دبیر فراکسیون توسعه صنایع دریایی مجلس در گفتگو با عیارآنلاین مطرح کرد:

عدم توسعه صنعت بانکرینگ نتیجه بی تعهدی مسئولین مربوطه

گلمرادی با بیان اینکه علی‌رغم پتانسیل‌های فراوان هیچ جایگاهی در صنعت بانکرینگ منطقه نداریم گفت: اینکه نتوانسته‌ایم سهمی از بانکرینگ منطقه داشته باشیم، سهل انگاری، بی‌توجهی و بی تعهدی مسئولین زیربط را نشان می‌دهد. کشور امارات درحالی درآمدهای ارزی فراوانی به وسیله صنعت بانکرینگ بدست می‌آورد که  بخش عمده‌ای از سوخت مورد نیاز خود را به صورت خام از ایران خریداری می‌کند.

به گزارش عیارآنلاین، منطقه خلیج‌فارس بعد از آسياي جنوب شرقي، پر رفت‌وآمدترين منطقه كشتي­راني در دنيا محسوب مي­شود. بر اساس آمارها، سالیانه بیش از ۵۰ هزار کشتی وارد خلیج فارس می‌شود. از این رو فرصت بی بدیلی برای توسعه صنعت بانکرینگ در ایران فراهم شده است. صنعت بانکرینگ به ارائه سوخت و خدمات جانبی به کشتی و خدمه‌های آن گفته می‌شود.

علی‌رغم اینکه ایران از مزیت‌های فراوانی نظیر موقعیت ژئوپليتيكي ممتاز، مرز آبی وسیع، سوخت باکیفیت و قيمت مناسب، بالا بودن میزان تولید سوخت، بخش غیر دولتی قوی و زیرساخت‌های کافی برخوردار است تا کنون در استفاده از ظرفیت‌های صنعت بانکرینگ موفق نبوده است. سهم۳ میلیارد دلاری ایران از بازار ۳۰ میلیارد دلاری بانکرینگ منطقه گویای همین واقعیت است.

یكی از مهمترین مزایای صنعت بانكرینگ، ارزآوری بالای این صنعت درصورت توسعه مناسب آن است. با توجه به اینكه صنعت بانكرینگ مجموعه‌ ايي از خدمات همچون سوخت‌رسانی، تأمين خوراك، خدمات تعمير و تعویض قطعات اصلی و یدکی و بسياري خدمات ديگر را شامل می‌شود با توسعه این صنعت درآمدزایی مناسبی از این حوزه به‌دست می‌آید. همچنين با توسعه این صنعت می توان از خام‌فروشی نفت جلوگيری كرده و فرآورده‌های نفتی را با ارزش افزوده بالاتری به فروش رساند.

در همین راستا، پایگاه خبری-تحلیلی عیارآنلاین، گفتگویی با دبیر فراکسیون دریانوردی و توسعه صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی داشته که متن آن به شرح زیر است.

علی گلمردای درخصوص عدم توسعه صنعت بانکرینگ در کشور گفت: اواخر مردادماه سال ۹۷ جلسه ویژه‌ای در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با حضور برخی از مسئولین وزات نفت پیرامون دلایل عدم شکل‌گیری صنعت بانکرینگ در کشور برگزار شد. عدم توسعه صنعت بانکرینگ دغدغه اساسی اعضای کمیسیون انرژی مجلس در آن جلسه بود.

وی ادامه داد: در جلسه‌ای که برگزار شد مسئولین وزارت نفت دلایل غیر موجه و ضعیفی در خصوص عدم راه‌اندازی صنعت بانکرینگ در کشور مطرح کردند.

نماینده مردم ماهشهر، بندر امام خمینی، هندیجان و امیدیه با بیان اینکه صنعت بانکرینگ کشور امارات با سوخت ایرانی پاگرفته است گفت: کشور امارات درحالی درآمدهای ارزی فراوانی به وسیله صنعت بانکرینگ بدست می‌آورد که  بخش عمده‌ای از سوخت مورد نیاز خود را به صورت خام از ایران خریداری می‌کند. جای تاسف دارد که علی‌رغم پتانسیل‌های فراوان طبیعی و جغرافیایی نتوانسته‌ایم در چند سال گذشته سهمی از بانکرینگ منطقه را برای خود داشته باشیم.

وی ادامه داد: اینکه نتوانسته‌ایم سهمی از بانکرینگ منطقه داشته باشیم، سهل انگاری، بی‌توجهی و بی تعهدی مسئولین زیربط را نشان می‌دهد.

دبیر فراکسیون دریانوردی مجلس درخصوص اهمیت راه‌اندازی صنعت بانکرینگ در کشور گفت: صنعت بانکرینگ اشتغال‌زایی زیادی دارد و همچنین ارزش افزوده فراوانی را نصیب کشور می‌کند. علاوه بر آن در شرایط فعلی کشور با توجه به ارزآوری بالایی که دارد، می‌تواند کمک بزرگی به اقتصاد کشور کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس درخصوص راهکارهای پیشنهادی خود برای بهبود صنعت بانکرینگ کشور گفت: صنعت بانکرینگ به عنوان یك فرصت در کشور مطرح است اما متاسفانه در سال‌های گذشته نتوانسته‌ایم از این فرصت استفاده کنیم. برای استفاده از این فرصت اولین راهکار فراهم شدن زمینه‌ای توسط دولت برای مشارکت بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: ورود جدی وزارت نفت و شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ازجمله مهم‌ترین پیشنیازهای حرکت در این مسیر که پیرامون آن جلساتی با وزارت نفت خواهیم داشت.

چهره‌ها:

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: