مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی در گفتگو با عیارآنلاین:

برای مشارکت در پروژه چابهار-سرخس درخواست داده‌ایم/ وزارت راه نماینده خود را معرفی کند

رئیسی درخصوص درخواست مشارکت آستان قدس در پروژه چابهار-سرخس گفت: یکی از اعضای هیأت مدیره­ شرکت ساخت باید مسئولیت پروژه زاهدان به سرخس را بر عهده گیرد و تمام  اختیارات لازم را هم داشته باشد. شرکت مسکن و عمران قدس رضوی اقدامات مناسبی را در خصوص فاینانس این پروژه انجام داده است و حتی نام بانک‌­ها و شرکت‌های خارجی فاینانس کننده را هم به وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌ است

مهندس محمدرضا رئیسی، مدیرعامل شرکت مسکن و عمران آستان قدس رضوی گفتگویی با پایگاه خبری-تحلیلی عیارآنلاین درخصوص مشارکت آستان قدس رضوی (ع) در پروژه اتصال ریلی چابهار به سرخس داشته که متن آن به شرح زیر است.

عیارآنلاین: درخصوص آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه اتصال ریلی چابهار به زاهدان و درخواست مشارکت آستان قدس رضوی در این پروژه ملی توضیح دهید:

پروژه اتصال ریلی چابهار به زاهدان در حال حاضر در دست احداث است و قرارگاه خاتم الانبیاء متولی آن می‌باشد و پیشرفت‌های نسبتاً خوبی هم داشته‌اند. اما در رابطه با پروژه زاهدان به سرخس هنوز اقدامات جدی انجام نشده است و علیرغم اینکه دو سال از زمان اعلام آمادگی شرکت عمران قدس رضوی برای مشارکت در این پروژه به وزارت راه و شهرسازی می‌گذرد ولی پاسخی از این وزارتخانه به ما نرسیده است.

به اعتقاد بنده دکتر خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اگر به دنبال پیشرفت این پروژه استراتژیک هستند باید فرد ویژه‌ای را برای آن انتخاب کنند تا مدیریت این پروژه به صورت یکپارچه انجام شود. در همین راستا، پیگیری‌های مکرری داشته‌ایم ولی متاسفانه به جوابی نرسیده‌ایم.

 

عیارآنلاین: درخواستی برای مشارکت در ساخت خط آهن چابهار-سرخس به شرکت ساخت داده‌اید؟

به اعتقاد بنده، یکی از اعضای هیأت مدیره­ شرکت ساخت باید مسئولیت پروژه زاهدان به سرخس را بر عهده گیرد و تمام  اختیارات لازم را هم داشته باشد. شرکت مسکن و عمران قدس رضوی اقدامات مناسبی را در خصوص فاینانس این پروژه انجام داده است و حتی نام بانک­ها و شرکت‌های خارجی فاینانس کننده را هم به وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌ است. ولی متاسفانه یک مرتبه هم به وزارت راه و شهرسازی دعوت نشده‌ایم. بنده شخصاً سه مرتبه پیگیر برگزاری جلسه‌ برای این پروژه بودم ولی به دلیل بی‌توجهی وزارت راه و شهرسازی به  نتیجه‌ای نرسیدم.

 

عیارآنلاین: در چند وقت گذشته صحبت‌های مبنی بر اشباع شدن خطوط اعتباری خارجی مطرح شده است. برای مثال می‌گویند بانک‌های چینی دیگر حاضر به فاینانس پروژه‌های ایرانی نیستند. نظر شما درخصوص این موضوع چیست؟

من وارد این مقوله نمی­شوم. ایران کشوری ثروتمند است و می‌تواند با منابع داخلی خود این پروژه را عملیاتی کند. گذشته از آن  اگر خط اعتباری چین پر شده، خط اعتباری روسیه موجود است. اگر خط اعتباری روسیه پر شده، خط اعتباری هند وجود دارد. اگر نماینده‌ای از سوی وزارت راه و شهرسازی برای پروژه چابهار به سرخس تعیین شود تمام مشکلات را می‌توانیم حل کنیم.

عیارآنلاین: با این توضیحات مانعی برای خط اعتباری این پروژه وجود ندارد؟

نه مانعی وجود ندارد. اگر خط اعتباری چین پر شده، دوباره خط اعتباری جدید برای آن ایجاد می‌کنیم. توجه داشته باشید که راه آهن چابهار به سرخس رگ حیاتی آسیای میانه است. این محور بیش از ده میلیون تن در سال ظرفیت جابه‌جایی بار دارد و می­تواند آسیای میانه را به آب­های گرم متصل کند.

این مسیر برای انجام مبادلات تجاری مورد نیاز کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و هند است. با توجه به اهمیت پروژه، اگر وزارت راه و شهرسازی اقدامات لازم را انجام دهد مسئولین ریلی کشورهای فوق خودشان مشکلات تامین منابع مالی را حل خواهند کرد.

عیارآنلاین: نقش خط آهن چابهار-سرخس را در توسعه و آبادانی شرق کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به دلیل وجود معادن فراوان در شرق کشور این منطقه سالانه چهار میلیون تن بار قابل حمل دارد. این ویژگی خط ریلی چابهار به سرخس را به یکی از پر تحرک‌ترین خطوط تبدیل خواهد کرد و عواید حاصل از آن نصیب مردم شرق کشور خواهد شد. به اعتقاد بنده، اگر اجرای این پروژه را سریع‌تر شروع نکنید، دو برابر آن باید هزینه­ی رفاهی و امنیتی در منطقه بدهیم.

عیارآنلاین: راهکار پیشنهادی شما برای به بهره‌برداری رسیدن هرچه سریع‌تر این پروژه ملی چیست؟

مدیریت مناسب مهم‌ترین راهکار است. ما ۴۰ سال است که می‌گوییم مشکلات مالی داریم ولی در حقیقت این چنین نیست. کشور ما بی­پول نیست. اصل این است که چگونه بتوانیم مدیریت، خلق پول، سرمایه و ثروت کنیم. جابه‌جایی ۱۲ الی ۱۰ میلیون تن بار در سال به خوبی نشان دهنده آن است که این پروژه عظیم توجیح اقتصادی دارد.

اگر این پروژه متولی مشخصی داشت قطعا با دعوت به سرمایه‌گذاری تمام مشکلات مالی آن حل می‌شد. درحال حاضر کشور هند با اشتیاق فراوانی به دنبال سرمایه‌گذاری در خط آهن چابهار به سرخس است. کشورهای آسیای میانه هم مایل هستند به پروژه ورود کند.

عیارآنلاین: مسئولین شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور اعلام کرده‌اند، آستان قدس رضوی به صورت جدی طرحی برای مشارکت در ساخت خط آهن چابهار-سرخس ارائه نکرده است. نظر شما درخصوص این ادعا چیست؟

شرکت مسکن و عمران قدس برای مشارکت در این پروژه نامه کتبی به شرکت ساخت ارسال کرده است. گذشته از آن در معاونت ریاست جمهوری هم جلسه‌ای پیرامون این پروژه داشته‌ایم و در آن­جا هم اعلام آمادگی کردیم. ولی متاسفانه هنوز به درخواست ما پاسخی داده نشده است.

 

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: