سی‌ان‌جی، سوختی پاک و ایمن

کشور ایران با داشتن مخازن عظیم گاز طبیعی، پیش بسوی جایگزینی گاز طبیعی با سوخت‌های مایع در بخش‌های مختلف گام برداشته است بطوری که طی سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۴ سهم گاز طبیعی بعنوان سوخت از ۲۳% به ۷۳% رسیده است.

به گزارش عیارآنلاین، کشور ایران با داشتن مخازن عظیم گاز طبیعی، پیش بسوی جایگزینی گاز طبیعی با سوخت‌های مایع در بخش‌های مختلف گام برداشته است بطوری که طی سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۴ سهم گاز طبیعی بعنوان سوخت از ۲۳% به ۷۳% رسیده است. گاز طبیعی از سال ۱۳۷۹ در قالب سی‌ان‌جی وارد سبد سوخت کشور شد و طی سال‌های ۱۳۸۵ تا کنون سهم قابل توجهی از سبد سوخت را به خود اختصاص داده است. استفاده از سی‌ان‌جی علاوه بر ارزان‌تر بودن نسبت به بنزین، آلایندگی کمتری نسبت به بنزین دارد. از طرفی استفاده از هر متر مکعب سی‌ان‌جی می‌تواند از مصرف یک لیتر بنزین جلوگیری کند که این امر باعث می‌شود واردات بنزین کاهش یافته یا صادرات آن افزایش یابد. سی‌ان‌جی همچنین در اقتصاد خانوارها تأثیر مثبتی داشته است که در ادامه به جزئیات آن اشاره شده است.

یک خودروی شخصی بطور متعارف در ماه ۸۰ لیتر بنزین مصرف می‌کند که تقریبا معادل ۱۰۰۰ لیتر (یک میلیون تومان) در سال است. اگر پیمایش هر متر مکعب سی­ان­جی برابر یک لیتر بنزین فرض شود، بنزین سالانه مورد نیاز هر خودرو می تواند با ۱۰۰۰ مترمکعب سی­ان­جی جایگزین شود. هزینه هر متر مکعب سی­ان­جی برابر ۴۱۴ تومان می باشد؛ لذا میزان صرفه جویی سالانه جایگزینی سی­ان­جی بجای بنزین معادل ۶۰۰ هزار تومان است. حال اگر یک خانوار با درآمد ماهانه ۲ میلیون تومان و مصرف ۸۰ لیتر بنزین در ماه در نظر گرفته شود، جایگزینی سی­ان­جی با بنزین می تواند کل هزینه های سالانه این خانوار را تا ۲.۵ % کاهش دهد. این در حالیست که بر اساس گزارش منتشر شده از بانک مرکزی، متوسط سهم هزینه های حمل و نقل در سبد هزینه های خانوار معادل ۱۲.۵% است. از این رو با مصرف سی­ان­جی بجای بنزین، هزینه های حمل و نقل خانوار یادشده، تا ۲۰% کاهش می یابد.

یکی از علل عدم تمایل بعضی رانندگان به استفاده از سی‌ان‌جی بجای بنزین، تردید آن‌ها در مورد ایمنی خودروهای دوگانه‌سوز و مخازن آن‌هاست. در اینجا لازم به ذکر است که امکان اشتعال سی‌ان‌جی نسبت به بنزین بسیار کمتر است چون از هوا سبکتر بوده و در موارد نشت، به سمت بالا حرکت می‌کند و سریعا پراکنده می‌شود. همچنین دمای خوداشتعالی سی‌ان‌جی بالاتر از بنزین قرار دارد. ضمن اینکه آزمون‌های مختلفی نظیر کشش و ضربه، نشتی پیش از شکست، سیکل فشار در دمای محیط، قرار گرفتن در معرض آتش و شلیک گلوله برای مخازن سی‌ان‌جی انجام می‌شود تا جای هیچ نگرانی برای رانندگان باقی نماند.

موردی که ممکن است رانندگان را تا حدودی نگران کند، اخبار و تصاویر حوادث مربوط به ترکیدگی مخازن سی‌ان‌جی است. در این خصوص باید این نکته را خاطرنشان کرد که مجموع ترکیدگی‌های مخازن سی‌ان‌جی طی ۱۸ سال مصرف آن در بخش حمل‌ونقل، تنها ۹۴ مورد بوده است. تمامی این ۹۴ حادثه در حین سوختگیری رخ داده و هیچ حادثه‌ای درباره مخازن سی‌ان‌جی خودروهای در حال حرکت گزارش نشده است. شکل زیر نشان می‌دهد که علل اصلی این ۹۴ حادثه چه مواردی بوده است.

بر اساس شکل فوق مشخص است که ۵۶ حادثه مربوط به دستکاری غیرمجاز مخازن بوده است. همچنین ۳۳ حادثه به علت پوسیدگی و بی‌توجهی به معاینه مخزن می‌باشد. از طرفی ۲ حادثه به علت این بوده که از مخزن ال‌پی‌جی بجای مخزن سی‌ان‌جی استفاده شده است و لذا تنها ۳ حادثه مربوط به خط تولید مخازن می‌باشد که این آمار نشان‌دهنده ایمنی بسیار بالای مخازن سی‌ان‌جی طی ۱۸ سال است.

مقایسه آمار حوادث ناشی از مخازن سی‌ان‌جی با آمار آتش‌سوزی خودروهای بنزینی، حتی نشانگر ایمنی بیشتر خودروهای دوگانه‌سوز در حوادث منجر به احتراق است زیرا بنا به گفته معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در سال ۱۳۹۲ روزانه ۱۰ تا ۱۵ آتش‌سوزی خودرو فقط در تهران رخ داده است. در انتها توصیه می‌شود که برای رفع نگرانی درباره اشکالات احتمالی مخازن سی‌ان‌جی، معاینه فنی بصورت منظم انجام شده و بازرسی دوره‌ای سیلندر نیز صورت پذیرد.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: