۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۵
کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با عیارآنلاین مطرح کرد:

استمرار در عرضه نفت راه حل موفقیت بورس نفت ایران

محمدصادق کریمی گفت: عرضه نفت در بورس طرحی برای فروش نفت به بخش خصوصی در جهت بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی است. در این طرح شرایط برای ورود مشتریان بسیار راحت‌تر از مدل سنتی فروش نفت از طریق شرکت ملی نفت است.

به گزارش عیارآنلاین، فروش نفت ایران از طریق بورس تقریبا با شروع تحریم‌های نفتی ایالات متحده آمریکا در آبان ماه ۹۷ آغاز شد. گذشته از بحث پر فراز نشیب استقبال مشتریان از نفت عرضه شده در بورس که دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد. منظم شدن عرضه نفت در بورس در حال حاضر خود نوید بخش آینده‌ای روشن برای بورس نفت ایران است. بورس نفت ایران در حال حاضر دارای مزیت‌های مختلفی است که یکی از مزیت‌های مهم آن شرایط ورود آسان مشتریان است. در همین راستا یک کارشناس انرژی در گفت و گو با عیارآنلاین به مزیت‌های عرضه نفت در بورس نسبت به مذاکرات مستقیم با شرکت ملی نفت و اهمیت تداوم عرضه نفت در بورس پرداخت.

مزیت‌های عرضه نفت در بورس

محمدصادق کریمی کارشناس انرژی در مورد مزیت های بورس گفت: در این روش شرکت­ها نیازی به تعامل مستقیم با شرکت نفت ندارند. جزئیات شرکت و سوابق آنها توسط شرکت ملی نفت شناسایی و ارزیابی نمی‌شود و می­توانند بسیار راحت وارد بورس شوند. در واقع شرط ورود به بورس فقط یک سری مشخصات اولیه است. مشخصات ثبتی که می­تواند هر شرکتی در هر حوزه­ای با هر اساس­نامه­ای باشد. بعد از پرداخت ۶ درصد ارزش سفارش به عنوان پیش­پرداخت. بدون نیاز به مسیرهای مذاکره­ی مستقیم و پیدا کردن مسئولین مربوطه در شرکت نفت می توانند با کارگزاری وارد تعامل شوند. کارگزاری به آنها کد بورسی دهد و آنها روی تابلو سفارش بگذارند و نفت را خریداری کنند.

اطلاعات خریداران نفت از بورس، فاش نمی‌شود

کریمی در پاسخ به سازوکار محرمانگی بورس و شفاف نبودن اطلاعات خریداران اضافه کرد: ساز و کاری که برای محرمانگی پیش­بینی شده این است که به صورت عادی هر کسی می تواند از بورس خرید کند. تنها باید اطلاعات خود را به کارگزاری دهد و یک کد بورسی دریافت کند. اینجا یک پیش­بینی اضافه­تری شده و آن هم اینکه یک کد نفتی (oil code) برای خریدران نفتی اختصاص داده می­شود. تعداد خیلی محدودی مثلاً در سازمان بورس یا در شرکت ملی نفت مطلع خواهند بود که آن کد نفتی کدام شرکت است. در واقع به این ترتیب تا جای ممکن سعی شده است مشخصات خریدارها و اطلاعات آنها حفظ شود. هیچ کس اطلاعی از این مشخصات و خریدار­ها پیدا نمی‌کند و معلوم نیست چه کسی این محموله را خریده است. این پیش‌بینی هم پیش­بینی خوبی است.

این کارشناس انرژی در خصوص شرایط تسهیلی شرکت‌های خریدار نفت از بورس گفت: در تسهیلی که شده شرکت­ها نیازی به حضور شخص مدیرعامل یا شخص دیگری در فرایندها را ندارند. مثلاً فرض کنید برای معرفی کشتی لازم است که نامه­نگاری شود، شاید نیاز به پیگیری حضوری داشته باشد. اگر نیاز داشته باشد همه­ی اینها با یک معرفی­نامه قابل انجام است. اگر شرکت یک فرد را معرفی کند و آن فرد را به عنوان نماینده­ی خودش معرفی کند. تا انتهای کار سازمان بورس و شرکت ملی نفت با آن فرد تعامل خواهند کرد. در نتیجه فقط کافی است آن شرکت خریدار، یک نماینده­ی قابل اعتماد برای خود پیدا کند و معرفی کند. دیگر نگران چیزی نخواهد بود. هیچ­کس اسم خریدار، و حتی اسم افرادش را نخواهد دانست. این پیش­بینی هم برای حفظ اطلاعات خریداران انجام شده است.

تداوم عرضه نفت در بورس رمز پیروزی این راهکار ضد تحریمی است

در آخر هم کریمی به اهمیت موضوع تداوم عرضه نفت در بورس نیز پرداخت و گفت: تداوم عرضه نقشش در این است که پیغام ثبات تصمیم را به بازار منتقل می­کند. فعالین بازار مطمئن می­شوند که وزارت نفت و شرکت نفت در خصوص موضوع عرضه نفت خام در بورس جدی است. اما اگر بعد از چندین بار عرضه شدن و معامله نشدن به بهانه­ی نبود مشتری عرضه­ها متوقف شود. یک پیغام مضاعف­تری به بازار ارسال می­شود؛ آن هم اینکه این عرضه لزوماً مداوم نخواهد بود. به خصوص اینکه دفعات قبل هم همین اتفاق افتاده است.

وی در ادامه گفت: این موضوع به خصوص وقتی شدیدتر می­شود که بدانیم در حال حاضر خریدارانی احتمالاً شروع کرده­اند و این روند را ارزیابی می­کنند. سعی می­کنند زیرساخت­های ارتباطی خارجی خود را شکل بدهند. برای اینکه در این بورس فعال شوند. به محض اینکه عرضه نفت در بورس متوقف شود. نه تنها همه­ی زحماتشان به هدر می­رود بلکه انگیزه آن‌ها نیز برای ورود از بین می­برد. بنابراین نقش تداوم عرضه این است که پیغام ثبات تصمیم را به بازار برساند. همچنین به شرکت­ها و خریداران خارجی و داخلی این پیغام را بدهد که این بازار ارزش سرمایه­گذاری و ارزش ایجاد زیرساخت­های لازم را دارد.

برچسب‌ها:

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: