۲۶ آبا ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۱۴

از مشهد تا کربلا تنها ۳۲ کیلومتر باقی مانده است

محمد اسلامی در اولین روزهای تصدی خود بر مسند وزارت راه گفت: اتصال ریلی و جاده‌ای به کشور عراق در بین کشورهای همسایه از اولویت برنامه‌های دولت و وزارت راه و شهرسازی است. پیرو این وعده وزیر جدید راه، معاون فنی وزیربنایی راه آهن از دستور رئیس جمهور مبنی بر ساخت این محور راهبردی خبر داد.

به گزارش عیارآنلاین، تبادلات تجاری و گردشگری ایران و عراق در سال‌های اخیر رشد فزاینده‌ای داشته است به نحوی که طبق آمار سازمان راهداری به طور میانگین در ۵ سال اخیر، سالانه ۱۵ میلیون تن کالا از ایران به عراق صادر شده است و از این طریق درآمد ۶ میلیارد دلاری در سال برای کشور به ارمغان آمده است. از سوی دیگر با افزایش سفرهای زیارتی و سیاحتی مردم دو کشور بیش از ۸ میلیون تردد در مرزها به ثبت رسیده است. بدین ترتیب موضوع حمل‌ونقل به یکی از مهم‌ترین مسائل بین دوکشور تبدیل شده و پای ثابت مذاکرات مقام‌های سیاسی ایران و عراق قرار گرفته است.

حمل و نقل مهمترین چالش

اهمیت حمل‌ونقل میان ایران و عراق زمانی به اوج خود می‌رسد که به یکی از مناسبت‌های مذهبی مانند محرم و صفر نزدیک می‌شویم. در این ایام حجم درخواست‌ها برای زیارت به عتبات­ عالیات و آستان قدس رضوی به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. به طوری‌که برای مدیریت آن، نیاز به وسائل نقلیه زیادی خواهد بود. بهترین وسیله برای حمل‌ونقل انبوه مسافران بویژه در این ایام، حمل‌ونقل ریلی است. چراکه هر قطار معادل حداقل ۱۵۰ اتوبوس و ۴ هواپیما قابلیت جابجایی ایمن مسافران را دارد. همچنین این وسیله نقلیه برای جابجایی حجم انبوهی از کالا معادل ۶۰ تریلی، عمل خواهد کرد.

اتصال ریلی به عراق راهبردی‌ترین زیرساخت مورد نیاز

در حال حاضر دو محور برای اتصال ریلی به عراق در دست احداث است. محور اول با عنوان راه آهن غرب شناخته می‌شود. این مسیر ریلی، پس از رسیدن به مرز خسروی، از طریق خانقین به شبکه ریلی عراق متصل می‌شود. این پروژه که کلنگ اجرایی آن در سال ۱۳۸۰ به زمین خورد، پس از گذشت ۱۷ سال به کرمانشاه رسید و برای رسیدن به مرز خسروی ۲۶۰ کیلومتر دیگر، پیش روی خود دارد. محور دوم شلمچه-بصره نام دارد. اتصال این محور به استان بصره در خاک عراق، تنها نیاز به احداث یک پل بر روی اروند و ۳۲ کیلومتر خط آهن در خاک عراق دارد. ساخت این پل و خط کوتاه از سال‌های گذشته یکی از موضوعات مورد مذاکره مسئولان ایرانی و عراقی بوده است به نحوی که دو تفاهم در سال‌های ۹۰ و ۹۳ پیرامون آن به امضاء رسید. با این حال علی رغم وعده‌های مکرر مسئولان در سال‌های ۹۴ و ۹۵ تا کنون این محور راهبردی ساخته نشده است.

مشغله آخوندی مانع ساخت این خط ریلی

شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل این تأخیر را بتوان در اولویت قرارنداشتن این پروژه در وزارت راه یافت. در همین رابطه چهارم آبان ماه، محمود واعظی مسئول دفتر رئیس جمهور در جلسه ستاد اربعین گفت: احداث خط آهن شلمچه به بصره با نظر موافق رئیس جمهور همراه بوده ولی مشغله کاری فراوان و سخت گیری‌های وزارتخانه‌های تابعه مانع تکمیل آن شده است. به عبارت دیگر مشغله‌ها و سخت­گیری های وزیر مستعفی، عباس آخوندی مانع از پیگیری اجرای این پروژه شده است.

وعده وزیر جدید دستور رئیس جمهور را به همراه داشت

با این توضیحات و مقارن با روی‌کار آمدن وزیر جدید، محمد اسلامی در اولین اظهارات خود در ۷ آبان گفت: اتصال ریلی و جاده‌ای به کشور عراق در بین کشورهای همسایه در اولویت برنامه‌های دولت و وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.[۱] تنها چند روز پس از این اظهارات در ۲۰ آبان ماه معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن گفت: با دستور رئیس جمهور مقرر شد پل و خط توسط ایران ساخته شود با این توضیح که پل را بسازیم و به کشور عراق هبه کنیم و هزینه‌های مربوط به ساخت خط توسط عراق بازپرداخت شود.[۲]

۳۲ کیلومتر تا اتصال مشهد به کربلا

درنهایت می‌توان امیدوار بود با تغییرات ایجادشده در وزارت راه‌وشهرسازی و دستور رئیس‌جمهور مبنی برساخت این خط ریلی میان ایران و عراق، ۳۲ کیلومتر باقی‌مانده برای اتصال ریلی مشهد به کربلا تکمیل گردد و از این طرق علاوه بر تسهیل زیارت زائران دو کشور، زمینه افزایش صادرات از ایران به عراق فراهم شود.

 

[۱] https://www.farsnews.com/news/13970812000677

[۲] https://www.farsnews.com/news/13970820000671

 

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: