رئیس ستاد توسعه شرق کشور در گفتگو با عیارآنلاین:

تکمیل خط آهن چابهار-سرخس نیازمند مشارکت آستان قدس است

شیران با بیان اینکه سرمایه‌گذاری آستان قدس رضوی در پروژه چابهار-سرخس اقدام توسعه‌ای بزرگی برای شرق کشور است گفت: آستان قدس رضوی از ظرفیت­‌های بسیار بالایی برخوردار است و توانایی‌های فنی لازم را دارد. سرمایه‌گذاری در این پروژه  قطعاً با بازگشت اصل سرمایه و سود آن همراه خواهد بود. در صورت وجود لکومتیو و واگن به اندازه لازم این امکان وجود دارد سالیانه ۱۰۰ میلیون تن بار از مسیر چابهار-سرخس جابه‌جا شود.

رضا شیران خراسانی، رئیس ستاد توسعه شرق کشور مجلس شورای اسلامی گفتگویی با پایگاه خبری-تحلیلی عیارآنلاین، درخصوص پروژه اتصال ریلی چابهار به زاهدان داشته که متن آن به شرح زیر است.

عیارآنلاین: درخصوص اهمیت تکمیل و بهره‌برداری پروژه اتصال ریلی چابهار-سرخس توضیح دهید؟

رئیس ستاد توسعه شرق کشور: این کریدور یک مسیر استراتژیک هم برای کشور خود ما و هم برای کشورهایی همسایه است­. بهترین راه برای کشورهای آسیای میانه مثل تاجیکستان، ازبکستان، قزقیزستان، قزاقستان، ترکمنستان، جهت رسیدن به اقیانوس هند همین مسیر است. درحال حاضر حمل‌ونقل دریایی ارزان­ترین و از نظر مسافت کم‌­مسافت‌­ترین گزینه ارتباطی در دنیا محسوب می‌شود.

موارد ذکر شده اهمیت این پروژه ریلی را به روشنی بیان می‌کند. این پروژه از دو قطعه تشکیل شده است. قطعه اول چابهار را به زاهدان متصل خواهد کرد که درحال حاضر دارای پیشرفت ۳۷ درصدی است. قطعه دوم زاهدان را به سرخس متصل می‌کند که تا این لحظه دارای هیچگونه پیشرفت فیزیکی نبوده است.

 

عیارآنلاین: کمبود منابع مالی ازجمله مهم‌ترین مشکلات پیش روی این پروژه ملی محسوب می‌شود. راهکار شما برای حل این مسئله چیست؟

شیران: با توجه به اهمیت حمل‌ونقل ریلی، در بودجه­ سال ۹۷، منابع مالی خوبی برای توسعه این صنعت در نظر گرفتیم. علاوه بر این استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و فراهم کردن زمینه‌ سرمایه‌گذاری‌های خارجی را هم در دستور کار خود داشتیم. برنامه‌ریزی برای هدایت نقدینگی‌های موجود در کشور و همچنین مشارکت مردم در این چنین پروژه‌ها ازجمله راهکارهای دیگری است که باید نسبت به آن اقدامات جدی صورت گیرد.

امروزه یک حجم نقدینگی بسیار بالایی در اختیار مردم است.  اگر برای پروژ‌ه­‌های نیمه­‌کاره طرح‌های توجیهی اقتصادی و مالی مناسبی نوشته شود می­توانیم از همین سرمایه‌­هایی که دست مردم به صورت سیال هست استفاده کنیم و پروژه‌ها­ی خود را پیش ببریم.

 

عیارآنلاین: نظر شما درخصوص مشارکت آستان قدس رضوی در پروژه اتصال ریلی چابهار به سرخس چیست؟

نماینده مردم مشهد و کلات: آستان قدس رضوی از ظرفیت­‌های بسیار بالایی برخوردار است و توانایی‌های فنی لازم را دارد. از ورود این نهاد به  پروژه چابهار-سرخس استقبال می‌کنیم. آستان قدس با ساخت خط آهن چابهار-سرخس اقدام توسعه‌ای بزرگی برای شرق کشور انجام می‌دهد.

 

 عیارآنلاین: آیا سرمایه‌گذاری آستان قدس در پروژه چابهار-سرخس با بازگشت سرمایه و سود آن همراه خواهد بود؟

 رئیس ستاد توسعه شرق کشور: سرمایه‌گذاری در این پروژه  قطعاً با بازگشت اصل سرمایه و سود آن همراه خواهد بود. این مسیر سهل الوصول­ترین و کم­مسافت‌­ترین راهی است که شمال و جنوب، شرق کشور را به هم متصل می‌کند. علاوه بر آن کشورهای حوزه آسیای میانه را به آب‌های آزاد متصل می‌کند. در صورت وجود لکومتیو و واگن به اندازه لازم این امکان وجود دارد سالیانه ۱۰۰ میلیون تن بار از مسیر چابهار-سرخس جابه‌جا شود.

درحال حاضر سنگ آهن خارک ۴۰ میلیون تن ظرفیت جابه‌جایی بار دارد ولی ظرفیت واگنی و ریلی ما حدود ۱۱ میلیون تن است و ۲۹ میلیون تن دیگر از طریق کامیون منتقل می‌شود.

 

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: