مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در گفتگو با عیارآنلاین مطرح کرد:

نمایشگاه‌های تقاضا‌محور، کلید زیست‌بوم توسعه نوآوری

اسدی فرد درخصوص اهمیت برگزاری نمایشگاه تقاضا محور «تستا» گفت: نمایشگاه‌های تقاضا محور در دنیا به نمایشگاه‌های معکوس (Reverse Expo) معروف هستند. هدف اصلی این نمایشگاه‌ها اتصال عرضه و تقاضای فناوری است. در کشور ایران هم یکی دو سال است که مطرح شده‌اند. امیدواریم برگزاری این نمایشگاه همراه با هفته پژوهش در کشور، شروع خوبی برای برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ‌تری باشد.

به گزارش عیارآنلاین، همزمان با هفته پژوهش در تاریخ ۳ دی ۹۷، نمایشگاه” معرفی تقاضای ساخت و تولید تجهیزات، قطعات، مواد و سیستم‌های مورد نیاز صنایع (تستا)” توسط شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری ( عتف) با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

نمایشگاه مذکور که به صورت تقاضا محوری است برای اولین بار در کشور برگزار خواهد شد و دارای تفاوت‌های اساسی با مدل‌های رایج نمایشگاهی است. برخلاف مدل‌های رایج که در آن شرکت‌ها، توانمندی‌ها و مزایای رقابتی خود را در قالب کالا و یا خدمات عرضه می‌کنند در نمایشگاه مذکور، متقاضیان کالا و یا خدمات ( دستگاه‌های دولتی و خصوصی) با حضور در غرفه‌های نمایشگاه و ارائه تقاضای خود در جهت رفع تقاضای خود اقدام می نمایند.

در همین راستا، دکتر رضا اسدی فرد، مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، گفتگویی با عیارآنلاین درخصوص برگزاری نمایشگاه ” تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا)” داشته که متن آن به شرح زیر است.

عیارآنلاین: مزیت نمایشگاه‌های تقاضا محور در مقایسه با نمایشگاه‌های رایج چیست؟

اسدی فرد: ازجمله موضوعات خیلی مهم که متاسفانه کمبود آن در زیست بوم توسعه نوآوری کشور احساس می‌شود، مساله عدم اتصال عرضه و تقاضای نوآوری است. درحال حاضر شاهد تولید فناوری‌های متعددی در کشور هستیم که بعضاً به بازار هم عرضه می‌شوند ولی به دلیل اینکه متناسب نیاز بخش‌ صنعت و سیر حوزه‌ها نیستند، اثر اقتصادی چشمگیری ندارند. بنابراین می‌توان گفت، طرف‌های عرضه و تقاضا دارای مشکلاتی هستند. در سال‌های گذشته بخش عرضه فناوری محدود بود. این مساله با توسعه شرکت‌های دانش بنیان و تنوع تولید محصولات آن‌ها مرتفع شده است. در کنار بهبود وضعیت عرضه فناوری انتظار می‌رفت بخش تقاضا برای آن هم تقویت شود. ولی مساله‌ای که وجود دارد نبود تقاضا است. یعنی سازوکاری که در آن نهاده‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی بتوانند مسائل فناورانه خود را برای شرکت‌های دانش بنیان و تیم‌های فناور محور طرح و نیازهای خود را برآورده کنند وجود ندارد.

وی ادامه داد:  اتصال عرضه و تقاضای فناوری سازوکار و برنامه‌ریزی مشخصی می‌خواهد. یکی از این سازوکارها این است که سایتی وجود داشته باشد تا عرضه کنندگان فناوری، اطلاعات و ایده‌های خود را آنجا قرار دهند و متقاضیان خود را جذب کنند. اما راه بهتری که وجود دارد این است که طرف‌های عرضه و متقاضی فناوری به صورت مستقیم با یکدیگر ارتباط داشته باشند. برای مثال، نهادها و مجموعه‌های بزرگ دولتی همچون وزارتخانه‌های دفاع، بهداشت، کشاورزی و … در قالب نمایشگاه‌ها و نشست‌های تخصصی به صورت مستقیم نیازهای خود را به موسسات و شرکت‌های که ظرفیت انجام پروژه‌های آن‌ها را دارند ارائه دهند. نمایشگاه‌های از این جنس در دنیا به نمایشگاه‌های معکوس (Reverse Expo) معروف هستند. در کشور ایران هم یکی دو سال است که مطرح شده‌اند. امیدواریم برگزاری این نمایشگاه همراه با هفته پژوهش در کشور، شروع خوبی برای برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ‌تری باشد.

عیارآنلاین: برگزاری نمایشگاه‌های معکوس (Reverse Expo) تا چه میزان می‌تواند در تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه تاثیرگذار باشد؟

مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو:  درخصوص ارتباط صنعت و دانشگاه طی چند سال گذشته صحبت‌های زیادی شده ولی در عمل به دلیل اینکه صنعت و دانشگاه در دو فضای متفاوت هستند، شاهد اتفاقاتی محسوسی نبوده‌ایم. تعبیری که بنده دارم این است که شرکت‌های دانش‌بنیان دو زیست‌های دانشگاهی-صنعتی هستند. به عبارتی این‌ها موجوداتی هستند که از یک طرف متصل به دانشگاه می‌باشند چراکه معمولاً مدیران آن‌ها فارغ التحصیل یا هیئت علمی دانشگاه هستند. از طرفی دیگر به دلیل اینکه دارای شرکت هستند، مفهوم، سرمایه، هزینه، سود و حقوق را می‌دانند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت این شرکت‌ها اهرم مستحکمی برای اتصال دانشگاه به صنعت هستند. در چند وقت گذشته ضرورت توجه به موسسات دانش‌بنیان پر رنگ شده است ولی در این مرحله نباید متوقف شود. برگزاری نمایشگاه‌های تقاضا محور مدلی ایده‌آل بوده که در یک دهه اخیر در فضای مدیریت نوآوری و تحریک متقاضیان وجود داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه نیازها هر روز متولد و بر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان هم افزوده می‌شود، برگزاری نمایشگاه‌های معکوس (Reverse Expo) را نباید به یک مقطع خاص در سال معطوف کرد. لازم است جریانی پویا و دائمی از بهم‌رسانی عرضه و تقاضا داشته باشیم. مساله اصلی است که تقاضا به شکل درست ارائه شود. مشکلی که شرکت‌های صنعتی با آن مواجه هستند این است که توانایی ارائه تقاضای خود را به صورت علمی به شرکت‌های دانش‌بنیان ندارند. به همین دلیل نیاز به واسطه‌های است که کارشان ترجمه زبان صنعت به زبان علم است.

عیارآنلاین: با توجه به تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز، نمایشگاه‌های تقاضا محور تا چه حد می‌توانند به خودکفایی و توجه به ظرفیت‌های داخلی کمک کنند؟

عضو هیأت علمی و مدیر گروه سیاست نوآوری و آینده‌نگاری پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری: شخصاً به تحریم به عنوان فرصت نگاه می‌کنم. در شرایط عادی بر اساس فرهنگ نامناسبی که در کشور رسوخ کرده است مسئولین تمایلی به برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری بلند مدت در کشور ندارد. درحال حاضر که تحریم شده‌ایم و نمی‌توانیم قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنایع خود را وارد کنیم، فرصت مناسبی است که به توانایی‌های شرکت‌های داخلی خود اعتماد کنیم. برگزاری نمایشگاه‌های تقاضا محور در تحقق هدف مذکور بی تاثیر نیست. البته باید نگاه بیرون هم داشته باشیم ولی با این تفاوت که بتوانیم بازار محصولات خود را افزایش دهیم.

عیارآنلاین: پیشنهاد شما برای توسعه و بهبود نمایشگاه‌های تقاضا محور چیست؟

عضو پژوهشکده مطالعات فناوری ایران: نکته مهمی که وجود دارد این است که اهمیت مساله را باور و ضرورت آن را احساس کنیم. بخش صنعت کشور درگیر مشکلات متعددی است. که راه‌حل‌های آن پیچیده نیست. وجود نمایشگاه‌های تقاضا محور زمینه بازدید و احصاء مشکلات را فراهم می‌کند. مسئله دیگری که وجود دارد این است که واسطه‌گری در حوزه فناوری باید به عنوان یه شغل دانش‌بنیان به رسمیت شناخته شود. این واسطه‌ها باید خصوصی باشند و دولت زیرساخت‌های لازم برای آن‌ها را فراهم کند. تشکیل یک دبیرخانه دائمی که به صورت خصوصی اداره شود هم ایده خوبی برای تدوام این چنین نمایشگاه‌ها پیشنهاد می‌شود.

 

چهره‌ها:

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: