توافق بر سر مشارکت عمومی ـ خصوصی در پروژه چابهار ـ سرخس

آستان قدس و شرکت ساخت پای میز مذاکره بنشینند!

اظهارات رسمی مقام‌های مسئول در آستان قدس و شرکت ساخت نشان از توافق بر سر مشارکت در پروژه احدات خط آهن چابهار ـ سرخس دارد. این توافق وقتی به سرانجام خواهد رسید که هر دو طرف مشارکت، نسبت به برگزاری جلسات مستقیم جهت اعلام شرایط سرمایه گذاری اهتمام داشته باشند.

به گزارش عیارآنلاین، اواخر مرداد ماه بود که محمدرضا رئیسی در گفت وگو با خبرگزاری فارس، ضمن اعلام استقبال شرکت عمران آستان قدس رضوی در ورود به حوزه راه‌آهن چابهار ـ  زاهدان ـ مشهد ـ سرخس اظهار داشت: توسعه  و آبادانی شرق کشور یکی از نیازهای توسعه‌ای کشور و دارای اولویت است.

وی با تأکید بر اینکه برای توسعه شرق ضرورت دارد زیرساخت‌ها اجرایی شود، افزود:  این زیرساخت‌ها و عملیات زیربنایی شامل رساندن آب به منطقه، توسعه زیرساخت‌های ریلی و همچنین رشد زیرساخت‌های جاده‌ای است.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی تأکید کرد: خط آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد ـ سرخس، دریای عمان را به کشورهای تازه استقلال‌یافته شمال ایران متصل می‌کند؛ این کریدور ریلی به دلیل نقش ترانزیتی خود می‌تواند محصولات تولیدی آسیای میانه را به آب‌های آزاد و بالعکس جابه‌جا کند. وی یادآور شد: این مسیر ریلی کریدوری ترانزیتی خواهد بود که ‌۱۰ میلیون تن در سال ظرفیت خواهد داشت، بنابراین اهمیت بالایی دارد.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی در ادامه با تبیین نقش آستان قدس در این پروژ گفت: ‌ طبق دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تلاش آستان قدس رضوی برای محرومیت‌زدایی بیشتر، متولی آستان قدس رضوی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در حکم ابلاغی به ایشان، رسیدگی به مناطق مستضعف و محرومیت‌زدایی را در برنامه کاری قرار داد.

وی در ادامه افزود: در همین راستا از سال گذشته آستان قدس رضوی مذاکراتی با مسئولان امر و دولتمردان و متولیان پروژه‌ها داشت و رسماً اعلام کرده‌ایم که آمادگی حضور در پروژه‌های عمرانی توسعه شرق را داریم و همچنین از ورود به پروژه خط‌آهن زاهدان ـ مشهد ـ سرخس استقبال کردیم.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی اضافه کرد: بیش از دو سال است که در جلسات متعدد با مسئولان و همچنین نامه‌نگاری، آمادگی خود را برای مشارکت و تسریع در ساخت راه آهن چابهار به سرخس به وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌ایم. مدیرعامل شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی در پایان گفت:‌ در حال حاضر جلسات کارشناسی و پیگیری‌های مستمر با وزارت راه و شهرسازی از سوی شرکت عمران آستان قدس رضوی در حال انجام است که امیدواریم هر چه زودتر در این حوزه به نتیجه برسیم و اجرای پروژه آغاز شود.

استقبال شرکت ساخت از مشارکت آستان قدس

این اظهارات رئیسی، مدیرعامل شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی در حالی بیان شد که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور چندی پیش در ۲۸ مهر، در پاسخ به این اظهارات در خبرگزاری مهر جوابیه منتشر کرد. در این جوابیه آمده است: در خصوص پیشنهاد آستان قدس رضوی (ع) لازم به ذکر است که هرگونه پیشنهاد سرمایه گذاری می‌بایست به صورت مکتوب شامل استراکچر مالی، نحوه تأمین مالی و بازپرداخت آن و همچنین سود درخواستی به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ارائه تا پس از بررسی و تأیید، مراحل بعدی آن طی شود که تا کنون چنین اتفاقی رخ نداده و پیشنهاد مشارکت آستان قدس رضوی تنها در حد اخبار منعکس شده در رسانه‌ها بوده است.

نکته قابل توجه اینکه شرکت متبوع تمایل به مدل‌های سرمایه گذاری مشارکتی نظیر BLT,BOT و فاینانس داخلی و خارجی را داشته و آماده مذاکره به صورت جدی با پیشنهاددهندگان واقعی است. در همین راستا نیز ضمن استقبال از تمامی پیشنهادهای سرمایه گذاری به روش‌های مذکور آمادگی کامل برای بررسی پیشنهاد مدون آستان قدس رضوی را نیز دارد.

آنچه که در بیان دو مقام مسئول به صورت رسمی برآن تاکید شده است، دغدغه هر دو نهاد آستان قدس رضوی به عنوان بخش غیردولتی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به عنوان بخش دولتی، در رابطه با اهمیت ساخت محور ترانزیتی چابهار ـ سرخس است. بر این اساس می‌توان اظهار داشت مقدمات لازم برای تفاهم بر سر مشارکت عمومی‌ـ خصوصی (ppp) در ساخت این پروژه فراهم شده است. در این مرحله طرفین مشارکت کننده بجای متهم نمودن یکدیگر نسبت به کوتاهی در انجام این پروژه باید به معرفی نماینده‌های خود و شرایط پذیرش سرمایه گذاری اقدام نمایند.

لازم به ذکر است این محور راهبردی به‌عنوان اصلی‌ترین اولویت زیرساختی شرق کشور علاوه بر کسب منافع ملی حاصل از درآمدهای ترانزیتی، تأثیر مستقیمی بر اشتغال‌زایی و پیشرفت اقتصادی این منطقه از کشور خواهد داشت. احداث این زیرساخت ریلی سبب می‌شود تا دسترسی به معادن و بهره‌برداری از آن‌ها مقرون‌به‌صرفه شود و از این طریق مقدمات لازم برای سرمایه‌گذاری جهت فعال‌سازی ظرفیت معادن غنی شرق کشور فراهم گردد.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: