۲۵ مرد ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۰
ترکیب کنکور و سابقه تحصیلی

مطلوب‌ترین روش پذیرش دانشجو از نظر مافیای آموزشی!

در بین سه حالت محتمل پذیرش دانشگاه‌ها یعنی کنکور به تنهایی، سابقه تحصیلی به تنهایی و ترکیب این دو، به نظر می‌رسد حالت سوم یعنی ترکیب کنکور سراسری و سابقه تحصیلی مطلوب‌ترین حالت برای مافیای آموزشی در کشور باشد.

به گزارش عیارآنلاین، رسیدن به دانشگاه برای بخشی از جوانان کشورمان تنها راه دستیابی به جایگاه شانی و درآمدی بالاست. با این هدف دانش‌آموزان بسیاری شانس خود را در آزمون بزرگی به نام کنکور سراسری امتحان می‌کنند تا به مقصد نهایی خود یعنی دانشگاه باکیفیت و رایگان برسند. اما کمبود صندلی‌هایی با این دو ویژگی موجب بروز رقابت شدیدی در بین داوطلبین گشته و به تبع آن حول این رقابت شدید، اقتصاد بزرگ منابع کمک آموزشی (اعم از کلاس، کتاب و آزمون) شکل گرفته است. درمورد حجم این اقتصاد عددهای متفاوتی ذکر شده است اما شکی نیست که بازاری چند هزار میلیاردی، بزرگ و پرسود برای ناشران و موسسات کنکوری وجود دارد.

کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت شکل‌گیری این بازار را به‌عنوان یکی از آسیب‌های کنکور سراسری ذکر می‌کنند و همچنین مقاومت ذی‌نفعان همین بازار را یکی از علل مهم حذف نشدن کنکور و جایگزینی سابقه تحصیلی برمی‌شمارند. تردیدی نیست که ذی‌نفعان این بازار در مقابل هر فعالیتی که به کاهش نفع آنها منجر شود مقاومت می‌کنند، اما سوالی که وجود دارد این است که آیا با حذف تدریجی کنکور، نفع این موسسات کم خواهد شد و این بازار پرسود از بین خواهد رفت؟ مسلما جواب سوال خیر است زیرا رونق بازار این موسسات ارتباطی به روش آزمون ندارد بلکه مرتبط با رقابت شدیدی است که بر سر ورود به رشته‌های پرمتقاضی درگرفته و طبعا با حذف کنکور، این بازار حول جایگزین آن شکل می‌گیرد.

بدون تردید بخشی از این رقابت، یک پدیده طبیعی ناشی از عدم تناسب عرضه و تقاضای آموزش عالی باکیفیت و رایگان و همچنین فاصله زیاد بین دانشگاه‌های درجه یک و سایر دانشگاه‌ها و عدم توزیع مناسب امکانات آموزشی است. البته عوامل متعدد فرهنگی اجتماعی مانند مدرک‌گرایی و تبدیل شدن دانشگاه به تنها قله رسیدن به موفقیت خصوصا برای اقشار متوسط، این رقابت را تشدید کرده است. علاوه بر این عامل دیگر شکل‌گیری این رقابت نیز تبلیغات و فعالیت‌های رسانه‌ای همین موسسات کمک‌آموزشی است زیرا برای یک موسسه آموزشی حداکثر سود زمانی است که حداکثر رقابت وجود داشته باشد و شانس قبولی در پایین‌ترین حد ممکن قرار گیرد.

بنابراین در این میان همه عوامل شکل‌گیری این رقابت فشرده، دولت باید روشی برای پذیرش دانشجو  به کارگیرد که تا حد امکان به مجموع این رقابت طبیعی و کاذب دامن نزند. بخشی از این موضوع مرتبط با بحث‌های فرهنگسازی، هدایت تحصیلی و بالا بردن ارزش مهارت است که موضوع این یادداشت نیست. در اینجا بحث بر سر شیوه برگزاری آزمون سراسری است که ویژگی‌هایش می‌تواند تا حدی بر روی رقابت ایجاد شده اثر بگذارد. به نظر می‌رسد جایگزینی سابقه تحصیلی به جای کنکور، تعداد افراد بیشتری را به رقابت جدی بر سر صندلی‌های محدود رایگان و باکیفیت هدایت می‌کند. زیرا رسیدن به یک نمره بالاتر در فرآیند امتحان نهایی بسیار ساده‌تر از جهش نمره در فرآیند کنکور است و افراد زیادی را به استفاده از منابع کمک‌آموزشی برای بالا بردن معدل خود ترغیب می‌کند. همچنین سابقه تحصیلی ویژگی غربالگرانه کنکور را ندارد و دایره کم نمرات آن و تشابه فراوان نمرات درکران بالای این آزمون، رقابت بین دانش‌آموزان را بسیار شدیدتر خواهد کرد. علاوه بر این استرس ناشی از کنکور، به همان میزان در طول سه سال آخر تحصیلی در هر آزمون نهایی تکثیر می‌شود. بنابراین چنین شیوه‌ای برای پذیرش دانشجو می‌تواند بازار مافیای آموزشی را گرم‌تر کند و در درازمدت موجب‌ سود بیشتری برای آن‌ها گردد. هرچند در کوتاه‌مدت به دلیل تغییر قالب‌های بناشده براساس کنکور به قالب‌های مربوط به سابقه تحصیلی، ممکن است قدری مقاومت وجود داشته باشد.

با توضیحات گفته‌شده بدیهی است ترکیب بین کنکور سراسری و سابقه تحصیلی را می‌توان مطلوب‌ترین حالت برای مافیای آموزشی دانست. چون این روش معایب هر دو شیوه پذیرش دانشجو را به همراه دارد و این موسسات همزمان می‌توانند در دو جبهه به درآمدزایی بپردازند و علاوه بر این کمترین تغییرات را در زیرساخت‌هایی که تاکنون پدید آورده‌اند نیز ایجاد کنند.

با این وصف باید گفت بالا بردن سهم سابقه تحصیلی در آزمون ورودی دانشگاه‌ها نه‌تنها کمکی به حذف  مافیای آموزشی نمی‌کند بلکه به قدرتمند شدن آنها منجر می‌شود. به نظر می‌رسد در حال حاضر عملیاتی‌ترین راه برای کشور در موضوع کنکور، حفظ کنکور سراسری همزمان با انجام اصلاحاتی اساسی به نحوی است که رقابت کاذب تا حد امکان کاسته شود. بخشی از راه‌حل مربوط به روش برگزاری است که با کاهش غلبه جنبه‌های مهارتی کنکور بر جنبه‌های علمی و کم‌کردن استرس‌های زائد با افزودن مواردی چون افزایش مدت پاسخگویی به سوالات، تخصصی کردن سوالات، غربالگری های مقدماتی و برگزاری چند کنکور در سال را قابل اجراست. بخشی از راه‌حل نیز جلوگیری از آنتن‌فروشی صداو‌سیما و بستن راه ورود کلاهبرداران این حوزه به ویترین برنامه‌های آموزشی و پس از آن بازگشت برنامه‌هایی است که به واقع در خدمت دسترسی عمومی به آموزش‌های کمکی رایگان هستند، تا احساس نیاز به منابع گران کمک‌آموزشی کاهش یابد و دسترسی بهتری برای عموم مردم ایجاد گردد.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید: