۳۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۱۶
فضای کسب و کار و مشکلی به نام تامین اجتماعی(12)

عدم خدمات دهی تامین اجتماعی در مقابل پول دریافتی

دزفولی مدیر مالی شرکت سامانه تجهیز دانش پیرامون مشکلات پیش این شرکت با عیارآنلاین گفت: بیشترین مشکلی که در شرکت داریم بحث مطالبات تأمین اجتماعی هم در حوزه خدمات دادن و هم در پاسخگویی مشکل است. اگر حق بیمه یک روز این طرف و آن طرف شود از ما نمی‌پذیرند ولی خدمات آن‌ها هیچ‌وقت به‌موقع و بروز نیست.

به گزارش عیارآنلاین، در سال‌های گذشته با توجه به تحریم‌های بین‌المللی که علیه کشور اعمال شد، بحث مقاوم‌سازی اقتصاد اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد. برای دست‌یابی به این هدف رونق تولید و فعال کردن صنایع کشور بسیار مهم است. با رونق تولید و کمک به بنگاه‌های اقتصادی ازیک‌طرف اقتصاد کشور پویا خواهد شد و از طرف دیگر مشکل اشتغال جوانان نیز حل می‌شود.

برای رونق تولید و فعال کردن کسب‌وکارها حاکمیت باید شرایط کار و فعالیت را برای صاحبان کسب‌وکارها آماده کند تا آن‌ها بتوانند فعالیت خود را حفظ و ارتقاء دهند. برای دست‌یابی به این هدف باید محیط کسب‌وکار را بهبود داد. یکی از مؤلفه‌های محیط کسب‌وکار که به گفته اکثر فعالان این حوزه نقش بسزایی در مشکلات بنگاه‌های اقتصادی دارد بیمه تأمین اجتماعی است.

در همین راستا در مصاحبه‌ای با دزفولی مدیر مالی شرکت سامانه تجهیز دانش به مشکلات این شرکت با سازمان تأمین اجتماعی پرداخته شده است.

دزفولی درباره مشکلات شرکتشان با سازمان تأمین اجتماعی گفت: بیشترین مشکلی که در شرکت داریم بحث مطالبات تأمین اجتماعی هم در حوزه خدمات دادن و هم در پاسخگویی مشکل است. اگر حق بیمه یک روز این طرف و آن طرف شود از ما نمی‌پذیرند ولی خدمات آن‌ها هیچ‌وقت به‌موقع و بروز نیست. با همین نرم‌افزاری که حق بیمه می‌پردازیم همیشه دچار مشکل هستیم. در این مدت هیچ‌وقت به‌روزرسانی نشده است. ما چنین مشکلاتی را با دارایی نداریم. چراکه همه‌چیز آپدیت است.

این فعال اقتصادی در ادامه گفت: کارهای تأمین اجتماعی تماماً کاغذبازی است و هر بار مراجعه می‌کنیم گویی آن‌ها از ما طلبکار هستند. اگر هزینه‌ای کرده‌ایم و فاکتوری که تأمین اجتماعی مدنظرش است را ارائه ندهیم به‌حساب عدم پرداخت گذاشته می‌شود. همچنین در مواردی که به حوزه کاری آن‌ها ربطی ندارد دخالت می‌کنند. به‌طورکلی اگر سازمانی خصوصی وجود داشت که می‌توانستیم بیمه اصلی را از طریق آن‌ها انجام بدهیم هرگز با تأمین اجتماعی کار نمی‌کردیم.

وی به دیگر مشکلات این سازمان اشاره کرد و گفت: این سازمان نسبت به‌حق بیمه‌ای که اخذ می‌کند خدمات متناسبی ارائه نمی‌دهد. درست است که در این بیمه بعد از بازنشستگی مستمری در نظر گرفته شده است. ولی سایر بیمه‌ها نیز همین کار را انجام می‌دهند و تأمین اجتماعی کار خاصی نمی‌کند. بااین‌وجود در قبال پولی که می‌گیرد خدماتش صفر است.

دزفولی ادامه داد: اگر من صبح وارد سازمان تأمین اجتماعی شوم دقیقاً تا ظهر کار من آنجا گیر است. این همه پرسنل وجود دارد ولی در انجام کار مشتریان را به هم پاس‌کاری می‌کنند. خدمات‌دهی آن‌ها بسیار ضعیف است و حتی می‌توانم بگویم در بحث آی تی واقعاً افتضاح هستند. بخش‌ها به هم وصل نیستند. به‌طور مثال پرسنلی از واحدی دیگر ترک کار خورده و به شرکت ما آمده بود. ما به دارایی می‌رفتیم و نمی‌توانستیم لیست حقوق این فرد را رد کنیم. دارایی فهمید که آن شخص در شرکت قبلی ترک کار نخورده ولی تأمین اجتماعی متوجه این موضوع نشده بود و لیست را رد می‌کرد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: ازنظر خدمات آی تی زیرساخت‌های تأمین اجتماعی عمیقاً مشکل دارد. در مورد قراردادها به مشکلی برخوردیم. با جایی کار می‌کردیم که زمینه کاری آن‌ها به انرژی هسته‌ای مربوط بود و قراردادهایشان سری بود. ما برای آن‌ها ردیف پیمان ایجاد نکرده بودیم. تأمین اجتماعی برای ما جریمه تعیین کرده بود. در زمینه‌های دیگر نیز کار تأمین اجتماعی را بسیار ضعیف ارزیابی می‌کنیم.

وی پیرامون حسابرسی تأمین اجتماعی از دفاتر شرکت‌ها گفت: از دفاتر ما حسابرسی نشده است ولی سایر همکاران ما که حسابرسی شده‌اند بسیار ناراضی هستند. بخصوص در این موضوع که تأمین اجتماعی به مواردی که مربوط به حوزه کاری او نیست ورود می‌کند و برای آن‌ها هزینه اضافی دریافت می‌کند. برخی فاکتورهای بدون مهر را به حساب حق‌الزحمه می‌نویسد و معمولاً باید بابت آن‌ها، جریمه‌های هنگفتی پرداخت شود. این در حالی است که دارایی با سیاست اخذ مالیات شخصاً ورود و رسیدگی نمی‌کند و تمام فاکتورها را نمی‌خواهد. تأمین اجتماعی ریزبه‌ریز مدارک را بازرسی می‌کند و بابت آن‌ها جریمه در نظر می‌گیرد.

دزفولی به نسبت جریمه تأمین اجتماعی به درآمد شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: به‌طور مثال علاوه بر حق بیمه‌ای که هر ماه شرکت‌ها پرداخت می‌کرد، باز هم جریمه تعیین می‌شد. تأمین اجتماعی به‌یک‌باره پرونده پنج سال را بازرسی می‌کرد و جریمه‌های ۱۰۰ میلیونی اعلام می‌کرد و شرکت‌ها را فلج می‌نمود. تأمین اجتماعی باید لیست بیمه‌ها را بازرسی کند و نباید وارد سایر حوزه‌های کاری شرکت‌ها شود.

این فعال اقتصادی به هیئت تشخیص اشاره کرد و گفت: اگر کسی از روند اعتراض اطلاعی نداشته باشد و در جلسه هیئت‌های تشخیص شرکت کند باید جریمه‌های سنگینی بپردازد. زمانی که به رسیدگی پرونده‌ها در هیئت تشخیص اختصاص می‌یابد، زمان زیادی نیست ولی چون نتیجه آن پایان سال اعلام می‌شود مدت زیادی را باید صرف کنیم.

در شرایط فعلی اقتصاد و با توجه به مشکلات عدیده‌ای که کسب‌وکارها دارند، باید مسئولین توجه ویژه‌ای به حل مشکلات آن‌ها داشته باشند. یکی از مهم‌ترین مشکلات کسب‌وکارها همان‌طور که گفته شد بیمه تأمین اجتماعی است. بیشترین مشکل کسب‌وکارها با بیمه تأمین اجتماعی هم بحث حق بیمه قرارداد است که در آن درصدی از کل مبلغ قرارداد را سازمان تأمین اجتماعی از پیمانکاران مطالبه می‌کند که این موضوع مشکلات زیادی را برای کسب‌وکارها به وجود آورده است. در این شرایط در صورت حذف حق بیمه قرارداد قسمت زیادی از مشکلات کسب‌وکارها با سازمان تأمین اجتماعی حل خواهد شد که به‌تبع آن آثار مثبت زیادی من‌جمله رونق تولید و اشتغال را شاهد خواهیم بود.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: