درخواست نمایندگان سیستان از آستان قدس برای ساخت خط آهن چابهار-سرخس + اینفوگرافی

احداث خط آهن چابهار-سرخس، توسعه و آبادانی شرق کشور را به دنبال دارد از این رو اعضای مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان از آستان قدس رضوی (ع) برای ورود به این پروژه ملی و تکمیل آن دعوت کردند.

به گزارش عیارآنلاین، محور ریلی چابهار-سرخس از دو قطعه اصلی تشکیل شده است. قطعه اول آن امکان اتصال بندر چابهار به زاهدان را فراهم  و قطعه دوم زاهدان را به بیرجند و نهایتا به شمال شرق کشور متصل می‌کند. عملیات احداث این کریدور ریلی از سال ۱۳۸۹ شروع شده و هم اکنون با گذشت ۸ سال از شروع، پروژه مذکور دارای پیشرفت ۳۵ درصدی می‌باشد که نشان دهنده عملکرد ضعیف دولت در اجرای تعهدات خود است.

کمبود منابع مالی ازجمله مهم‌ترین دلایل مطرح شده برای پیشرفت فیزیکی ناچیز پروژه چابهار-سرخس است. در بودجه سال ۱۳۹۶ حدود ۲۵۰ میلیارد تومان برای قطعه اول اعتبار مشخص شده است، این درحالی است که قانون بودجه هزینه واحد ساخت این خط آهن را ۷.۸ میلیارد تومان به ازای هر کیلومتر و هزینه قطعه اول را ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد و هزینه قطعه دو ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است.

مزیت این خط نسبت به سایر خطوط در دست احداث موضوع توسعه و آبادانی شرق کشور و درآمدزایی آن است. این ویژگی سبب شده است تا ساخت این محور ریلی در شرایطی که دولت با کمبود منابع مالی دست‌وپنجه نرم می‌کند، توسط بخش غیردولتی و عمومی در قالب قراردادی BOT (ساخت، بهره‌برداری و انتقال) امکان‌پذیر باشد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، آستان قدس رضوی (ع) به عنوان یکی از نهادهای تاثیرگذار در آبادنی شرق کشور و در راستای اجرای بخشی از ماموریت‌های محرومیت‌زدایی خود بویژه در شرق کشور می‌تواند به عنوان متولی این پروژه، زیرساخت لازم برای شکوفایی اقتصادی، اشتغال و ارتقاء امنیت در این منطقه را با ساخت و بهره‌برداری از محور ریلی چابهار به سرخس، فراهم آورد.

در همین راستا، پایگاه خبری-تحلیلی عیارآنلاین، گفتگویی با نمایندگان استان سیستان و بلوچستان درخصوص مشارکت آستان قدس رضوی در پروژه چابهار-سرخس داشته که متن آن به شرح زیر است.

محمد نعیم امینی فرد، نماینده مردم ایرانشهر، سرباز و دلگان در مجلس شورای اسلامی: از ورود آستان قدس رضوی به پروژه ریلی چابهار-سرخس اگر توان مالی لازم برای این پروژه را داشته باشد استقبال میکنیم. در همین راستا در نظر داریم دیداری با مسئولین آستان قدس رضوی داشته باشیم.

 

 

 

حبیب اله دهمرده، نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی: آستان قدس رضوی ظرفیت‌های فنی و اقتصادی لازم برای مشارکت مالی در پروژه چابهار-سرخس را دارد. اگر آستان قدس در این پروژه سرمایه‌گذاری نکند باید به مسئولین این مجموعه خرده گرفت. چراکه سرمایه‌گذاری در پروژه چابهار-سرخس قدمی در راستای محرومیت‌زدایی از شرق کشور است.

 

 

علی کرد، نماینده مردم خاش،  نصرت آباد و میرجاوه در مجلس شورای اسلامی: از آستان قدس رضوی استدعا داریم و خواهش میکنیم توجه ویژه‌ای به کریدور ریلی چابهار سرخس داشته باشد. با تکمیل این پروژه امکان مسافرت سالانه بیش از ۲۰۰هزار زائر از شرق کشور به عتبات و عالیات و مشهد مقدس فراهم می‌شود.

 

 

احمد علی کیخا، نماینده مردم زابل  در مجلس شورای اسلامی: اگر آستان قدس رضوی به پروژه چابهار-سرخس ورود پیدا کند اقدام توسعه‌ای بزرگی برای شرق کشور انجام داده است. سرمایه‌گذاری آستان قدس در این پروژه با بازگشت سرمایه و سودآوری همراه خواهد بود و هیچگونه ریسکی در آن نیست.

 

 

 

علیم یارمحمدی نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی: ورود آستان قدس به پروژه ریلی چابهار-سرخس حائز اهمیت است. با اتصال کامل این محور به دریا به دلیل نقش ترانزیتی که دارد درآمدهای فراوانی نصیب سرمایه‌گذاران خواهد شد و هزینه آن در کمتر از پنج سال برگشت داده می شود.

 

 

 

 

محمد باسط درازهی، نماینده مردم سراوان، سیب و سوران در مجلس شورای اسلامی: آستان قدس رضوی به لحاظ مالی در وضعیت خوبی قرار دارد و پروژه‌های که در گذشته به آن ورود پیدا کرده را به موقع و با کیفیت بالا تحویل داده است. در همین راستا، بنده و سایر همکاران در استان از ورود آستان قدس رضوی به پروژه اتصال ریلی چابهار به سرخس استقبال می‌کنیم.

 

 

حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی: درخواست ورود آستان قدس به پروژه ریلی چابهار-سرخس را داده‌ایم. به اعتقاد ما آستان قدس قطعاً می‌تواند این پروژه را به سرانجام رساند. امیدوار هستیم آستان قدس حداقل ۲خراسان را پوشش دهد.

 

 

 

***********

اینفوگرافی:

 

 

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: