قائم مقام معاونت ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور در گفتگو با عیارآنلاین:

در پروژه‌های ریلی چابهار-سرخس و میانه-تبریز از ریل ملی استفاده خواهد شد

خطیبی، درخصوص حل مشکلات مالی خرید ریل ملی از ذوب آهن اصفهان گفت: با توجه به شرایط اخیر کشور، مسائل ارزی و تحریم‌های پیش‌رو، نگاه باید به سمت استفاده از تولید داخل باشد. در همین راستا، توافق سه جانبه‌ای میان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، ذوب آهن اصفهان و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء انجام شده است. بر اساس این توافق مقرر شد، ریل مورد نیاز پروژه چابهار-سرخس و میانه-تبریز از ذوب آهن اصفهان خریداری شود.

عباس خطیبی، قائم مقام معاونت ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور در گفتگو با پایگاه خبری-تحلیلی عیارآنلاین، درخصوص حل مشکلات مالی خرید ریل ملی از ذوب آهن اصفهان گفت: با توجه به شرایط اخیر کشور، مسائل ارزی و تحریم‌های پیش‌رو، نگاه باید به سمت استفاده از تولید داخل باشد. در همین راستا، توافق سه جانبه‌ای میان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، ذوب آهن اصفهان و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء انجام شده است. بر اساس این توافق مقرر شد، ریل مورد نیاز پروژه چابهار-سرخس و میانه-تبریز از ذوب آهن اصفهان خریداری شود

وی ادامه داد: برای تامین منابع مالی جهت خرید ریل از ذوب آهن اصفهان دو راه پیش بینی شده است. راه اول این بود که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ریل مورد نیاز در پروژه چابهار-سرخس را ذوب آهن اصفهان تهیه کند. تامین ریل مورد نیاز برای پروژه میانه به تبریز هم راه دوم بود.

معاون رئیس شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل ریلی کشور در خصوص جزئیات توافق انجام شده گفت: مقدار ریل مورد نیاز برای پروژه چابهار-زاهدان ۸۰ هزار تن است. در این پروژه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء محور است و تعهد دارند ریل مورد نیاز خود را از ذوب آهن اصفهان خریداری کنند. درصورت انعقاد قرارداد، شرکت ساخت پرداخت پول به ذوب آهن را  تضمین می‌کند.

وی ادامه داد: برای تامین ریل مورد نیاز پروژه میانه به تبریز هم مناقصه‌ای برگذار و ذوب آهن اصفهان در آن شرکت کرد. مقدار قرارداد ۱۵ هزار تن بود و قرار شد این میزان ریل را به صورت خرد و در پنج محموله سه هزار تنی تحویل دهند. نتیجه مناقصه هم بعد از باز شدن پاکت و طی فرایندهای قانونی و تائید کمیته بازرگانی شرکت ساخت اعلام خواهد شد.

خطیبی در پاسخ به اینکه آیا ذوب آهن اصفهان تامین مالی از طریق اوراق و اسناد خزانه را می‌پذیرد گفت: در نظر داشته باشید که بودجه‌های تخصیصی از سوی سازمان برنامه و بودجه به شرکت ساخت، تلفیقی از اسناد خزانه، بند «ز»، بند «ب»، اعتبارات نقدی و اوراق مشارکت ۲ و ۴ ساله است. شرکت ساخت تلاش می‌کند تلفیقی از این منابع را در اختیار ذوب آهن اصفهان قرار دهد. با توجه به اینکه حجم پول مورد نیاز چشم‌گیر است شاید مجبور شویم از اوراق مشارکت هم استفاد کنیم.

وی افزود: البته مطلع هستیم که ذوب آهن اصفهان برای تامین بخشی از نقدینگی خود جهت تهیه شمش به پول نقد احتیاج دارد و امیدواریم راه حلی برای آن پیدا شود.

قائم مقام معاونت ساخت و توسعه راه آهن کشور در خصوص استانداردها و نوع ریل مورد نیاز شرکت ساخت گفت: شرکت BV فرانسه ریل تولیدی ذوب آهن را تائید و ۵۰۰ تن ریل U33 هم توسط شرکت راه آهن تحویل گرفته شده است. در حال حاضر ۲ هزار تن ریل U33 هم در انبارهای ذوب آهن وجود دارد.

وی ادامه داد: ریل مورد نیاز شرکت ساخت از نوع UIC60 است و ذوب آهن اصفهان اعلام کرده توانایی تولید آن را دارد و تصور ما هم این هست که ذوب پتانسیل تولید این ریل را دارد.

چهره‌ها:

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: