رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در گفتگو با عیارآنلاین عنوان کرد:

راه‌آهن چابهار سرخس کلید توسعه شرق با محوریت آستان قدس

فلاحتی درخصوص مشارکت آستان قدس رضوی در پروژه چابهار-سرخس گفت: با توجه به محرومیت استان‌های واقع در شرق کشور، انتظار به حقی از بعضی نهاده‌های توانمند داخلی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه وجود دارد. در همین راستا، تمایل فراوانی داریم تا  آستان قدس رضوی به پروژه چابهار-سرخس ورود پیدا کند.

به گزارش عیارآنلاین، یکی از مهم‌ترین محورهای ریلی در دست ساخت برای ترانزیت بار از آسیای میانه به آب‌های آزاد واقع در جنوب ایران، خط آهن ترانزیتی چابهار-سرخس است. مزیت این خط نسبت به سایر خطوط در دست احداث موضوع توسعه و آبادانی شرق کشور و درآمدزایی آن است. این ویژگی سبب شده است تا ساخت این محور ریلی در شرایطی که دولت با کمبود منابع مالی دست‌وپنجه نرم می‌کند، توسط بخش غیردولتی و عمومی در قالب قراردادی BOT (ساخت، بهره‌برداری و انتقال) امکان‌پذیر باشد.

در همین راستا، پایگاه خبری-تحلیلی عیارآنلاین، گفتگویی با فرهاد فلاحتی، رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان جنوبی  داشته که متن آن به شرح زیر است.

فلاحتی پیرامون پروژه اتصال ریلی چابهار به سرخس گفت: این کریدور ریلی زمینه اتصال سواحل مکران را به شمال شرق کشور و به  دنبال آن کشورهای آسیای فراهم می‌کند و تاثیر بسزای در تجارت منطقه‌ای و تسهیل حمل‌ونقل ریلی در بخش‌های بار و مسافر دارد.

وی در خصوص آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی خط ریلی چابهار-سرخس گفت: قطعه اول این خط ریلی که از چابهار به زاهدان است دارای پیشرفت ۳۰ درصدی بوده و قطعه دوم آن که زاهدان را به سرخس متصل می‌کند هنوز روی نقشه مانده و هیچ پیشرفتی نداشته است.

وی ادامه داد: تکمیل هرچه سریع‌تر این خط آهن اهمیت بالایی دارد چراکه احداث آن  توسعه اقتصادی و عایدی سرمایه فراوانی برای کشور به همراه دارد.

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان جنوبی پیرامون ظرفیت‌های شرق کشور گفت: استان‌های واقع در شرق کشور هر کدام دارای پتانسیل‌های فراوانی هستند. بندر چابهار در جنوب شرق کشور زمینه فعالیت‌های بخش شیلات و تجارت دریایی را فراهم کرده است. معادن فراوان سنگ آهن و ذغال سنگ در استان خراسان جنوبی به همراه فعالیت‌های کشاورزی و کشت محصولاتی نظیر زعفران و زرشک از دیگر ظرفیت‌های منطقه هستند.

فلاحتی با بیان اینکه دولت توانایی تامین منابع مالی لازم برای تکمیل خط ریلی چابهار به سرخس را ندارد گفت: به اعتقاد بنده دولت باید نقش تسهیل کننده در این پروژه داشته باشد و شرایط مشارکت را برای شرکت‌های داخلی و خارجی فراهم کند.

وی ادامه داد: درحال حاضر نهادهای توانمد داخلی فراوانی در کشور وجود دارند که اگر شرایط برای مشارکت  آن‌ها فراهم شود مشکل تامین مالی این پروژه را حل می‌کنند.

نماینده مردم قائنات درخصوص مشارکت آستان قدس رضوی در پروژه چابهار-سرخس گفت: با توجه به محرومیت استان‌های واقع در شرق کشور، انتظار به حقی از بعضی نهاده‌های توانمند داخلی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه وجود دارد. در همین راستا، تمایل فراوانی داریم تا  آستان قدس رضوی به پروژه چابهار-سرخس ورود پیدا کند.

وی ادامه داد: آستان قدس رضوی توانایی‌های فنی و عمرانی لازم برای این پروژه را دارد. امیدواریم دولت شرایط را برای حضور این نهاد خصوصی فراهم کند.

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان جنوبی در پایان تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌های کشور همسایه یکی دیگر از راهکارهای تامین مالی است. برای مثال کشور هندوستان تمایل فراوانی دارد تا در پروژه اتصال ریلی چابهار-سرخس سرمایه‌گذاری کند.

چهره‌ها:

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: