رایزن بازرگانی ایران در عراق

حضور چشمگیر شرکت‌های ایران در نمایشگاه بین المللی بغداد

به گزارش عیار آنلاین تعداد شرکت‌های ایرانی حاضر در نمایشگاه بین المللی بغداد ۴۰ درصد افزایش داشته و پیش بینی می‌شود مبلغ توافقات صورت گرفته به ۴۴۰ میلیون دلار برسد.

به گزارش عیار آنلاین تعداد شرکت‌های ایرانی حاضر در نمایشگاه بین المللی بغداد ۴۰ درصد افزایش داشته و پیش بینی می‌شود مبلغ توافقات صورت گرفته به ۴۴۰ میلیون دلار برسد.

گسترش روابط میان ایران و عراق باید با درنظر گرفتن ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور پیگیری شود. چراکه توجه صرف بر بخش‌های امنیتی و سیاسی نمی‌تواند در بلندمدت نقطه اتکای مطمئنی باشد. از طرف دیگر گسترش روابط اقتصادی مسیری برد- برد برای دو کشور بوده و خود می‌تواند ضامن پایداری روابط در زمینه‌های دیگر باشد.
در این خصوص اقدامات متعددی برای رسیدن به سطوح بالاتر همکاری اقتصادی میان دو کشور باید اتخاذ شود که از جمله آن برگزاری نمایشگاه دائمی کالا و خدمات ایرانی در عراق و یا شرکت در نمایشگاه‌های معتبر عراق است. در همین راستا آبان ماه امسال نمایشگاه بین المللی بغداد که یکی از مطرح‌ترین نمایشگاه‌های کشور عراق است با شعار بازسازی و آبادانی برگزار شد که شاید مهمترین تفاوت آن با سال‌های گذشته حضور پررنگ شرکت‌های ایرانی در آن بود. تفاوتی که از چشم رسانه‌های بین المللی نیز دور نمایند و رسانه‌هایی همچون رویترز و آسوشیتد‌پرس در گزارش‌های ویژه‌ای به این موضوع پرداختند.
افزایش ۴۰ درصدی تعداد شرکت‌های ایرانی حاضر در نمایشگاه امسال به نسبت سال گذشته و امضای توافقات متعدد میان طرف‌های ایرانی و عراقی از جمله نکات مثبت این نمایشگاه بوده است. در همین رابطه گفت و گویی با جناب آقای ناصر بهزاد، رایزن بازرگانی ایران در عراق صورت گرفته تا ابعاد مختلف این نمایشگاه و دستاوردهای آن روشن‌تر شود.

حضور ایران در نمایشگاه بین اللملی بغداد چگونه بوده و نسبت به سال گذشته چه تغییری داشته است؟
عراق نمایشگاه های مختلفی در طول سال برگزار می کند که این نمایشگاه ها جنبه بین المللی دارد کشورهای متعددی در آن حضور می یابند. نمایشگاه بین المللی بغداد در آبان برگزار شد و تقریبا می شود گفت مهمترین رویداد کشور عراق در حوزه بازرگانی و اقتصادی به شمار می رود و جمهوری اسلامی ایران همه ساله در این نمایشگاه مشارکت فعال دارد چنانکه سال گذشته ایران در کنار ژاپن و عربستان، یکی از سه کشور برتر حاضر در آن انتخاب شد. امسال هم با توجه به مشارکت ۶۰ شرکت ایرانی، مقام اول به ما اختصاص یافت. شرکت های ایرانی با در اختیار گرفتن مساحتی حدود ۱۱۰۰ متر مربع، در حوزه های مختلف غذایی، ساختمانی، بهداشتی، فرش، زعفران، ماشین آلات، فولاد، میلگرد، تجهیزات خودرو، لوله و پروفیل، صنایع پلاستیکی، فراورده‌های کشاورزی و تبدیلی، خدمات فنی مهندسی، دستگاه‌های خطوط تولید و غیره به نمایش محصولات خود پرداختند. لذا تنوع چشمگیری را شاهد بودیم.
در این رابطه با توجه به اینکه شعار امسال دولت عراق بازسازی و آبادانی بود، شرکت‌های مشارکت کننده ایرانی در نمایشگاه بغداد دو رویکرد دنبال را می‌کردند. یک رویکرد مربوط به بخش تأمین اقلام مصرفی بود که برای طرح های بازسازی، عمرانی و آبادانی عراق مورد نیاز است چه در حوزه ساختمان و چه ملزومات دیگر ساختمان که در این راستا طرف‌های عراقی قراردادهای خوبی با شرکت‌های ایرانی در زمینه‌های مختلفی مانند صادرات کالا، تأمین کالا، اعطای نمایندگی، دفتر فروش یا تعیین رابطانی برای ارسال مستقیم کالا منعقد کردند. رویکرد دیگر هم مربوط به امکان حضور شرکت‌های فعال در زمینه صنایع آهن، فولاد، میلگرد و خدمات فنی مهندسی بود.
با توجه به این مسائل، امسال ۱۸ کشور از جمله سوریه، پاکستان، ژاپن، اردن، فرانسه، آلمان، اندونزی، ایتالیا، فلسطین، کره جنوبی، تایوان، مجارستان، اوکراین، اسپانیا، هند، تونس، در این نمایشگاه حضور داشتند. گفتنی است عربستان امسال شرکت نکرد.
بالاترین ضریب مشارکت هم مربوط به جمهوری اسلامی ایران بود که نسبت به سال قبل، حضور شرکت های کشورمان چهل درصد افزایش پیدا کرده بود. مراسم افتتاح نمایشگاه هم با حضور سفیر ایران در عراق، جناب آقای مسجدی برگزار شد. از اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، مقامات وزارت تجارت عراق و مقامات بخش‌های مرتبط کشور میزبان هم حضور داشتند. ضمن آنکه امسال بخش خصوصی عراق نقش پررنگی را برای همکاری با شرکت‌های ایرانی ایفا کردند. در همین راستا عراق فضایی را در نظر گرفته بود که اگر شرکت‌ها می‌خواهند مراجعه کنند، مشاوره و راهنمایی کند و آنها را به بخش‌های مختلف عراق وصل کند که این امر با هماهنگی ما انجام شد و بازخورد خیلی خوبی هم داشت.
فعالیت مذکور می‌تواند اقدام مناسبی در سال حمایت از کالای ایرانی که مقام معظم رهبری فرمودند رونق ایجاد کند. از طرفی هم با وجود اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا، این نمایشگاه قوت و همبستگی بین بخش خصوصی ایران و عراق را نشان داد که می‌تواند عملیاتی شود.
در ادامه کار نمایشگاه، ما نشست تخصصی در بغداد پیش بینی کردیم که با حضور مقامات مختلف عراقی برگزار شد. همچنین با ۲۰ بازرگان برجسته عراقی و رؤسای اتاق‌های بازرگانی هم در محل هتل شرایتون بغداد نشستی داشتیم که تقریباً هم به صورت رو در رو می‌توانستند مسائل‌شان را مطرح کنند و هم اینکه بازاریابی برای کارشان را آنجا دنبال کنند.
بنابراین به رغم اینکه هنوز جمع بندی نمایشگاه به دست ما نرسیده ولی من پیش بینی می‌کنم که قراردادهای خوبی بسته خواهد شد. چون بسیاری از شرکت‌ها مصمم شدند در عراق سرمایه گذاری و یا نمایندگی ایجاد کنند.

پیش بینی شما از مجموع ارزش توافقات صورت گرفته میان شرکت‌های ایرانی و عراقی چیست؟
برآورد من این است که حدود ۴۴۰ میلیون دلار ما قرارداد داشتیم. چون با توجه به اینکه عرض کردم ما هنوز گزارش اولیه را در اختیار داریم، من این رقم را پیش بینی می‌کنم. چرا که قرارداد خیلی خوبی در زمینه میلگرد بسته شد که رقم‌های سنگینی داشت. در زمینه خوارک دام و طیور نیز قراردادهایی منعقد گردید. در نمایشگاه فقط پیش نویس اولیه نوشته می‌شود و بعد از کسب تایید، به امضا نهایی می‌رسد. در زمینه فراورده های غذایی مثل انواع سس و انواع محصول غذایی توافقاتی صور گرفت. در بخش شوینده های بهداشتی یکی از برندهای خیلی خوب ایران امسال حضور داشت و یک قرارداد خیلی خوبی برای تأمین شوینده های بهداشتی امضا شد. با حضور چند شرکت در زمینه فرش و موکت که مورد استقبال عراقی ها قرار گرفت، چون قیمت های مناسبی هم در نمایشگاه عرضه می شد، قراردادهایی انجام شد. بر این اساس طبق بازدید و صحبتی که من با شرکت های ایرانی داشتم حدود ۴۴۰ میلیون دلار توافق پیش بینی می کنم.

مهم‌ترین عوامل و اقداماتی که باعث حضور بالای شرکت‌های ایرانی شد را بفرمایید.
اول آنکه چشم انداز عراق نشان می‌دهد که این کشور به سمت ثبات در حرکت است. ما این مساله را در مصاحبه‌های متعددی که داشتیم، اعلام کردیم. در نشست‌هایی که با مجموعه‌های اتاق‌های بازرگانی داشتیم این موضوع را از ما استعلام می‌کردند و ما این افق را به آنها انتقال دادیم. به هر حال عراق از لحاظ امنیتی و سیاسی رو به ثبات جلو می‌رود و این نوید خوبی برای شرکت هایی بود که مایل بودند در بغداد حاضر شوند.
دوم شعار دولت عراق مبنی بر آبادانی، عمران و سازندگی انگیزه هایی را در شرکت ها ایجاد کرد تا وارد فرآیند تامین اقلام مورد نیاز عراقی ها شوند. سوم اینکه بخشی از شرکت هایی که سال گذشته در نمایشگاه حضور یافتند و بازار را از نزدیک دیدند، انگیزه ای برای حضور قوی‌تر پیدا کرده بودند.
نکته چهارم هم به بحث تبلیغات برمی گردد. سازمان توسعه و تجارت برای این قضیه کمک های حمایتی قائل شد که ما بتوانیم حضور بهتری برای شرکت ها ایجاد کنیم. من پیش بینی می کنم با توجه به اینکه فضای عمومی کشور عراق هم یک مرکز بسیار خوب برای جذب کالای ایرانی شده است، انگیزه ای برای شرکت ها ایجاد می کند که وارد این کشور شوند.
از طرفی ما حدود دو سه ماه پیش بزرگترین هیأت اقتصادی عراق را از بخش خصوصی هماهنگ کردیم و به ایران آوردیم که در این شرایط حرکت خوبی محسوب می شد. رئیس اتحادیه اتاق های بازرگانی عراق به اتفاق همه رؤسای اتاق های بازرگانی این کشور به ایران آمدند و با رئیس اتاق بازرگانی ایران و بخش های مختلف ملاقات کردند. این مساله نشان داد که عراقی ها پای کار هستند و مایل هستند که از توان و ظرفیت شرکتهای ایرانی استفاده کنند. من هنوزم فکر می کنم هر چه جلوتر برویم شاید این حضور هم پررنگتر شود.
همچنین عراق در این یکی دو ماه اخیر تبدیل به اولین مقصد صادراتی جمهوری اسلامی ایران شده و طبق آمار، در ۹ ماهه اول سال بالغ بر حدود ۷ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به این کشور داشته ایم. در حالی که در سال های گذشته این رقم هرگز از ۶ بالاتر نمی رفت و سال قبل رشد آن شروع شد و امسال هم این سیر صعودی ادامه یافت.
لذا من امیدوارم با تحقق حمایت هایی از جمله بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی هم که توسط ستاد اقتصاد مقاومتی چند روز گذشته ابلاغ شد، صادرات ما به دیگر کشورها افزایش یابد. گفتنی است ما در عراق شرایط ویژه و خاصی داریم. یعنی اینکه عراق تبدیل به مقصد اول هدف صادراتی جمهوری اسلامی ایران شده است گویای یک شرایط اضطراری است و ما باید با توجه حضور رقبا، دوچندان به این کشور اهمیت بدهیم. نباید از این غفلت کنیم که کشورهای مختلف در عراق فعال هستند و دیگر همسایگان این کشور آنجا کار می کنند، برنامه ریزی می کنند و چشم اندازهای بلندمدتی برای خودشان دارند.
بنابراین ما نیاز داریم حمایت های خود را از توسعه صادرات به عراق جدی تر کنیم. انشاءالله بخشی از منابع صندوق توسعه ملی، منابع بانکی و منابع بودجه ای کشور برای صادرات غیرنفتی در ستاد اقتصاد مقاومتی مصوب شد، به افزایش صادرات در عراق اختصاص داده شود.
ما کارهای زیادی را در عراق می توانیم در آینده نزدیک دنبال کنیم. این امر نیازمند یک پشتیبانی جدی ای است. زیرا اقدامات شرکت های برای توسعه تولیداتشان با هدف صادرات به عراق، شبکه سازی های مسیرهای توزیع، اقدامات مشترک با عراقی ها و ارائه خدمات از سوی شرکت های حوزه فناوری و دانش بنیان نیازمند حمایت است. در این راستا می توانیم کمک هایی در قالب کمک هزینه ضمانتنامه، بیمه نامه اعتبار صادراتی و یا کمک هایی برای حمل و نقل جاده ای انجام دهیم.
این اقدامات می تواند در آتیه نزدیک موج مناسب تری از حضور شرکت های ایرانی را عراق ایجاد کند. تأکید ما این است که شرکت ها تجارت غیرمستقیم را به تجارت مستقیم تبدیل کنند. لازمه این هم حضور در میدان عمل است تا بتوانند با ارتباط گیری مناسب برای محصولی که متناسب با فرهنگ و نیاز بازار عراق است بازاریابی کنند که این مساله باعث رونق تولید در داخل کشور ما می شود.
سازمان توسعه تجارت چه تسهیلاتی برای حضور شرکت‌های ایرانی در بازار کشورهای دیگر خصوصاً بازار عراق و این نمایشگاه اتخاذ کرده است؟
در این نمایشگاه سازمان توسعه و تجارت ایران برای حضور کم هزینه تر، یارانه ای را با هدف تخفیف در اجاره غرفه هایی که شرکت‌های پوشاک ما می خواستند بگیرند، پیش بینی کرده بود. اما برای سایر اقدامات توسعه صادراتی، مصوبه بسته حمایت از صادرات که اخیرا ابلاغ شده، در نظر گرفته شده است.
براین اساس شرکت‌هایی که از قبل طرحی در چند محور سازمان توسعه و تجارت داشته اند، می‌توانند این‌ها را همراهی کنند. در غیر از بحث نمایشگاهی، هیات هایی که می خواهند به عراق اعزام شوند، اگر به تایید سازمان برسد، قابلیت دریافت کمک دارند. همچنین اگر تسهیلات بانکی متناسب با قراردادی در کشور هدف باشد یا برای کارهای لجستیک، در صورتی که طرح آن شرکت مورد تایید سازمان باشد، می توانند در قالب یارانه سود تسهیلات کمک بگیرند.
بخشی از این تسهیلات هم برای کمک به تبلیغات بازاریابی و اطلاع رسانی است که این بسته حمایتی ابلاغ شده است. طبق شیوه نامه های سازمان برای مثال اگر شرکتی بخواهد در عراق تبلیغات کند اگر طرحش به تایید برسد می تواند کمک دریافت کند یا در حوزه خدمات فنی ـ مهندسی اگر کسی شرایط لازم خود را ابلاغ کرده باشد می تواند مراجعه کند و از مشوق صادراتی در آن بخش بهره مند بشود.
تقریباً حدود ۹ عنوان کلی، زیر مجموعه مرکز توسعه صادرات است که در بخش های مختلف می تواند کمک به صادرات باشد. البته تاکید ما این است که باید عراق را به صورت ویژه برای این امکانات و حمایت هایی که در توسعه صادرات هست ببینند تا با توجه به شرایط خاصی که ما در این کشور با آن روبرو هستیم، بتوانیم از این وضعیت حداکثر بهره برداری را بکنیم و فرصتهای رقابتی ما به صورت خاص ایجاد شود.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: