توسعه اقتصادی تنها راه ایجاد امنیت پایدار در شرق کشور

اتصال ریلی سیستان‌وبلوچستان و خراسان جنوبی به شبکه ریلی، گام اول برای توسعه اقتصادی این استان‌ها است. بدین صورت با بهره‌گیری از ظرفیت‌های تولیدی در این استان‌ها ضمن ایجاد اشتغال و افزایش جمعیت امنیت مورد نیاز در شرق کشور به صورت پایدار تأمین می‌گردد.

به گزارش عیارآنلاین، شرایط نامساعد اقتصادی در شرق و جنوب شرقی کشور سبب شد تا زمینه نفوذ و تقویت جریان‌های تکفیری فراهم گردد و متاسفانه شاهد چندین عملیات تروریستی در سال جاری در این منطقه از کشور باشیم. آنچه مسلم است ضرورت واکنشی درخور، از سوی مسئولین نظامی کشور در برخورد با عوامل این جنایت است. اما مسئله اساسی در تأمین امنیت شرق کشور ریشه در اقتصاد این منطقه دارد. استان‌های محروم خراسان جنوبی و سیستان‌وبلوچستان با وسعت ۲۰ درصدی از مساحت کشور، تنها ۳ درصد از جمعیت کشور را در خود جای داده‌است. آنچه سبب شده تا جمعیت متناسب با وسعت در این استان‌ها استقرار پیدا نکند وضعیت معیشت و اقتصاد این استان‌ها است. قابل توجه اینکه ظرفیت‌های اقتصادی بی‌نظیری مانند دریای عمان در جنوب، کشاورزی در مکران و معادن سنگ در سرتاسر استان‌های سیستان‌وبلوچستان و خراسان‌جنوبی وجود دارد که هر کدام به تنهایی می‌تواند اقتصاد آن منطقه را متحول کند.

حمل‌ونقل اولین رکن توسعه اقتصادی

در این بین آنچه سبب شده است تا این ظرفیت‌ها بطور مناسب مورد بهره‌برداری قرارنگیر، نبود زیرساخت حمل‌ونقلی مناسب در این استان‌ها است. دوری از مراکز مصرف و نبود زیرساخت مناسب برای ایجاد دسترسی به بازار سبب شده است تا تولید و بهره‌برداری از ظرفیت‌های اقتصادی این استان‌ها مقرون به صرفه نباشد. به عبارت دیگر عدم دسترسی ارزان به شرق و جنوب شرق کشور دلیلی است تا هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده محصولات افزایش یابد.

بهره‌برداری از ظرفیت ترانزیتی شرق کشور با ایجاد زیرساخت ریلی

از سوی دیگر موقعیت ممتاز جغرافیایی کشور سبب شده تا مسیر عبور کالا از استان‌های سیستان‌وبلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی به عنوان یک کریدور ترانزیتی بی رقیب شناخته شود. چراکه تنها راه دسترسی کشورهای CIS و افغانستان به آب‌های آزاد و راه ارتباطی پاکستان و هند با این کشورها که جمعاً بیش از ۲۰ درصد جمعیت جهان را پوشش می‌دهند تنها با عبور از خاک ایران (شاخه شرقی کریدور شمال ـ جنوب) میسر باشد.

محور ریلی چابهارـ سرخس کلید توسعه شرق کشور

محور ریلی چابهار ـ سرخس به طول ۱۳۵۰ کیلومتر طولانی‌ترین خط ریلیِ در دست ساخت کشور است که این دو استان محروم را به شبکه ریلی کشور متصل می‌نماید. با ساخت این محور ریلی علاوه بر پوشش بارهای ترانزیتی می‌توان هزینه دسترسی به این استان‌ها را به مقدار زیادی کاهش داد و پس از آن با شکل گیری جریان تولید و ایجاد اشتغال، اقتصاد آن را متحول نمود. با این توضیح پر واضح است که ایجاد شرایط مطلوب اقتصادی سبب خواهد شد تا مهاجرت معکوس به این استان‌ها شکل بگیرد و از این طریق امنیت پایدار توسط نیروهای بومی نیز تقویت گردد.

پاسخ نظامی لازم است اما کافی نیست

درنهایت می‌توان این‌طور جمع‌بندی نمود که برای عدم تکرار این قبیل جنایت‌ها ضروری است تا پاسخ نظامی پشیمان کننده‌ای به عوامل آن داده شود و در ادامه آن باید اقتصاد استان‌های شرقی را متحول نمود تا زمینه بروز چنین حوادثی را به حداقل برساند. بدیهی است برای رسیدن به این هدف راهی جزء ایجاد زیرساخت حمل‌ونقل ارزان به‌عنوان پیش‌ران اقتصاد یک منطقه نیست. بنابراین دولت و یا هر نهاد غیردولتی دیگری که دغدغه تأمین امنیت و خدمت به کشور را دارد باید نسبت به ساخت و بهره‌برداری از این محور راهبردی اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: