا

شرکت­های تعاونی کشاورزی در آمریکا ۱۳۸۶۳۵ کارمند تمام‌وقت و حجم تبادل کلی ۱۹۱.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ داشته­‌اند.

هند در سال ۱۹۰۴ حرکت مشارکتی خود را آغاز کرد و در حال حاضر بیش از ۲۳۰ میلیون نفر عضو این شرکت­های تعاونی هستند. به‌طوری‌که تقریباً تمام روستاهای هند جزوی از این اجتماع مشارکتی عظیم به شمار می‌آیند. تشکیل «جامعه‌­ی موسسه­‌ی تعاونی تمام هندی­‌ها»[۱] در ۱۹۲۹، «اتحادیه تعاونی­‌های ملی»[۲] در ۱۹۶۱ و «تعاونی کود مصرفی کشاورزان»[۳] در ۱۹۶۷ بخشی از تلاش‌­های هند در راستای گسترش تعاونی بوده است.

تعاونی در کشورهای پیشرفته نیز بسیار موفقیت‌آمیز بوده است. در سال ۲۰۱۷ در آمریکا ۱۸۷۱ شرکت تعاونی ثبت‌شده در بخش کشاورزی وجود داشت که بیشترین آن‌ها در حوزه بازاریابی مشغول به کار هستند. به‌طوری‌که ۱۰۱۰ شرکت بازاریابی محصولات کشاورزی، ۷۷۷ شرکت تأمین منابع و نهاده­ها و ۸۴ شرکت خدمات کشاورزی هستند که ۱.۸ میلیون عضو را شامل می­‌گردند. بزرگ­ترین محصولات تولید آمریکا در بخش کشاورزی که توسط شرکت­‌های تعاونی به فروش رسیده­‌اند شامل انواع لوبیا، پنبه، لبنیات، ماهی، میوه­‌ها، سبزیجات، دانه‌­های خوراکی و روغنی، دام­ها، طیور، برنج و شکر است. از محصولات غیر زراعی نیز می­‌توان به نگهدارنده‌­های غذا، کودها، محصولات نفتی مرتبط با کشاورزی و بذر اشاره نمود. بخش خدمات کشاورزی نیز شامل خدمات حمل‌ونقل دام، ذخیره محصولات کشاورزی، خشک کردن محصولات کشاورزی و پودر کردن است. گردش مالی این شرکت­‌ها بالغ بر ۱۹۱ میلیارد دلار بوده است.

این موضوع نشان می­‌دهد که صرف وجود داشتن تعاونی در یک کشور نمی‌­توان موفقیت بخش کشاورزی را تضمین کند، بلکه سیاست‌ها و برنامه‌­های دولتی برای سر و سامان دادن و هدایت صحیح این شرکت­‌ها به‌سوی بازار مصرف اهمیت زیادی دارد. در همین راستا تقسیم‌بندی فعالیت‌های تعاونی در کشاورزی آمریکا که عمدتاً در حوزه بازاریابی فعال هستند (شامل ۱۰۱۰ شرکت بازاریابی محصولات کشاورزی، ۷۷۷ شرکت تأمین منابع و نهاده­ها و ۸۴ شرکت خدمات کشاورزی) را با کشوری مثل نپال که عمدتاً در حوزه تولید فعال هستند (۱۶۵۸ شرکت تولید شیر، ۱۴۲۳ شرکت تعاونی مصرف‌کننده‌ها، ۱۹۳ شرکت تولید میوه و سبزی، ۱۰۸ شرکت تولید چای، ۱۵۵ شرکت تولید قهوه، ۱۸۴ شرکت تولید جادیبوتی، ۹۳ شرکت زنبورداری، ۱۴۳ شرکت ارتباطی و …) مقایسه کنید.

این موضوع نشان می‌­دهد که تعداد زیاد شرکت­‌های تعاونی و گستردگی فعالیت آن‌ها ارتباط چندانی با قدرت گرفتن این بخش در کشاورزی ندارد بلکه باید هدف‌گذاری صحیح انجام گیرد. همان‌طور که در امریکا بیش از ۹۰ درصد شرکت­ها تعاونی کشاورزی در امور فروش و بازاریابی محصولات فعال هستند و تعداد  کمتری تولید با حجم بسیار بالا را دنبال می­‌کنند.

منبع:

https://english.khabarhub.com/2019/20/26993/

[۱] All India Cooperative Institute Association

[۲] National Cooperative Union of India

[۳] Indian Farmers Fertilizer Cooperative

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: