۱۵ بهم ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۸

دولت، سپاه و مردم سه رکن لازم برای توسعه سواحل مکران

تحقق توسعه سواحل مکران با مشارکت بخش غیردولتی توانمند نظیر قرارگاه خاتم الانبیا (ص)¬ امکان پذیراست. این نهاد غیر دولتی می‌تواند به روش صندوق پروژه نسبت به تأمین مالی پروژه خط ریلی چابهار سرخس به عنوان پیش نیاز توسعه مکران اقدام نماید و در دوران بهره‌برداری اصل و سود سرمایه گذرای را به تأمین کنندگان بازگرداند.

تاکید مسئولین مبنی بر اولویت توسعه سواحل مکران

به گزارش عیار آنلاین، اسفند ماه سال ۹۵ بود که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به منطقه مکران و طرح‌هایی که ایشان برای توسعه این منطقه در نظر گرفتند، گفت: رهبر معظم انقلاب در این سفر مطالبی فرمودند که به آغازی برای توجه مسئولین به این منطقه به‌عنوان یکی از بزرگترین فرصت‌های توسعه کشور تبدیل شد. معاون اول رئیس جمهور در همایش بین المللی معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری و توسعه پایدار سواحل مکران در اسفند ماه ۹۵، اظهار داشت: سفر به منطقه جاسک جزو نخستین سفرهای رییس جمهور بود و در این رابطه برخی تصمیمات مهم و راهبردی اتخاذ شد. جهانگیری ادامه داد: نقطهٔ تلاقی دو عزم جدّی نظام و دولت را می‌توان در این کار دید؛ وی یکی از مهمترین مؤلفه‌های شکوفایی اقتصاد هر کشور را بهره‌مندی از نعمت داشتن سواحل و اتصال به آب‌های آزاد دانست و تصریح کرد: با توجه به شرایط حمل‌ونقل در بخش تجاری و لزوم رعایت زمان و کیفیتِ ترانزیت، امروزه حمل‌ونقل دریایی یکی از پرطرفدارترین راه‌های ترانزیت و تجارت است.[۱]

خط ریلی چابهار_سرخس رکن اول توسعه سواحل مکران

هم اکنون پس از گذشت ۲ سال از این اظهارات، همچنان اراده جدی برای توسعه این منطقه که به عنوان دروازه ملل از آن یاد می‌شود نمی‌بینیم؛ چراکه زیرساخت اصلی برای توسعه یک منطقه، بستگی به شرایط حمل‌ونقلی آن دارد. بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان نقطه‌ای برای ورود یا خروج کالاهای ترانزیتی از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری کالا برخوردار است. اما آنچه سبب شده است تا این ظرفیت هیچ‌گاه به حد نهایی خود نرسد، نبود زیرساخت حمل‌ونقلی مناسب بخصوص عدم اتصال این بندر به شبکه ریلی در پس‌کرانه آن بوده است.

 

تأمین مالی به روش دولتی اصلی‌ترین مانع پیشرفت پروژه

محور ریلی چابهار ـ سرخس اصلی‌ترین زیرساخت مورد نیاز برای بهره‌برداری از ظرفیت ۸.۵ میلیون تنی بندر شهیدبهشتی چابهار است. این پروژه که از سال ۸۹ به تصویب رسیده تا کنون تنها حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در قطعه اول خود از چابهار تا زاهدان داشته است. تأمین مالی قطره چکانی به این پروژه اصلی‌ترین دلیل پیشرفت کند پروژه توسط قرارگاه خاتم الانبیا (ص) به عنوان پیمانکار این پروژه بوده است. برای روشن‌تر شدن این محدودیت می‌توان به بودجه پیشنهادی ۱۱۰ میلیارد تومانی برای این پروژه در لایحه بودجه سال ۹۸ اشاره کرد. این درحالیست که هزینه برآورد شده برای تکمیل این قطعه از پروژه احداث خط آهن چابهار ـ سرخس (قطعه چابهار ـ زاهدان) طبق لایحه بودجه ۹۸ به بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است.

قرارگاه با مشارکت مردم به کمک دولت بیایند

باتوجه به ظرفیت قرارگاه خاتم در اجرای پروژه‌های زیرساختی و مأموریت این نهاد در ورود به پروژه‌های محرومیت‌زدایی که بخش‌های خصوصی نسبت به آن رغبت چندانی ندارند پیشنهاد می‌شود این بخش غیردولتی توانمند در راستای تحقق امر رهبری و خدمت به مردم محروم شرق کشور با تغییر مدل قراردادی خود از پیمانکاری به مشارکتی در تامین‌مالی این پروژه به دولت کمک نماید.

لازم به ذکر است این پروژه از شاخص‌های لازم برای توجیه‌پذیری اقتصادی برخوردار بوده و در صورت سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در آن، بازگشت سرمایه و سود حاصل از سرمایه‌گذاری با تسهیم ریسک میان دولت و سرمایه‌گذار تضمینی خواهد بود. همچنین این امکان فراهم است تا با استفاده از ظرفیت نقدینگی موجود میان مردم تأمین مالی این پروژه با محوریت قرارگاه خاتم به‌عنوان متولی در قالب صندوق پروژه صورت پذیرد.

[۱] http://yon.ir/3lcEx

 

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: