۱۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۷

حمایت چین از پرورش‌دهندگان خانوادگی گیاهان دارویی و زینتی

چین تلاش می­کند تا از توانایی­های خود برای تولید گیاهان دارویی به‌خصوص گل یاسمن استفاده کند و برای این منظور از کشاورزان حمایت کرده و به کسب‌وکارهای کوچک کمک می­کند تا محصولات مراقبت‌کننده پوست و رایحه دار را از این گیاه تولید کنند.

به گزارش عیارآنلاین، اکثر تولیدکنندگان گیاهان دارویی در چین کسب‌وکارهای کوچک و مزارع خانوادگی کوچک هستند. این تولیدکنندگان با مشکلات عدیده جسمی روبرو بوده و حتی با وجود مشکلات فراوان در تولید این گیاهان به دلیل درآمد مناسبی که برای تولیدکنندگان دارد از این کار رضایت نسبی دارند. برای مثال خانواده­ای با ۰.۳۲ جریب زمین که گل یاسمن در آن پرورش می‌­دهند درآمد سالانه­‌ای در حدود ۳۰ هزار یوآن (۳۳۷۰ پوند) دارند که حدود ۱۰ برابر بیشتر از پرورش‌دهندگان گیاهان بذری است.

استان هنگژیان چین[۱] از سال ۱۹۷۸ یعنی شروع اعمال سیاست­‌های آزاد چین[۲] کشت یاسمن در مقیاس بزرگ را به اجرا در آورد. در سال ۲۰۱۷ این استان در حدود ۱۷.۳۰۰ جریب زمین تحت کشت این گیاه داشته که تقریباً ۳۳۰ هزار پرورش‌دهنده ۸۵ هزار تن تولید را ثبت کرده­‌اند.

در این استان بیش از ۱۳۰ شرکت تولید چای یاسمن شامل برند معروف پکنی Zhang Yi Yuan وجود دارند. به گفته­‌ی زنگ پنگزین[۳]، استاندار هنگژیان، صنعت چای یاسمن در این استان کاملاً به بلوغ رسیده است. تمرکز اصلی دولت در این زمینه بر روی ایجاد ارزش‌افزوده بر محصولات تولیدشده و گسترش صنعتی یاسمن است. یاسمن ارزش تجاری زیادی در تولید محصولات نگهداری از پوست و سلامت دارد. بازار این گیاه بسیار بزرگ بوده و دولت از مؤسسات مختلف درخواست کرده تا بر روی این گیاه تحقیقات علمی انجام گیرد.

تلاش چین برای تبدیل کردن یاسمن هنگژیان به برند جهانی

دولت تلاش دارد تا یاسمن هنگژیان را از طریق اعمال سیاست­‌های حمایتی به یک برند جهانی تبدیل کند. در سال­‌های اخیر تولیدکنندگان محلی یاسمن تنوع زیادی پیدا کرده­‌اند. به‌طوری‌که محصولات حفاظت کننده از پوست و حتی انواع خوراکی­‌ها و گیاهان زینتی بونسای در این طیف قرار می­‌گیرند.

یکی از راهکارهای حمایتی دولت چین، توجه به صنایع محلی و قدیمی موجود در منطقه است. مدیر شرکت چای Guangxi Shunlai آقای Huang Shanzhen بیان می­‌کند که تجارت آن­ها به سال ۱۸۸۶ برمی‌گردد و از همان موقع در تولید چای یاسمن مشغول بوده­‌اند و لذا تولید محصولات جدید از یاسمن کار مشکلی می­‌باشد.

چای یاسمن برند و امضای این استان می­‌باشد و باید محصولات جدیدی به جوانان چین معرفی گردد که از آن جمله می­‌توان به چای شیر که بازار بزرگی در چین دارد اشاره نمود. زیرا مصرف این محصول یکی از عادات اجتماعی چینی­‌ها می­‌باشد. یعنی باید در تولید محصولات جدید نیز به سنت­‌ها و بازار مصرف توجه نمود.

در راستای حمایت از تولیدکنندگان یاسمن، دولت امکان تولید مکانیزه را برای کشاورزان و شرکت­‌ها محیا می­کند و برای فروش محصولات نیز به این تولیدکنندگان یاری می­‌رساند. برای مثال استفاده از تجارت اینترنتی را رونق داده است. در سال ۲۰۱۵ استان هنگژیان به‌عنوان استان نمونه در اجرای برنامه­ی Rural Taobao  به‌عنوان فروشنده­‌ی برتر در سایت Alibaba شناخته شد.

طی این برنامه دولت تلاش می­‌کند تا ساکنان مناطق روستایی را به خریداران آنلاین تبدیل کند. همچنین تمرکز دولت روی تشویق تجار و کمپانی­‌ها برای فروش محصولات زراعی به‌صورت اینترنتی معطوف شده و در همین راستا یارانه­‌های متعددی نیز تخصیص داده است. یکی از تلاش­های مهم در این برنامه تأسیس سیستم حمل‌ونقل ارزان کالاهای تولیدشده در روستاها و مزارع به نواحی فروش و مراکز فروش اینترنتی بوده که توانسته ۸۰ درصد روستاها را پوشش دهد.

منبع: telegraph.co.uk

[۱] Hengxian

[۲] China’s reform and opening-up policy

[۳] Zeng Pengxin

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: