۱۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۶

کوتاهی آستان قدس رضوی در ساخت محور ریلی چابهار ـ سرخس

احداث پروژه راه‌آهن چابهار-سرخس سبب می‌شود تا دسترسی به معادن استان‌های سیستان‌وبلوچستان و خراسان‌جنوبی و بهره‌برداری از آن‌ها مقرون‌به‌صرفه شود و از این طریق مقدمات لازم برای سرمایه‌گذاری جهت فعال‌سازی ظرفیت معادن غنی شرق کشور فراهم گردد؛مسئولین آستان قدس در مورد عدم تکمیل خط آهن چابهار سرخس که شکوفایی اقتصادی منطقه محروم شرق کشور را در پی دارد، باید پاسخگو باشند!

به گزارش عیارآنلاین، استان‌های شرقی کشور همچون سیستان‌وبلوچستان و خراسان جنوبی از جمله استان‌های هستند که بدلیل دوری از مراکز جمعیتی بلحاظ زیرساختی محروم‌تر از سایر استان‌ها هستند. به همین جهت سرمایه گذاری در این استان‌ها با هزینه‌های زیاد همراه است که این امر سبب شده است تا پیشرفت اقتصادی در این استان‌ها با کندی مواجه شود. طبق اعلام سازمان آمار در سال ۹۶ نرخ بیکاری در استان خراسان جنوبی به بیش از ۱۱ درصد و استان سیستان‌وبلوچستان به بیش از ۱۲ درصد رسیده است.

از طرف دیگر بهره‌برداری از منابع عظیم معدنی در این استان‌ها می‌تواند نقطه عطفی برای شکوفایی اقتصادی را رقم بزند زیرا مطابق اظهارات رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان، این استان با دارا بودن ۱۰ میلیارد تن ذخایر معدنی قطعی و ۲۰ میلیارد تن ذخایر احتمالی، هم اکنون تنها سالانه به‌طور متوسط ۳ و نیم میلیون تن مواد معدنی از این معادن استخراج می‌شود. همچنین براساس آمارهای سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی، این استان به‌عنوان یکی از قطب‌های معدنی کشور شناخته می‌شود. مجموع ظرفیت معادن در حال بهره‌برداری استان خراسان جنوبی بیش از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن است درحالی‌که هم‌اکنون سالانه تنها ۱۲ میلیون تن مواد معدنی از آن استخراج می‌شود.

بی شک یکی از مهمترین دلایل عدم بهره مندی از ظرفیت معادن موجود در استان های شرقی کشور، نبود زیرساخت مناسب حمل‌ونقل، بویژه حمل‌ونقل ریلی است. احداث پروژه راه‌آهن چابهار-سرخس سبب می‌شود تا دسترسی به معادن استان‌های سیستان‌وبلوچستان و خراسان‌جنوبی و بهره‌برداری از آن‌ها مقرون‌به‌صرفه شود و از این طریق مقدمات لازم برای سرمایه‌گذاری جهت فعال‌سازی ظرفیت معادن غنی شرق کشور فراهم گردد.

لازم به ذکر است محور ریلی چابهار-سرخس از ۲ قطعه اصلی تشکیل‌شده که قطعه اول آن از چابهار تا زاهدان، امکان اتصال چابهار به شبکه ریلی و قطعه دوم آن، امکان اتصال زاهدان به بیرجند و نهایتاً اتصال به سرخس را فراهم می‌کند. عملیات عمرانی قطعه اول با طول ۵۸۰ کیلومتر، از سال ۸۹ به تصویب رسیده است و هم‌اکنون پس از گذشت ۸ سال از شروع پروژه دارای پیشرفتی کمتر از ۳۵ درصد است، این درحالی است که قطعه دوم که از سال ۹۳ در ردیف بودجه عمرانی کشور قرارگرفته است، بعد از گذشت ۴ سال تقریباً هیچ پیشرفت فیزیکی نداشته است. اصلی‌ترین دلیل پیشرفت کند در ساخت پروژه راه‌آهن چابهار-سرخس، کمبود منابع مالی دولتی است. به‌طوری‌که در ۸ سال اخیر تنها حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه دولتی برای این پروژه تخصیص‌یافته است.

مطابق تجربه کشورهای توسعه‌یافته مهم‌ترین راهکار برای ساخت و تکمیل زیرساخت‌های عمرانی سود ده استفاده از مشارکت عمومی ـ خصوصی است. ازجمله این نهادها آستان قدس رضوی است که به‌عنوان یکی از بخش‌های غیردولتی توانمند در آبادانی شرق کشور و در راستای اجرای بخشی از مأموریت‌های محرومیت‌زدایی خود می‌تواند به‌عنوان متولی این پروژه راهبردی برای شکوفایی اقتصادی، اشتغال و ارتقاء امنیت در این منطقه اقدام کند.

در همین راستا اکثر نمایندگان شرق کشور درخواست خود را مبنی بر ورود آستان قدس رضوی به این پروژه اعلام نموده‌اند. در همین راستا نظر افضلی نماینده مردم خراسان جنوبی خردادماه امسال در مصاحبه با عیارآنلاین گفته بود: با اشاره به اقدامات نمایندگان شرق کشور برای حل مشکل منابع مالی و ساخت هرچه سریع‌تر این پروژه، برای پیگیری این موضوع مجمعی تشکیل‌شده است که در آن نمایندگان تمام استان‌های مربوطه عضو هستند و موضوع تأمین منابع مالی ازجمله محورهای جلسات بوده و در این راستا پیشنهاد‌هایی جهت ورود بخش‌های غیردولتی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه مطرح‌شده است.

وی در ادامه با اشاره به نهادهای توانمند غیردولتی برای ورود به مدیریت این پروژه افزود: آستان قدس رضوی ازجمله نهادهای غیر دولتی است که محرومیت‌زدایی از جمله ماموریت‌های اصلی آن در شرق کشور است و به همین دلیل به آستان قدس پیشنهاد تامین منابع مالی این پروژه را داده‌ایم و امیدوار هستیم که مورد پذیرش آن‌ها قرار گیرد. آنچه هم‌اکنون مورد ابهام است عدم واکنش درخور توجه از سوی مسئولان آستان قدس به این درخواست‌­ها است.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: