عضو مجمع نمایندگان شرق کشور در گفتگو با عیارآنلاین:

ورود آستان قدس به پروژه چابهار-سرخس خدمت بزرگی به شرق کشور است

کیخا پیرامون مشارکت آستان قدس رضوی در تامین منابع مالی خط ریلی چابهار به سرخس گفت: اگر آستان قدس رضوی به این پروژه ورود پیدا کند اقدام توسعه‌ای بزرگی برای شرق کشور انجام داده است. سرمایه‌گذاری آستان قدس در پروژه ریلی چابهار به سرخس با بازگشت سرمایه و سودآوری همراه خواهد بود و هیچگونه ریسکی در آن نیست.

احمد علی کیخا، نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پایگاه خبری-تحلیلی عیارآنلاین، پیرامون پروژه اتصال ریلی چابهار به سرخس گفت: تکمیل و بهره‌برداری خط ریلی چابهار-سرخس ازجمله ضرورت‌های توسعه و آبادانی شرق کشور است و قابلیت‌های فراوانی در بخش حمل‌ونقل مسافری و باری دارد.

وی ادامه داد: موقعیت جغرافیایی شرق کشور قابلیت ترانزیت بار کشورهای حوزه CIS ( آسیای میانه) به هند و آسیای شرقی و بالعکس را توسط خط ریلی چابهار به سرخس فراهم کرده است.

کیخا پیرامون ظرفیت‌های شرق کشور گفت: وجود معادن فراوان، ویژگی‌های اقلیمی مناسب برای کشاورزی، شیلات و غیره ازجمله ظرفیت‌های شرق کشور هستند. علاوه بر آن چابهار یکی از از بندرهای بزرگ و استراتژیک دنیا محسوب می‌شود که قابلیت رقابت با بنادر شانگهای و سنگاپور را دارد. موقعیت مناسب و دسترسی به کریدورهای هوایی، زمینی و دریایی بندر چابهار را منحصر به فرد کرده است.

وی ادامه داد: چابهار تنها بندری است که خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس قرار دارد به همین دلیل کشتی‌ها به سرعت می‌توانند در آن پهلو بگیرند و بارهای خود را جابه‌جا کنند.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان درخصوص دلایل عدم پیشرفت احداث خط ریلی چابهار به سرخس گفت: تکمیل این خط ریلی نیاز به سرمایه‌گذاری بالایی دارد. برآورد اولیه سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلار بود. در همین راستا پیشنهاد استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را دادیم. علاوه بر آن در بودجه سال ۹۷ به وزارت راه و شهرسازی اجازه جذب  ۱۰ میلیارد دلار فاینانس خارجی داده شد.

نماینده مردم زابل پیرامون مشارکت آستان قدس رضوی در تامین منابع مالی خط ریلی چابهار به سرخس گفت: با توجه به وضعیت فعلی کشور و تحریم‌های امریکا اولویت سرمایه‌گذاری باید نهاده‌های داخلی باشند. در همین راستا، اگر آستان قدس رضوی به این پروژه ورود پیدا کند اقدام توسعه‌ای بزرگی برای شرق کشور انجام داده است.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری آستان قدس رضوی در پروژه ریلی چابهار به سرخس با بازگشت سرمایه و سودآوری همراه خواهد بود و هیچگونه ریسکی در آن نیست به همین دلیل امیدواریم آستان قدس به این پروژه ورود پیدا کند.

کیخا پیرامون مزایای اقتصادی احداث خط ریلی چابهار به سرخس گفت: با بهره‌برداری این خط ریلی استان‌های خراسان جنوبی رضوی و شمالی می توانند از ظرفیت‌های سواحل مکران و چابهار برای گردشگری و فعالیت‌های اقتصادی استفاده کنند. علاوه بر آن هر ساله شمار زیادی از زائرین کشورهای همسایه ازجمله پاکستان به مشهد مقدس، کربلا و غیره می‌روند که در صورت احداث این خط می‌توانند از آن استفاده کنند.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: